دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 مرداد 1398 - 20:53
در دیدار با رئیس مجلس افغانستان؛

لاریجانی: امنیت افغانستان برای ایران اهمیت دارد

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: افغانستان کشوری دوست و برادر ماست و ملت ایران همواره در سختیها در کنار مردم افغانستان بودند و تلاش ایران این بود که استقلال و امنیت افغانستان حفظ شود.
کد خبر : 408596
201908107936571261.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه مجلس گروه سیاسی خیرگزاری انا، علی لاریجانی شامگاه امروز در نشست خبری با رئیس مجلس سنای افغانستان گفت: از اینکه دوست عزیزم جناب مسلمیار با همکارانشان دعوت ما را پذیرفتند و به ایران تشریف اوردند خوشحالیم.


رئیس قوه مققنه افزود: افغانستان کشوری دوست و برادر ماست و ملت ایران همواره در سختیها در کنار مردم افغانستان بودند و تلاش ایران این بود که استقلال و امنیت افغانستان حفظ شود.


رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: امروز هم این سیاست راهبردی جمهوری اسلامی ایران است که هرگونه تحرکی در زمینه ایجاد صلح در افغانستان باید با محوریت دولت افغانستان شکل بگیرد.


لاریجانی اظهار کرد: مذاکرات خیلی خوبی با آقای مسلمیار در  زمینه همکاریهای اقتصادی میان دو کشور داشتیم.


وی تأکید کرد: گسترش این همکاریها که از گذشته وجود داشته ادامه دارد و ترتیب هایی وجود دارد که نیازهای مردم افغانستان به درستی تامین شود و تجار دو کشور بتوانند ساده تر و راحتتر با یکدیگر مار کنند.


لاریجانی اضافه کرد: همکاری های دو کشور که در زمینه کمیته های بین دو کشور هست مسیر سریعتر خودش را طی کند و هم در زمینه امنیتی هم تجارت است و موضوع آب که از موضوعات بین دو کشور است سامان پیدا کند.


وی گفت: رایزنی های سیاسی در مسایل منطقه همواره میان مسولان ایران و افغانستان وجود داشته امروز هم که بحث صلح پایدار در افغانستان مطرح هست ملت ایران در کنار مردم افغانستان هستند.


رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: از اینکه دولت افغانستان کمیته و شورایی را برای ایجاد صلح در نظر گرفته ما این را درست میدانیم و حمایت میکنیم.


رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: از اقداماتی که برخی کشورها من جمله آمریکایی‌ها دنبال این هستند که بدون حضور دولت افغانستان مسیری را با برخی گروه‌ها راه بیندازند را درست نمی‌دانیم چرا که نوعی تحقیر در آن نهفته است هر گونه مذاکره صلح باید با حضور دولت افغانستان باشد.


وی با بیان اینکه آمریکایی‌ها از ترفندهای مختلف استفاده می‌کنند اظهار کرد: گاهی شعار مذاکره می‌دهند و گاهی شعار صلح می‌دهند ولی در عمل به این گفته‌های خود پایدار نیستند و پشت صحنه کارهای دیگری انجام می‌دهند.


لاریجانی تأکید کرد: این موضوع در مورد ایران هم صادق است. آمریکایی‌ها بعد از سال‌ها مذاکره هسته‌ای آن را بر هم زدند و بعد با صدای بلند راجع به مذاکره مجدد صحبت می‌کنند اما همین چند روز اخیر باز آمدند مسئول اصلی دیپلماسی کشور را که فرماندهی کار را بر عهده دارد، آقای ظریف را تحریم کردند.


رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: این تناقض در رفتار آمریکایی‌هاست که نشان می‌دهد آنان دروغ می‌گویند  کسی که دنبال حل مسئله هست، مسئول مذاکرات و دیپلماسی را تحریم نمی‌کند، لذا از این دغل‌کاری ها  در کار آمریکایی‌ها هست. ما چون در کشور مسلمان هستیم خداوند ما را همسایه هم قرار داده قطعاً رایزنی‌های سیاسی برای اعتلا و توسعه افغانستان بین ما هست و از اینکه انتخابات مجلس افغانستان هم به خوبی انجام شد و هیئت رئیسه آن هم انتخاب شدند، به عزیزان افغانستان تبریک می‌گوییم و امیدواریم انتخابات ریاست جمهوری هم در این کشور با ترکیباتی در آن انجام شود و استقرار سیاسی و امنیتی در افغانستان ایجاد شود.


وی گفت: حضور مسلمیار فرصت خوبی برای رایزنی‌های دوجانبه و امیدواریم مسیر همکاری میان دو کشور ادامه یابد.


در ادامه فضل هادی مسلم یار رئیس مجلس سنای افغانستان ضمن تشکر از دعوت رئیس مجلس شورای اسلامی برای حضور در ایران، گفت: افغانستان مشکلات زیادی داشته است اما جمهوری اسلامی همواره در نیاز به ما کمک کرد که سپاسگزاریم همچنین از رهبری معظم برای حمایت از تحصیل افغان ها در ایران، در مدارس و سطوح مختلف تشکر می کنیم.


وی در ادامه صلح افغانستان را بسیار مهم و ضروری دانست و در این زمینه از حمایت های جمهوری اسلامی که برقراری صلح را با محوریت دولت و ملت افغانستان می‌خواهد، تشکر کرد و افزود: حمایت های جمهوری اسلامی ایران از افغانستان در موارد متعددی به ما اثبات شده است و حسن نیت شما اطمینان خاطر داریم.


رئیس مجلس مشرانو جرگه(سنا) افغانستان در پایان خاطرنشان کرد: گفتگوهای سازنده‌ای با رئیس مجلس شورای اسلامی داشتیم که پیرامون برخی مسائل از جمله ترانزیت و مسائل امنیتی بود که همکاری‌ها افزایش خواهد یافت.


انتهای پیام/4034/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته