دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 مرداد 1398 - 16:13

حضرت سلیمان و پیرترین لاک‌پشت دنیا در «قصر آشتی»

کتاب «قصر آشتی» اثری برای کودکان و نوجوانان از سوی انتشارات نیستان به چاپ رسیده است.
کد خبر : 407673
thumbnail.png

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات و کتاب گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، کم پیش می‌آید در اثری متعلق به گروه سنی کودک، چندین مفهوم مهم روانشناسی کنار هم قرار بگیرند، با زبانی ساده و شیرین روایت شوند و هم‌زمان، مخاطبان را از شانس آشنایی با شخصیت‌های تاریخی - دینی نیز برخوردار کنند. این موضوع، تنها به حیطه کتاب محدود نیست. تعداد زیادی از نمایش‌ها و سایر گونه‌های تولیدات هنری و ادبی هم با فقر محتوای علمی مواجه‌اند. متأسفانه، برخلاف سایر کشورها، استادان دانشگاه و پژوهشگران مطرح، مخاطب کودک را جدی نمی‌گیرند و سنت تألیف کتاب برای این گروه، به شکل روالی دائمی وجود ندارد.


در میان انبوه تولیدات فرهنگی، «قصر آشتی» و نویسنده‌اش جزء اقلیتی متفاوت به شمار می‌آیند؛ مهدی پوررضائیان، دارای مدرک دکترای روانشناسی بالینی و استادیار گروه پژوهش هنر دانشگاه شاهد، تجربه‌های خود در زمینه روان درمانی را در قالبی هنری، در آثار مختلف به دور از پیچیدگی به بچه‌ها عرضه داده است.


فضای کتاب، از سادگی و جذابیت قصه‌های مادربزرگ‌ها برخوردار است، طوری که کودک به راحتی متن نسبتاً طولانی را دنبال می‌کند و در هر قدم قهرمان اصلی، خودش را می‌بیند. نویسنده با شناخت دقیق دنیای بچه‌ها، ویژگی‌های رفتاری و فکری‌شان را در داستان لحاظ کرده است.


شخصیت داستان لاکو در ظاهر، فقط برای تفریح کنار آبشار رفته اما قرار نیست تجربه‌اش در همین سطح باقی بماند؛ او هم مثل کودکان باهوش، ناگهان تفاوت خود و بقیه را می‌بیند و متوجه می‌شود که دندان ندارد.


واکنش قهرمان نسبت به این نقص، بسیار جالب است. ابتدا انکارش می‌کند و بعد، به خود دلداری می‌دهد که لابد بعدها که بزرگ شد دندان در می‌آورد؛ اما وقتی به خانه برمی‌گردد و به دهان پدر نگاه می‌کند، می‌بیند که او هم دندان ندارد.


«قصر آشتی» برای مخاطب خود، آموختنی‌های زیادی به همراه دارد که با نثری شیرین و ساده عرضه کرده است. یاد دادن صبر و انتظار برای رسیدن به جواب، از ظرافت‌های دیگر ماجراست که به کودک کم‌تحمل امروز و والدین عجول متذکر می‌شود.


بخش دوم داستان به شکل روایت در روایت از زبان پدر، با طرح قصه حضرت سلیمان و پیرترین لاک‌پشت دنیا ادامه می‌یابد و ماجرا با معرفی شخصیت پیامبر - پادشاه مسلط به زبان حیوانات در فضایی فراواقعی و سطحی بالاتر از زندگی روزمره، مفاهیم اخلاقی و فلسفی را بیان می‌کند. در این قسمت، هر ناممکنی امکان‌پذیر است و ملکه با اجازه از حضرت سلیمان، آرزوی پیرترین لاک‌پشت را برآورده می‌کند اما....


در شرایطی که «داشتن» به هر قیمت و از هر راهی، برای عده‌ای ارزش محسوب می‌شود و ذهن کودکان، زودتر از نسل‌های پیش، به طرف راه‌های کسب ثروت کشیده شده و خودخواهی و نادیده گرفتن حق دیگران، زرنگی نام می‌گیرد، «قصر آشتی» امکان تفکر و گفتگو درباره ارزش‌های اخلاقی را فراهم می‌آورد و «طمع» را به‌عنوان صفتی رذیله به بچه‌ها می‌شناساند.


استفاده از ابزار هنر و شیوه‌های غیرمستقیم، با ایجاد زمینه‌های تفکر و انتخاب برای مخاطب، یکی از بهترین شیوه‌ها برای انتقال ارزش‌های انسانی و پایدار به شمار می‌رود. «قصر آشتی» با وجود ظاهری کودکانه و تصاویری ساده، در چنین مسیری قرار دارد و پاسخگوی نیاز والدینی است که به پرورش سجایای اخلاقی فرزندان خود اهمیت می‌دهند.


قصر آشتی در 24 صفحه با قیمت 17000 تومان و قطع خشتی در انتشارات کتاب نیستان به چاپ رسیده است.


انتهای پیام/4072/4028/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته