دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 مرداد 1398 - 16:21
با پایان طرح تابستانه کتاب 98 صورت گرفت؛

فروش ۱۱ میلیارد تومانی کتاب/ خراسان رضوی در صدر پرفروش‌ترین‌ها

پس از پایان یافتن طرح «تابستانه کتاب۹۸» با شعار «کتاب، همنشین دلنشین» بیش از ۱۱ میلیارد تومان کتاب در سطح کشور به فروش رفت.
کد خبر : 407046
n00278570-r-b-006.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات و کتاب گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، طرح تابستانه کتاب ۹۸ با شعار «کتاب، همنشین دلنشین» با ۶۵۳ کتابفروشی عضو در سراسر کشور، شامل ۴۹۷ کتابفروشی در مراکز استان و ۱۵۶ کتابفروشی در شهرستان‌ها از ۲۵ تیرماه در استان‌ها و از ۲۷ تیرماه در تهران تا سوم مردادماه اجرا شد.


این طرح در حالی آغاز به کار کرد که سقف خرید کتاب در این دوره به‌دلیل گرانی تولید کتاب و کاغذ نسبت به سال گذشته 20 درصد افزایش یافت و به مبلغ 120 هزار تومان برای هر فرد رسید.


در حالی که برخی معتقدند اجرای طرح تابستانه کتاب در روزهای بی‌رونقی و کسادی فعالیت کتابفروشی‌ها توانسته رونق خوبی به کتاب و کتابخوانی بدهد. میثم رشیدی مهرآبادی نویسنده و فعال حوزه کتاب در گفتگو با خبرگزاری آنا گفت: طرح‌های فصلی شور و شوق زیادی برای کتابخوان‌ها ایجاد نکرده است. 


احسان رضایی دیگر نویسنده و کارشناس حوزه کتاب با حمایت از طرح‌های تخفیفی کتاب و بیان اینکه طرح‌های فصلی کتاب می‌تواند خواننده‌ها و جامعه هدف را به کتابفروشی‌ها بکشانند و فرصت آشتی دائمی مخاطب با کتاب را ایجاد کنند. درباره عادت مخاطبان به تخفیف به خبرنگار آنا گفت: برخی اجرای این طرح‌ها را عادت دادن خواننده به تخفیف می‌دانند که باعث می‌شود مخاطب تا نوبت طرح بعدی دیگر به کتاب‌فروشی نرود، که من این را قبول ندارم. من فکر می‌کنم که کتاب فی نفسه چیز ارزشمندی است که وقتی آشتی خواننده و مخاطب با کتاب اتفاق بیفتد، خودبه‌خود دوباره و سه‌باره و چهارباره می‌رود سر بزند به کتابفروشی و کتاب بعدی را بگیرد.


گرانی کتاب سبب استقبال کمتر از این طرح نسبت به گذشته بود تا جایی که نیکنام حسینی‌پور در گفتگویی به این موضوع اذعان کرد و گفت: استقبال مردم نسبت به طرح‌های قبلی درصدی کاهش پیدا کرده بود، به اذعان برخی کتاب‌فروشی‌ها قدرت خرید مردم پایین آمده و شرایط اقتصادی در این مورد تأثیرگذار بود. علی‌رغم اینکه تخفیفی را دولت و مؤسسه خانه کتاب برای این طرح اختصاص داده بود ولی بااین‌حال استقبال کمتر بود.


با وجود کمی و کاستی‌ها و انتقاداتی که به این طرح وارد است اما استقبال قابل قبولی از آن شد و دوست‌داران کتاب در این وضعیت بد اقتصادی توانستند بخشی از کتاب‌های مدنظر خود را با تخفیف خریداری کنند.


طبق آمار منتشر شده از طرف مؤسسه خانه کتاب در این طرح کتابفروشی‌های استان‌های تهران، اصفهان، خراسان رضوی و قم به ترتیب با ۹۵، ۷۹، ۶۸ و ۵۹ کتابفروشی بیشترین مشارکت در طرح تابستانه کتاب ۹۸ را از آن خود کردند.


در یازدهمین دوره اعطای یارانه از طریق کتابفروشی‌ها، استان خراسان رضوی با ۵۱ هزار و ۶۲۶ نسخه کتاب در صدر پرفروش‌ترین استان بر اساس کتاب قرار بگیرد و استان اصفهان با فروش ۵۰ هزار و ۴۰۱ نسخه کتاب رتبه دوم پرفروش‌ترین استان‌ها بر اساس تعداد را به خود اختصاص دهد. همچنین، استان تهران با فروش ۴۹ هزار و ۹۱۳ نسخه کتاب، رتبه سوم طرح تابستانه کتاب ۹۸ در این بخش را از آن خود کرد.


استان تهران با فروش  یک میلیارد و ۶۶۹ میلیون و ۶۷۵ هزار و ۸۴۸ تومان، استان اصفهان با فروش یک میلیارد و ۵۰۷ میلیون و ۹۱۸ هزار و ۶۵۷ هزار تومان و خراسان رضوی با فروش یک میلیارد و ۳۹۰ میلیون و ۲۶ هزار و ۳۵۶ تومان در صدر پرفروش‌ترین استان‌های  طرح تابستانه کتاب ۹۸ بر اساس مبلغ فروش قرار گرفتند. 


انتهای پیام/4072/4028/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته