دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 مرداد 1398 - 16:56

مقام روس: آمریکا برای مقصر جلوه دادن مسکو در پیمان هسته‌ای آماده می‌شود

معاون مدیر دپارتمان کنترل تسلیحات و عدم اشاعه وزارت خارجه روسیه از پروپاگاندای کاخ سفید علیه روسیه برای خروج از «پیمان منع جامع آزمایش هسته‌ای» خبر داد.
کد خبر : 407914
1.jpg

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از مسکو تایمز، «آندری بلوسوف» تصریح کرد که آمریکا ممکن است به بهانه عدم پایبندی روسیه به یک پیمان هسته‌ای که انفجار هسته‌ای در قلمرو کشورهای عضو را منع می‌کند، خارج شود.


معاون مدیر دپارتمان کنترل تسلیحات و عدم اشاعه وزارت خارجه روسیه افزود: واشنگتن «پیمان منع جامع آزمایش هسته‌ای» (سی.تی.بی.تی) را امضاء کرده اما آن را به تصویب نرسانده است. این در حالی است که ایالات‌متحده پیمان جامع ممنوعیت آزمایش هسته‌ای (CTBT) را امضا کرده اما به تصویب نرسانده است، اگرچه یک مهلت قانونی یک‌جانبه در آزمایش هسته‌ای را در دستور کار قرار داده است.»


وی که در ژنو سخن می‌گفت تصریح کرد: «به نظر می‌رسد که آمریکا از رهگذر پروپاگاندای غلط درباره پایبندی روسیه به این پیمان، افکار عمومی را برای خروج واشنگتن از آن آماده می‌کند تا پس از آن، مسکو را مقصر همه‌چیز جلوه دهد.»


به گزارش آنا، پیمان منع جامع آزمایش‌های هسته‌ای در ۲۰ شهریور ۱۳۷۵ (۱۰ سپتامبر ۱۹۹۶) به‌عنوان یک معاهده چندجانبه به تصویب مجمع عمومی سازمان ملل متحد رسید و از اواخر سپتامبر همان سال برای امضا در دسترس قرار گرفت. این پیمان کشورهای عضو را از هرگونه انفجار هسته‌ای در هر مکانی تحت قلمرو یا کنترل کشور عضو منع می‌کند. یکی از مهم‌ترین ملزومات اجرای این پیمان، استقرار سامانه‌های نظارت بین‌المللی ازجمله ایستگاه‌های لرزه‌نگاری فراصوت است. تاکنون بیش از ۱۶۰ کشور این معاهده را امضا و به تصویب مجالس خود رسانده‌اند. اما برای اجرایی شدن آن لازم است که ۴۴ کشور نام برده در پیوست دو این پیمان، آن را تصویب کنند.


انتهای پیام/4106/


 


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته