وزیر آموزش و پرورش: در سازمان پژوهش برای ارزیابی تولیدات درسی خلاء وجود دارد
به گزارش گروه اجتماعی آنا، علی اصغر فانی در دهمین همایش تجلیل از مولفان و پدیدآورندگان مواد و رسانههای آموزشی ضمن عرض تسلیت به علت فاجعه غمبار منا، اظهار کرد: راهکاری در سند تحول بنیادین وجود دارد که در آن به متناسبسازی حجم، محتوای کتب درسی و ساعات و روزهای آموزشی با توانمندیها و ویژگیهای دانش آموزان تاکید شده است.
وی افزود: بعضا همکاران ما از حجم کتب درسی گلایه میکنند، یا مطالبی وجود دارد که فراتر از یادگیری دانش آموزان است. به عنوان مثال اغلب دانشآموزان در درس فیزیک سال سوم متوسطه مشکل دارند و چندین بار در امتحانات نهایی مورد اعتراض قرار گرفته است.
وزیر آموزش و پرورش ضمن تاکید بر اینکه باید این راهکار از سند تحول مورد توجه بیشتر قرار بگیرد، گفت: اقدامات خوبی صورت گرفته است اما هنوز نیاز داریم تناسب میان محتوا و حجم کتب با توان یادگیری دانش آموزان و ساعات درسی بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.
فانی افزود: الگوی درسی باید بر اساس ماتریسی که پنج سطر و چهار ستون دارد طراحی شود. تعقل، علم، اخلاق، ایمان و عمل پنج سطر و ارتباط دانش آموز با خود، خدا، خالق و خلقت چهار ستون این ماتریس هستند.
وی با تاکید بر اینکه باید در سازمان پژوهش به استناد این الگوی برنامه درسی یک برنامه عملیاتی ارزیابی از تولیدات کتب درسی داشته باشیم، اظهار کرد: به نظر میرسد هنوز این خلاء در سازمان وجود دارد و هنوز نیاز به کار در این زمینه داریم.
وزیر آموزش و پرورش همچنین به ضرورت استفاده بیشتر از معلمان در تالیف کتب و اعتباربخشی اشاره کرد و گفت: امید است در برنامه ششم توسعه، چرخه آموزشی را کامل کنیم.
انتهای پیام/