دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 مرداد 1398 - 01:25

صنعت کشتیرانی همچون سایر صنایع برای طبیعت زیان‌آور است

صنعت کشتیرانی همچون سایر اشکال حمل و نقل آثار زیانباری را به‌دنبال دارد، به‌طوری‌که علاوه بر از بین بردن حیات جانوری در آب‌های آزاد، زندگی خود را نیز در معرض خطر قرار می‌دهد.
کد خبر : 407015
shutterstock-461257402.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از worldatlas، صنعت کشتیرانی همچون سایر صنایع حمل و نقل تأثیرات مخربی را برای محیط زیست در پی دارد. این نوع از حمل و نقل تأثیرات مخربی را برای گیاهان و جانوران دریایی در پی داشته و به‌طور غیرمستقیم بر انسان نیز تأثیر می‌گذارد.


حمل و نقل دریایی همچنین به‌طور قابل توجهی در آلودگی هوا نقش دارد. در ادامه به برخی از تأثیرات منفی کشتی و کشتی‌رانی بر محیط زیست اشاره خواهد شد.


آلودگی صوتی: سرو صدای ایجاد شده توسط کشتی‌ها در مسیرهای طولانی با رفتارهای طبیعی جانورانی همچون وال‌ها که فعالیت‌هایشان متکی بر صدا است تداخل ایجاد می‌کند.


نشت مواد نفتی: انتشار مواد نفتی از کشتی‌ها دارای اثرات مخربی بر زندگی دریایی است، زیرا روغن نشت شده از کشتی‌ها بر روی سطح آب می‌ماند و مانع از ورود اکسیژن به آب می‌شود که این موضوع زندگی جانوران دریایی زیادی را از بین می‌برد.


بعضاً این روغن‌ها و مواد نفتی در اقیانوس‌ها پرندگان دریایی را نیز به خود جذب می‌کند چون این محل‌ها مکانی است که ماهی‌های مرده بر سطح آب آمده‌اند و حرکت آنها به درون آب برای صید آنها باعث می‌شود در روغن‌ها گیر کرده و کشته شوند.


فاضلاب و پساب: زباله‌های انسانی که حاوی میکروارگانیسم‌های خطرناک هستند با ورود به آب‌های آزاد از طریق سیستم دفع فاضلاب کشتی‌ها محیط زیست دریایی را آلوده می‌کنند.


از بین رفتن حیات دریایی: وال‌ها، گاوهای دریایی و دیگر گونه‌های جانوری بزرگ دریایی در معرض خطر برخورد و تصادف با کشتی‌ها قرار دارند. برخورد کشتی‌های پرسرعت با این گونه‌های جانوری می‌تواند باعث مرگ و یا زخمی شدن آنها شود.


انتشار گازهای گلخانه‌ای: یکی دیگر از آثار زیانبار کشتی‌ها در محیط زیست دریایی، آلودگی هوا است. احتراق سوخت در کشتی‌های عظیم الجثه حجم زیادی از دود و گرد و غبار را در فضا رها می‌کند. بسیاری از این گازها گلخانه‌ای هستند و نقش مؤثری در تغییرات اقلیمی کره زمین دارند.


انتهای پیام/4105/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته