دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 مرداد 1398 - 20:16
حجت‌الاسلام کهساری:

تکریم ارباب رجوع محیط دانشگاه را زیبا می‌کند

مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان سمنان گفت: تکریم و برخورد دلسوزانه و بامحبت با ارباب رجوع محیط دانشگاه را زیبا می‌کند.
کد خبر : 407501
SHRUNK30.jpg

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از شاهرود، حجت‌الاسلام رضا کهساری که برای برگزاری درس اخلاق در ساعت فرهنگی کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود در جمع استادان و کارکنان این دانشگاه حضور یافته بود، تکریم ارباب رجوع و رفتار زیبا را محور سخنرانی خود در کارگاه اخلاق اداری قرار داد.


وی در این کارگاه ابتدا به موضوع زیبایی در قرآن کریم پرداخت و اظهار کرد: کارهای اختیاری باید در چند مرحله انجام شود؛ خودمان تصمیم می‌گیریم و خودمان اقدام می‌کنیم و به همین دلیل کارهای اختیاری است و شخصیت افراد به مسائل اختیاری بازمی‌گردد. به اینکه به چه چیزی و چه عملی شوق دارد و در واقع انسان تا به چیزی علاقه پیدا نکند آن کار را با اختیار انجام نمی‌دهد.


مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان سمنان افزود: حال سؤالی که در ذهن ایجاد می‌شود، این است که چه زمانی به این کار شوق پیدا می‌کنیم؟ زمانی که آن شیء یا کار را بشناسیم؛ اما هر معرفتی موجب شوق نمی‌شود؛ گاهی به چیزی شوق پیدا می‌کنیم و بعد می‌شناسیم؛ ولی علاقه‌مند به آن نمی‌شویم؛ چراکه زیبا نمی‌بینیم؛ پس زیبا نگریستن موجب انجام کارها به صورت اختیاری می‌شود. با این حساب با عبور از این چهار مرحله معرفت، زیبادیدن، محبت و حرکت، انجام کارها با اختیار و با شوق انجام می‌شود.


کهساری در تکمیل بحث زیباشناسی بیان کرد: زیبایی دو نوع است، اول زیبادیدن و دوم زیباشدن؛ لازم است که هم زیبایی‌هایی را که بیان‌شده دید و دوم اینکه خودتان هم زیبا بشوید؛ البته بدیهی است زیبایی چهره دست ما نیست؛ ولی زیبایی در رفتار و عمل دست ماست و هر زمانی که کار زیبایی را انجام دهیم، باعث زیباشدن می‌شود؛ لذا ما باید با عالم هماهنگ باشیم تا زیبایی عالم را ببینیم. به همین دلیل است که اگر کسی اهل ذکر نباشد از جمادات کمتر است، خداوند در قرآن کریم درباره کل عالم می‌فرماید «ما کل عالم را زیبا آفریدیم (الَّذِي أَحْسَنَ كُلَّ شَيْءٍ خَلَقَهُ)».


وی زیبایی را به دو نوع زیبایی فرابرنده و فریبنده تقسیم و تصریح کرد: ابتدا زیبایی طبیعت و مادی که آدم را بالا می‌برد؛ مانند نگاه مردم به آسمان، سبزه، آب، کعبه؛ ولی قسم دوم زیبایی‌های فریبنده که ناپایدار و موقتی هستند؛ خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید «به جنس مخالف، فرزند، اموال، مرکب، حیوانات و کشاورزی اگر از راه درستش نگاه شود، زیبایی فرابرنده می‌شود؛ ولی اگر نادرست نگاه شود، زیبایی فریبنده می‌شود».


عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان اضافه کرد: نوع دیگر از زیبایی‌ها، زیبایی خیالی هستند؛ اینها در واقع زیبایی نیستند؛ بلکه توسط شیاطین، هوا و هوس برای آن فرد تزئین می‌شود و چیزهای زشت را زیبا می‌بیند، به طور مثال اصرارکردن بر گناه کبیره مانند غیبت، بخل و ... را برای خود خوب و زیبا می‌بیند، بدیهی است که این نوع از زیبایی‌ها بر اثر کثرت زشتی‌ها برای انسان کوردل، زیبا تلقی می‌شود.


کهساری در ادامه در ارتباط‌دادن بحث قبل با محیط کار کارکنان تأکید کرد: ما باید در محیط کارمان زیبا برخورد و رفتار کنیم و همانگونه که اگر خودمان در اداره دیگری ارباب رجوع هستیم و دوست داریم که رفتار، عمل و برخورد ایشان با ما به زیبایی باشد، باید در محل کار خودمان همان انتظاراتی که از دیگران داریم با رفتار خود به دیگران ابراز کنیم تا ارباب رجوع از اتاق کار ما با لبخند رضایت خارج شود.


مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان سمنان ادامه داد: به این معنا که تمام تلاش خود را برای پیگیری امور ایشان انجام دهیم و این کلام امام حسین(ع) را به خاطر داشته باشیم که «بدانید نیازمندی‌های مردم که (به شما مراجعه می‌کنند) از نعمت‌های الهی است، پس نعمت‌ها را افسرده نسازید (یعنی مبادا با رنجاندن مردم نیازمند کفران نعمت کنید)» که این وظیفه خدمت‌رسانی به دیگران محول خواهد شد.


وی گفت: ارباب رجوع که پیش ما می‌آیند به فرموده امام حسین(ع) نعمتی از نعمت‌های خداوند بر ما هستند و نعمت‌ها را باید شکار کنیم و نگذاریم ناحق از دست ما ناراحت بشوند. تکریم و برخورد دلسوزانه و بامحبت با ارباب رجوع محیط دانشگاه را زیبا می‌کند.


کهساری خواستار برگزاری هفتگی درس اخلاق اداری در ساعت فرهنگی بین کارکنان و استادان در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود شد.


انتهای پیام/4103/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته