99 درصد تبلیغات در حوزه پزشکی و دارویی غیر قانونی یا فاقد مجوز است
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از وبدا، ایرج حریرچی در خصوص نحوه نظارت بر تبلیغات پزشکی در رسانهها و فضای مجازی با اشاره به اینکه، قریب بهاتفاق تبلیغات پزشکی و دارویی کذب و یا غیرقانونی هستند، گفت: تبلیغ داروها و ذکر خواص درمانی در تبلیغات هر نوع مواد و محصول در رسانههای عمومی که مخاطب آنها عمـوم مـردم است، طبق قانون ممنوع است.
وی در ادامه افزود: بیش از 99 درصد تبلیغات در حوزه پزشکی و دارویی فاقد مجوز هستند درحالیکه طبق آییننامه بند ب ماده سه سازمان نظام پزشکی همه این تبلیغات باید شماره اخذ مجوز داشته باشند.
معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: منظور از تبلیغات پزشکی و دارویی هرگونه پیام یا اطلاعرسانی اسـت کـه منجر به ترغیب دریافت یا مصرف خدمات و محصولات میشود چراکه مشتری کافی ندارد و یا تبلیغات برخی پزشکان که اکثراً هم پزشکان مطرح و برجستهای نیستند به اشکال مکتوب، شنیداری، گزارش و ... صرفاً برای جلب مشتری صورت میگیرد.
حریرچی با تأکید بر اینکه، تمامی تبلیغات فضای مجازی و شبکههای ماهوارهای کذب هستند، گفت: تخلفات مذکور در رسانههای رسمی هم به میزان قابلتوجهی وجود دارند، ولی در فضای غیررسمی خصوصاً شبکههای ماهوارهای و فضای مجازی شدت بسیار زیادی دارند.
وی خاطرنشان کرد: تمام داروهایی که از طریق شبکههای ماهوارهای تبلیغ میشوند تقلبی است و از شبکههای غیررسمی و قاچاق واردشده که اصلاً معلوم نیست در چه شرایطی نگهداری شدهاند، و مصرف آنها ممنوع است.
به گفته حریرچی، اکثریت جامعه پزشکی بهطور سالم خدمات خود را ارائه میدهند و در شرایط فعلی که کمبود متخصص داریم، وجود صف انتظار برای ویزیت متخصصین، انجام تبلیغات گرانقیمت توسط تعداد اندکی از پزشکان میتواند نشانه کمبود مشتری آنها و احتمالاً کیفیت عملکرد ایشان باشد.
معاون کل وزارت بهداشت در پایان گفت: سازمان نظام پزشکی که مسئولیت قانونی نظارت بر تبلیغات پزشکی را بر عهده دارد، اخیراً اقدامات خوبی در این زمینه انجام دادهاند. حلقه اول برخورد سازمان نظام پزشکی در مورد تبلیغات غیراخلاقی است.
انتهای پیام/4087/
انتهای پیام/