دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 شهريور 1397 - 17:53

نقش اساسی پیمان منع جامع آزمایش‌ها بر خلع سلاح هسته‌ای

دبیرکل سازمان ملل متحد نوشت: ایجاد محدودیت در ساخت و تولید سلاح‌های هسته‌ای باعث رشد و گسترش صلح و امنیت جهانی است.
کد خبر : 308096

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد ـ تهران: دبیرکل سازمان ملل متحد در پیامی به مناسبت روز بین‌المللی منع آزمایش‌های هسته‌ای، 29 اوت 2018 برابر با هفتم شهریور گفت: پیمان منع جامع آزمایش‌های هسته‌ای نقش اساسی در خلع سلاح هسته‌ای و رژیم عدم تکثیر هسته‌ای دارد.


در این پیام آمده است: تاریخ آزمایش‌های هسته‌ای با بیش از 2 هزار قربانی، غالباً از جوامع آسیب‌پذیر سراسر جهان، یکی از رنج‌آورترین موارد است. نتایج مخربی که محدود به مرزهای بین‌المللی نمی‌شدند و اثرات آن شامل محیط زیست، سلامت، امنیت غذایی و توسعه اقتصادی می‌گردید.


وی در قسمت دیگری از پیام خود با بیان اینکه از هنگام پایان جنگ سرد، معیاری قوی علیه آزمایش هسته‌ای تکوین یافته که تنها به وسیله یک کشور در این قرن نقض شد، تصریح کرد: استحکام آن معیار به وسیله محکومیت قاطع هر نقض از سوی اکثریت جامعه بین‌المللی اعتبار یافته است. در عین حال محدودیت مهلت قانونی داوطلبانه نمی‌تواند جایگزینی برای منع آزمایش هسته‌ای جهانی با ضمانت حقوقی شود.


دبیرکل سازمان ملل متحد تأکید کرد: پیمان منع جامع آزمایش‌های هسته‌ای نقشی اساسی در خلع سلاح هسته‌ای و رژیم عدم تکثیر هسته‌ای دارد. محدود ساختن سلاح‌های هسته‌ای باعث گسترش صلح و امنیت بین‌المللی می‌شود. امنیت دسته‌جمعی ما به هر تلاشی نیاز دارد تا این معاهدۀ حیاتی به مورد اجرا گذاشته شود.


انتهای پیام/4077/4068/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته