دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 مرداد 1398 - 09:35
فائقی در گفتگو با آنا:

شأن والیبال را زیر سؤال نبریم/ داورزنی برنمی‌گردد

رئیس اسبق سازمان تربیت‌بدنی گفت: آقایانی که تاریخ انتخابات را اعلام و دوباره آن را لغو می‌کنند، مگر نمی‌دانستند والیبال چه مسابقات مهمی‌ دارد، با این تصمیمات شأن والیبال را پایین نیاوریم.
کد خبر : 407884
سعید+فائقی.jpg

سعید فائقی در گفتگو با خبرنگار حوزه توپ و تور گروه ورزشی خبرگزاری آنا، درباره به تعویق افتادن انتخابات فدراسیون والیبال از سوی وزارت ورزش و جوانان گفت: مطمئناً عدم برگزاری انتخابات به ورزش کشور و به‌خصوص والیبال ضربه می‌زند. دوستان در وزارت ورزش و جوانان زمان برگزاری انتخابات را اعلام کردند اما همان روز از تعویق انتخابات خبر دادند آن‌هم به این بهانه که ممکن است تمرکز را از بلندقامتان ایران در مسابقاتی که پیش رو دارند سلب کند.


چرا نباید انتخابات والیبال زود برگزار شود؟


وی گفت: حالا سؤال من این است که مگر وزارت ورزش و جوانان به‌عنوان متولی ورزش در ایران، نمی‌داند که در رشته‌ای مانند والیبال چه مسابقاتی پیش رو است که ابتدا زمان انتخابات را اعلام و بعد از آن لغو می‌کند. در شرایطی که والیبال ایران در جهان جزء بهترین‌ها قرار گرفته و ما در همه رده‌های سنی حرف برای گفتن داریم، چرا نباید انتخابات را زود برگزار کنیم تا تکلیف رئیس فدراسیون مشخص شود. در شرایط فعلی که والیبال توانسته در بین مدعیان قرار بگیرد درست نیست که انتخابات آن برگزار نشود و این فدراسیون با سرپرست اداره شود.


نایب‌رئیس فدراسیون می‌توانست امور را برعهده بگیرد


رئیس اسبق سازمان تربیت‌بدنی اظهار کرد: در هر فدراسیونی به هر دلیلی رئیس فدراسیون حضور نداشته باشد، نایب‌رئیس امور فدراسیون را برعهده می‌گیرد و اصلاً نیاز نیست که از بیرون کسی به عنوان سرپرست برای فدراسیون مربوطه تعیین شود. ما اگر مدعی هستیم که در والیبال در سطح آسیا حرف اول را می‌زنیم و در جهان هم در بین مدعیان قرار داریم، باید از همه نظر در شرایط ایده‌آل باشیم. باید انتخابات هر چه سریع‌تر برگزار شود و وضعیت فدراسیون مشخص شود.


تبصره اساسنامه به ما می‌گوید دوره سرپرستی 6 ماهه است


فائقی در پاسخ به این سؤال که طبق اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی دوران سرپرستی هر سرپرست در فدراسیون تنها شش ماه است اما دوره سرپرستی افشین داوری در والیبال بیشتر شده و این خلاف است، اظهار کرد: در اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی برای سرپرست مدت معینی را تعیین کرده‌اند. طبق اساسنامه هر سرپرست تنها می‌تواند یک دوره سه الی 6 ماهه در فدراسیون‌ها حضور داشته باشد و بعد از آن باید هر چه سریع‌تر مقدمات انتخابات برگزار شود. دقیقاً این تبصره به ما می‌گوید که دوره سرپرستی نباید طولانی باشد و سرپرست باید مقدمات برگزاری مجمع را فراهم کند.


نباید برخلاف اساسنامه پیش برویم


وی عنوان کرد: قطعاً تعویق در انتخابات خلاف تبصره اساسنامه فدراسیون است و یک ایراد بزرگ محسوب می‌شود. مقرراتی که در آیین‌نامه و اساسنامه عنوان شده، برای راحت‌تر کردن کار است و ما نباید کار را پیچیده کنیم. اکنون که دوره 6 ماه سرپرستی داوری تمام شده و به هر دلیلی وزارت به دنبال برگزاری انتخابات نیست، حداقل برای اینکه برخلاف اساسنامه و قانون پیش نرود، باید حکم سرپرستی او را تمدید کند.


شأن والیبال را نباید زیر سؤال ببریم


رئیس اسبق سازمان تربیت‌بدنی تأکید کرد: عدم برگزاری انتخابات، شأن والیبال را زیر سؤال می‌برد و صلابت و قدرتی که این رشته ورزشی در آسیا و جهان به‌دست آورده، کم‌کم از بین می‌رود چرا که خیلی از امور بر عهده رئیس فدراسیون است و سرپرست اختیاراتی ندارد و نمی‌تواند کار را به‌خوبی پیش ببرد. بنابراین امیدوارم که وزارت ورزش و جوانان هر چه سریع‌تر برگزاری انتخابات را در دستور کار خود قرار دهد تا ما شاهد بی‌برنامگی در این رشته محبوب دانشگاهی نباشیم.


داورزنی موقعیت بهتر از والیبال را رها نمی‌کند


فائقی در مورد بازگشت داورزنی به والیبال گفت: من فکر نمی‌کنم که داورزنی قصد ورود به والیبال را داشته باشد. وقتی او در بالاترین سطح ریاست که معاونت قهرمانی است حضور دارد و می‌تواند تمام سیاست‌ها و حمایت‌های لازم را از والیبال انجام بدهد، چه دلیلی دارد که آن موقعیت را رها کرده و به والیبال برگردد. من فکر می‌کنم که این موضوع شایعه است و حتی از رفتار داورزنی چنین برداشت می‌کنم که قصد ورود به والیبال را ندارد.


احضار مراجع نظارتی و گرفتن منصب در موقیعت دیگر تناقض دارد


وی در واکنش به اینکه مراجع نظارتی چند وقت پیش داورزنی را احضار کردند و از همان زمان به بعد پروژه استعفای او از معاونت قهرمانی وزارت ورزش رقم خورده و به همین دلیل زمزمه بازگشتش وجود دارد، تصریح کرد: این موضوع هم به نظر من نمی‌تواند درست باشد، چرا که اگر هر کسی از سوی مراجع نظارتی احضار می‌شود و در یک منصب قرار دارد، نمی‌تواند بعد از آن، دوباره به منصب دیگری برود. این دو با هم تناقض دارد و به نظر من شایعه‌ای بیش نیست. به هر حال اگر به هر دلیلی به مراجع نظارتی احضار شده باشد باید در برابر آنها پاسخگو باشد و نمی‌تواند در منصب دیگر مشغول به خدمت شود.


باید فرصت ریاست در والیبال را به تازه‌نفس‌ها بدهیم


فائقی تأکید کرد: داورزنی در والیبال اتفاقات خوبی را رقم زد. او 9 سال ریاست این فدراسیون را به عهده داشت و دوران شکوفایی والیبال در زمان داورزنی به اوج خود رسید اما به نظرم در این موقعیت باید میدان به تازه‌نفس‌ها داده شود و رؤسای جوان از تجربه پیشکسوتان استفاده کنند. چه اشکالی دارد که میدان به جوان‌ترها داده شود و یک رئیس تنها در قالب یک رئیس فدراسیون کارها را پیش نبرد و به رؤسای جوان‌تر مشاوره بدهد.


اجرای قانون عطف به ماسبق نیست


رئیس اسبق سازمان تربیت‌بدنی در پایان به اضافه شدن بند شغل نبودن رئیس فدراسیون‌ها اشاره کرد و گفت: من همان زمان که قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان اجرا شد گفتم که این کاش این قانون در ورزش تسری پیدا نمی‌کرد، به خاطر اینکه در ورزش بازنشستگی وجود ندارد. یک قهرمان بعد از پایان ورزش حرفه‌ای‌اش به مربیگری یا داوری روی می‌آورد و این سیکل ادامه دارد. شما الان ببینید تاماش آیان رئیس فدراسیون جهانی وزنه‌برداری با 90 سال سن، همچنان مشغول به کار است. بنابراین ما نباید این قانون را به اجرا در می‌آوردیم. گاهی اوقات البته برخی مشمول قانون می‌شوند و در پستی که دارند ابقا می‌شوند مانند شرایطی که برای تاج به وجود آمد و مشمول بازنشستگی نشد، اما حالا که قرار است این بند به اساسنامه‌ها اضافه شود بهتر است افرادی که از سمت خود کنار رفته‌اند، دیگر روی کار نیایند و میدان را به جوان‌ترها بدهند چرا که اجرای قانون عطف به ماسبق نیست.


انتهای پیام/4051/4057/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته