دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 مرداد 1398 - 14:24
شاطری در نشست هم‌اندیشی سیاست‌های دانشگاه آزاد:

رؤسای واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی نسبت به اجرایی کردن سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها اهتمام ورزند

دبیر شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها تأکید کرد: رؤسای دانشگاه‌ باید در تدوین اسناد راهبردی به اسناد بالادستی نظام توجه جدی داشته باشند و اولویت‌ها، سیاست‌ها و اهداف خود را از این اسناد استخراج کنند.
کد خبر : 408275
1727121.jpg

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، حجت‌الاسلام روح‌الله شاطری در نشست هم‌اندیشی و آشنایی با راهبردها، رویکردها، اولویت‌ها و سیاست‌های دانشگاه آزاد اسلامی که در هتل فرهیختگان برگزار شد، به ارائه مشخصه های دانشگاه در تراز انقلاب اسلامی پرداخت.


وی با بیان اینکه سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها در سال 92 وارد عرصه اسناد بالادستی آموزش، سیاستگذاری و برنامه‌ریزی شد، گفت: این سند به دنبال این است تا راهبردی مناسب برای آموزش عالی کشور باشد.


دبیر شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها با بیان اینکه دانشگاه تراز انقلابی، دانشگاهی است که مناسبات و اصول و موازین لازم در ایجاد همترازی با اهداف انقلاب اسلامی را داشته باشد، اظهار داشت: مسئولان دانشگاه‌ها باید برای رسیدن به چنین دانشگاهی تمام توان و تلاش خود را به کار گیرند.


دبیر شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها خاطرنشان کرد: از جمله اقداماتی که در چند سال گذشته در دانشگاه‌ها مرسوم شده، تدوین اسناد راهبردی در عرصه‌های مختلف است؛ تا سال گذشته، ۱۵ دانشگاه موفق به تدوین سند راهبردی شده‌اند. رؤسای دانشگاه‌ها باید در تدوین اسناد راهبردی خود به اسناد بالادستی نظام نیز توجه جدی داشته باشند و اولویت‌ها، سیاست‌ها و اهداف خود را از این اسناد استخراج کنند.


وی در ادامه با اشاره به یکی از فرمایش‌های مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه اگر بخواهید دانشگاه علمی شود، باید اسلامی شود، افزود: کار علم این است که حقایق موجود در عالم را شناسایی کند و بر اساس آن، قانون‌گذاری کند؛ برای اسلامی شدن دانشگاه‌ها علوم دنیا را کنار نمی‌گذاریم، اما این علوم را با نگاه دینی و نگاه الهی پیاده می‌کنیم.


شاطری با بیان اینکه دانشگاه تنها نهاد تعلیم نیست، بلکه نهاد تعلیم و تربیت است، گفت: سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها که محصول کار مشترک حوزه و دانشگاه بوده است، حاصل برداشت مترقی دانشگاهیان و حوزویان است و معتقد است که باید تعلیم و تربیت به طور همزمان انجام شود.


وی در ادامه با اشاره به سیر تحول دانشگاه گفت: ابتدا دانشگاه‌های سنتی وجود داشت، پس از آن دانشگاه نسل دوم و سپس دانشگاه نسل سوم و کارآفرین وارد عرصه شدند. مأموریت دانشگاه کارآفرین، تحقیقات، آموزش و جامعه است.


دبیر شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها با اشاره به ویژگی‌ها و کاربردهای دانشگاه خاطرنشان کرد: کارآفرینی، سرمایه‌گذاری، وابستگی متقابل، استقلال، دو منظور بودن و انعطاف‌پذیری از ویژگی‌های دانشگاه است.


وی در پایان خطاب به رؤسای واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی گفت: اولین مسئولان و متولیان سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها، رؤسای واحدها هستند و باید نسبت به اجرای و عملیاتی کردن این سند توجه جدی صورت گیرد.


طباطبایی: اساتید دانشگاه باید وظیفه اصلی خود را تدریس با تهذیب بدانند


در ادامه این نشست  سید حسین طباطبایی سرپرست مرکز امور حقوقی و صیانت از دارایی‌های دانشگاه آزاد اسلامی به ارائه راهبردها، سیاست‌ها و اولویت‌های مرکز حقوقی دانشگاه پرداخت.


وی خاطرنشان کرد: تکلیف و مأموریت اصلی مجموعه حقوقی این است که مراقبت کنیم تا همکاران مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی در محضر الهی و نهادهای نظارتی کشور سربلند باشند.


طباطبایی با تأکید بر اینکه حقوق یک علم و مهارت است که باید به متخصصان امر سپرده شود، گفت: رؤسای واحدها باید در این زمینه دقت کافی را به کار برند.


وی در ادامه با اشاره به ساختار مرکز حقوقی و صیانت از دارایی‌های دانشگاه گفت: هر فعالیت و مأموریت سازمانی مرتبط در این مرکز تجمیع شده است. یعنی در واقع دانشگاه آزاد اسلامی از نظر حقوقی تنها یک ماهیت دارد.


طباطبایی خطاب به رؤسای واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی گفت: تلاش کنیم تا فضای دانشگاه، یک فضایی آراسته اخلاقی باشد. اساتید دانشگاه باید وظیفه اصلی خود را تدریس با تهذیب بدانند.


انتهای پیام /4084/پ


انتهای پیام/

برچسب ها: هتل فرهیختگان
ارسال نظر
هلدینگ شایسته