دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
حجت‌الاسلام خوش‌باور در گفتگو با آنا:

امام جواد(ع) همواره شیعیان را به صبر و استقامت در برابر مصائب سفارش می‌فرمود

مسئول نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز گفت: امام جواد(ع) همواره شیعیان را به صبر و استقامت در برابر مصائب سفارش می‌فرمود.
کد خبر : 408012
IMG_4088.jpg

حجت‌الاسلام داود خوش‌باور در گفتگو با خبرنگار حوزه معارف اسلامی گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا با توجه به فرا رسیدن ایام شهادت حضرت جواد(ع) در خصوص شخصیت وجودی آن حضرت گفت: انسان به طور فطری دوستدار کمال و فضیلت‌های انسانی هست او به افراد کمال یافته و آراسته به زیبایی‌های معنوی عشق می‌ورزد و بدون اختیار آنها را تحسین می‌کند. رمز توفیق ائمه شیعه (ع) در صید دل‌های پاک و مستعد را می‌توان در همین نکته جستجو کرد چراکه امامان معصوم (ع) جامع فضائل و مناقب و شایسته‌ترین انسان‌های عصر خودشان بوده‌اند.


وی بیان کرد: حقیقت‌جویان و سعادت‌طلبان عالم که وجدانی آگاه و عقلی پویا دارند حتی بدون در نظر گرفتن آیین و اعتقادات خودشان می‌توانند با مطالعه زندگی رفتار و سیره ائمه اطهار از عمق جانشان شیفته این بزرگواران شوند در بسیاری از موارد مطالعه سیره و زندگی‌نامه ائمه اطهار توانسته بسیاری را به سوی حق و حقیقت رهنمون کند.


مسئول نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز یادآور شد: قرآن کریم بزرگترین رمز موفقیت رسول‌الله را در زمینه اخلاق حسنه می‌داند که می‌فرماید ای رسول ما تو یقیناََ دارای اخلاق و خلق برجسته و عظیمی هستی. برای آشنایی بیشتر با پیشوای نهم شیعیان حضرت جواد(ع) چند فرازی از زندگی زرین و سیره تربیتی و ویژگی‌های اخلاقی حضرت را با هم مرور می‌کنیم.


خوش‌باور با بیان روایتی در خصوص امام جواد(ع) اظهار کرد: یکی از روایاتی که درباره امام جواد(ع) عنوان شده‌ این است که حضرت رضا(ع) درباره فرزند خود امام جواد (ع) فرمودند؛ هیچ فرزندی خوش‌یومن‌تر از امام جواد(ع) در میان ائمه علیه نبوده‌اند، البته این فرمایش به آن معنا نیست که وجود گرامی دیگر فرزندان ائمه این شرایط را برخوردار نبوده‌اند در حقیقت ویژگی و اقتضاعات زمانی و مکانی که امام جواد(ع) در آن به دنیا آمدند عاملی شد که پدر بزرگوارشان امام رضا(ع) این‌گونه بفرمایند.


وی بیان کرد: همانطور که خوانندگان این مطلب می‌دانند امام رضا(ع) سالیان سال صاحب فرزند نمی‌شدند لذا خیلی‌ها بعد از امام کاظم (ع) توقف کردند و به نوعی واقفیه را تشکیل دادند یکی از ادله آنان این بود که که می‌گفتند امام رضا(ع) اگر امام هشتم است چرا فرزندی ندارند چراکه نسل امامت نباید منقطع شود. لذا وقتی امام جواد(ع) به‌دنیا آمد حضرت رضا (ع) چندین‌بار به صورت‌های مختلف فرمودند که فرزندی خوش‌یومن و مبارک‌تر از امام جواد(ع) به دنیا نیامده است.


خوش‌باور یکی از خصوصیات شخصیتی حضرت جواد(ع) را شجاعت حضرت عنوان کرد و ادامه داد: نکته دوم صبر و بردباری امام جواد(ع) است که یکی از ویژگی‌هایی ائمه اطهار صبر و بردباری است که در مصائب و گرفتاری‌های مختلف هیچ‌گاه برآشفته و مضطرب نمی‌شدند. نمونه بارز این بزرگواران، امام جواد(ع) است که با اتکال به خداوند متعال به صبر و بردباری روی می‌آوردند. به عنوان مثال در مدارا با همسر ناشایستی که بعد‌ها جنایت بزرگی را مرتکب شد و امام جواد(ع) را به‌شهادت رساند،‌ می‌بینیم که حضرت جواد(ع) با این زن ناشایست مدارا می‌فرمایند. صبر و مدارا و بردباری در مقابل ستم‌هایی که حاکمان مستبد انجام می‌دادند. صبر در مقابل ناملایمات بزرگ زندگی مانند شهادت پدر نیز نمونه‌هایی از صبر و بردباری حضرت جواد(ع) است. 


وی درباره صبر حضرت جواد (ع) بر مصائب زمان گفت: خود حضرت می‌فرمودند که بهترین صفت نیک برای مردمان صبر بر مصائب است. در تاریخ داریم مردی از امام جواد(ع) درخواست کرد که او را سفارشی کنند، حضرت جواد(ع) فرمودند اگر تو را سفارشی کنم عمل می‌کنی که آن مرد عرضه داشت؛ عمل می‌کنم. حضرت جواد(ع) فرمودند؛ صبر را تکیه‌گاه و پشتوانه خود قرار بده و در رویارویی با فقر و ناکامی آنها را در آغوش بگیر.


خوش‌باور با بیان شجاعت حضرت جواد(ع) در مقابل طاغوت‌های زمان خود روایتی را از شجاعت آن حضرت در دوران کودکی بیان کرد و ادامه داد: در گفتار حضرت جواد(ع) یکی دیگر از خصوصیات آن حضرت است. امام جواد(ع) تمام فضائل اخلاقی و کمالات انسانی خود را از اجداد طاهر خود به ارث برده است یکی از خصلت‌های والایی که برای ما خیلی مهم است، شجاعت و صراحت در گفتار‌های حق‌طلبانه است. در تاریخ داریم که روزی هارون‌الرشید از گذرگاهی عبور می‌کرد کودکانی که در کوچه بازی می‌کردند از مشاهده موکب سلطنتی هارون ترسیده و پا به فرار می‌گذارند و هارون می‌بیند که فقط یک کودک در جای خود ایستاده است از آن کودک می‌پرسد چرا تو فرار نکردی و از سر راه ما کنار نرفتی. آنجا می‌بیند آن کودک با کمال شجاعت اظهار می‌دارد گناهی را مرتکب نشدم که به خاطر کیفر آن فرار کنم و راه نیز برای عبور خلیفه تنگ نیست که کنار روم تو از هرجایی که می‌خواهی عبور کن. این برخورد حضرت جواد(ع) در کودکی مایه حیرت هارون‌الرشید شد.


وی گفت: زمانی‌ که هارون این منطق قوی و صراحت لهجه کودک را می‌بیند متعجب می‌شود و بیان می‌کند تو فرزند چه کسی هستی؟ کودک با افتخار می‌گوید؛‌ من محمد بن علی بن موسی بن جعفر بن محمد علی بن حسین بن علی بن ابیطالب(ع) هستم خلیفه می‌پرسد چقدر از علوم و دانش مطلع هستی امام جواد(ع) می‌فرماید که علوم و گزارش‌های آسمانی را از من بپرس. جود و احسان حضرت جواد(ع) یکی دیگر از خصوصیات این سلاله پاک رسول‌الله(ص) هست. معروف‌ترین لقب پیشوای نهم ما شیعیان جواد ائمه(ع) است که آن رهبر فرزانه را به سبب جود و احسان آن حضرت به این نام خوانده‌اند.


خوش‌باور تأکید کرد: امام جواد(ع) برای رسیدگی به درماندگان و نیازمندان تا حد امکان تمام تلاش خود را به‌کار می‌گرفت تا نیاز نیازمندان برطرف شود. ایام شهادت حضرت جواد(ع) است و شهادت این سلاله پاک رسول‌الله(ص) را به تمام شیعیان تسلیت می‌گویم و امیدوارم بتوانیم با پیروی از ائمه اطهار و بخصوص حضرت جواد(ع) در زمره شیعیان واقعی حضرتش قرار بگیریم.


انتهای پیام/4072/4100/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته