دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 مرداد 1398 - 12:14
در حاشیه جلسه هیئت دولت؛

ظریف: اینستکس هنور عملیاتی نشده است/ اقدامات اروپا تناسبی با تعهداتش در برجام ندارد

وزیر امور خارجه با بیان اینکه اینستکس هنوز عملیاتی نشده است، گفت: اقدامات اروپا تاکنون تناسبی با تعهداتش نداشته لذا اگر اروپایی‌ها بخواهند توقعاتشان عملی شود، موظفند به تعهدات خود پایبند باشند.
کد خبر : 408044
AG8I0218.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه دولت گروه سیاسی خبرگزاری آنا، محمدجواد ظریف در حاشیه جلسه هیئت دولت در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه گفته می‌شود نشست اخیر کمیسیون برجام رو به جلو بوده ولی دستاوردی نداشته، آیا کاهش تعهدات برجام همچنان ادامه خواهد یافت، گفت: جلسه کمیسیون برجام چالشی بود و مواضع جمهوری اسلامی ایران در آن مطرح و بر ضرورت اجرای تعهدات اعضا خصوصاً کشورهای اروپایی تأکید شد.


وی افزود: کشورهای اروپایی از اردیبهشت ماه 97 تعهدات مشخصی را مطرح کردند، آنان تعهداتی در قالب برجام دارند و تعهداتی هم بعد از خروج آمریکا از برجام اضافه بر تعهدات برجامی خود مطرح کردند که ما در این جلسه این تعهدات را کاملاً برایشان تشریح کردیم که هیچکدام اجرایی نشده است.


وزیر امور خارجه با تأکید بر اینکه راهکار مالی اینستکس یک مرحله مقدماتی از اقدامات اروپایی‌ها بوده که هنوز هم اجرایی نشده، گفت: ضرورت دارد پول نفت وارد اینستکس شود و اروپا اینگونه عمل نکند که اینستکس را وسیله‌ای برای اجرای دستورهای آمریکا کند و آنان بگویند این راهکار مالی چگونه انجام شود.


ظریف تصریح کرد: اینستکس وسیله‌ای برای اجرای تعهدات اروپا و تعهداتی است که بعد از رفتن آمریکا از برجام ایجاد شده و معلوم  است که این ابزار نمی‌تواند با موافقت آمریکا کار کند. لذا اینستکس باید به‌عنوان اقدام اروپایی در نظر گرفته شود و اروپایی‌ها این جرئت را به خود بدهند که خارج از دستورهای آمریکا براساس تعهدات خود عمل کنند.


رئیس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: نتیجه جلسه کمیسیون مشترک برجام این بود که اعضا آمدند و یک بار دیگر بر تعهدات خود تأکید کردند، اما در شرایط کنونی و تا زمانی که اقدامات لازم صورت نگرفته است، حتماً گام سوم ایران عملی می‌شود.


وی در مورد صحبت‌های رئیس‌جمهور مبنی بر اینکه پیشنهادهای مطرح‌شده برای توقف گام‌های برجامی ایران نامتعادل است، تأکید کرد: آقای روحانی این را تأکید کرد و من هم می‌گویم که اقدامات اروپا تاکنون تناسبی با تعهداتش نداشته است؛ لذا اگر اروپایی‌ها بخواهند توقعاتشان عملی شود، موظفند به تعهدات خود پایبند باشند.


ظریف خاطرنشان کرد: تعهدات توسط اروپا نوشته و اعلام شده که شامل فروش نفت ایران و بازگشت درآمدهای نفتی ایران است و ما فعلاً از بقیه تعهدات که سرمایه‌گذاری در ایران است عبور می‌کنیم و در حد تعهدات اولیه که فروش نفت ایران و بازگشت درآمدهای آن را اجرا کنند می‌پذیریم.


وی در ادامه با بیان اینکه نامه او به رهبر انقلاب در جهت حفظ منافع ملی بوده است، عنوان کرد: از کسانی که به من توهین می‌کنند و افترا می‌زنند، ممنونم!


وزیر امور خارجه درباره مذاکره با عربستان سعودی نیز اعلام کرد: اگر عربستان سعودی آماده گفت‌وگو باشد ما همیشه آماده‌ایم.


انتهای پیام/4034/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته