آموزش عالی کشور در دوره گذار به سر میبرد/لزوم توجه به کیفیگرایی، حضور در عرصههای بینالمللی در دوران گذار
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقت و فناوری، عبدالرضا باقری در آیین تکریم و معارفه رئیس دانشگاه صنعتی خواجهنصیرالدین طوسی که امروز در دانشکده عمران این دانشگاه برگزار شد، توسعه علمی دانشگاه را مدیون زحمات چهار سال گذشته خاکی صدیق عنوان کرد و گفت: شاهد تلاشهای خاکی صدیق، رئیس دانشگاه خواجه نصیر بودم. به همین جهت از وی درخواست کردیم با حضور در جایگاه معاونت آموزشی وزارت علوم خدمات مثبتی در عرصه ملی ایفا کند.
وی افزود: فرهاد یزداندوست، سرپرست جدید دانشگاه خواجه نصیر ازجمله چهرههایی به شمار میروند که مورد اقبال عمومی دانشگاه برای حضور در این جایگاه است و با توجه به تجربه مدیریتی و اجرای او در عرصه دانشگاه و وزارتخانه، امیدواریم راه و مسیر فعلی دانشگاه را به نحوه مطلوب ادامه دهد.
قائممقام وزیر علوم همچنین با تأکید بر اینکه آموزش عالی کشور در دوره گذار به سر میبرد، عنوان کرد: در دهه اول انقلاب به دلیل نیاز تأمین نیروی انسانی دنبال توسعه کمی، تقویت زیرساختها و فراهم کردن امکانات لازم برای علمآموزی جوانان کشور بودیم که در این راستا دانشگاهیان سهم قابلتوجهی را ایفا کردند. بهطوریکه امروز ما شاهد وجود نیروی انسانی متخصص و باکیفیت در کشور هستیم.
باقری خاطرنشان کرد: در دهه ۹۰ با توسعه تحصیلات تکمیلی، توجه به پژوهشهای کاربردی و حضور در عرصههای بینالمللی بهعنوان توفیقات اصلی از دانشگاهها مورد توجه قرار گرفت؛ درنتیجه امروز ما شاهد حضور موفقیتآمیز کشور در عرصههای بینالمللی ازجمله حضور دانشمندان در مجلات معتبر خارجی هستیم؛ اگرچه کاستیهایی در این زمینه وجود دارد اما پیشرفتهای خوبی حاصلشده است.
به گفته وی، همانگونه که عنوان شد در دهههای ۷۰ و ۸۰ به دلیل تقاضای روزافزون اجتماعی ما با توسعه کمی دانشگاهها، رشتهها و تحصیلات تکمیلی و غیره مواجه شدیم، اما امروز در دوران گذار قرار داریم و لازم است دانشگاهها با رویکردهای جدید در عرصههای مختلف حضور پیدا کنند و وضعیت به سمت ارتقای کیفی آموزش حرکت کند.
قائم مقام وزیر علوم خاطرنشان کرد: برای حرکت در مسیر کیفی آموزش لازم است بازنگریهای اساسی در برنامههای درسی و تدوین رشتههای جدید بهخصوص رشتههای بینرشتهای و همچنین توجه به اشتغال دانشآموختگان ازجمله برنامههای اصلی مورد پیگیری قرار گیرد و در حوزههای پژوهشی و علمی نیز بتوانیم تحقیقات کاربردی مراکز دانشگاهیان و حضور در عرصههای بینالمللی را افزایش دهیم.
وی خاطرنشان کرد: آنچه از دانشگاه خواجهنصیرالدین طوسی مطالبه میشود، پاسخگویی به نیازهای صنعت در عرصههای مختلف است که همراه کردن دانشگاه متناسب با این نیازها باید مورد توجه قرار گیرد؛ البته ناگفته نماند که اجرایی شدن نیازمند دگرگونی در ساختارها، آییننامهها و ضوابط و فکر و اندیشه است.
علی خاکی صدیق رئیس سابق دانشگاه خواجهنصیرالدین طوسی نیز در این آیین، گزارشی از عملکرد پنجساله فعالیتهای دانشگاه خواجه نصیر ارائه داد و گفت: گذر به سمت کیفینگری یکی از سیاستهای کلان دانشگاه خواجه نصیر طی چهار سال گذشته بوده، بازنگری در برخی مصوبات هیئت ممیزه، بازنگری در برخی ضوابط جذب، تمدید قراردادها و اعطای پایه، تشکیل کارگروههای کاری در زمینههای روابط بینالملل، رتبهبندی و ارتقای کیفی فعالیتهای دانشگاه، راهاندازی رسمی واحد علمسنجی در دفتر نظارت و ارزیابی و درنهایت طرح برنامه راهبردی ازجمله برنامههایی بود که انجامشده است.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: در حوزه آموزش تلاش کردیم با انعقاد قرارداد با انجمن آموزش مهندسی تمام دانشکدههای مهندسی دانشگاه را مورد ارزیابی قرار دهیم، ضمن اینکه این ارزیابی در عرصه گروههای آموزشی استادان و همچنین بازسازی آزمایشگاههای کارشناسی با هزینه ۶ میلیارد تومان و همچنین برگزاری کارگاههای ارتقای مهارتهای حرفهای اعضای هیئتعلمی نیز صورت گرفته است.
خاکی صدیق تأکید کرد: طراحی حمایت از زمینههای ویژه پژوهشی در دانشگاه، ارتقای کمی و کیفی خدمات فناوری اطلاعات، اصلاح سیاست چاپ مقالات، تشویق دانشجویان تحصیلات تکمیلی برای انتشار پژوهشهای خود در مجلات علمی، توجه جدی به کیفیت مقالات و برخی اقدامات دیگر ازجمله برنامههایی بود که در عرصه پژوهشی انجام شد.
معاون آموزشی وزارت علوم ادامه داد: در حوزه روابط بینالملل نیز توانستیم معاونت بینالملل را در دانشگاه خواجه نصیر تأسیس کنیم و بر این اساس صنعت بینالمللی سازی دانشگاه از سال ۹۴ کلید خورد، ضمن اینکه راهاندازی دورههای مشترک بینالمللی، برنامهریزی برای پذیرش دانشجویان خارجی و استادان وابسته علمی از دیگر برنامههایی بود که در این راستا انجام شد.
فرهاد یزداندوست سرپرست دانشگاه خواجهنصیرالدین طوسی نیز در این آیین، بر ضرورت تحمل شنیدن صدای مخالف در دانشگاه تأکید کرد و گفت: باید وضعیت بهگونهای پیش برود که بتوانیم علاوه بر شکلدهی روابط مبتنی بر مودت و دوستی، تحمل شنیدن صدای مخالف را نیز داشته باشیم و صحبتهای همدیگر را با دقت گوش و همدیگر را عفو کنیم.
یزداندوست در پایان با تأکید بر اینکه باید با عزم یکپارچهسازی در محیط دانشگاه، زمینههای خدمت در کشور را فراهم کنیم، گفت: چهبسا اتفاقاتی در مرحله اجرا پیش میآید که ممکن است دلخوریها و تضادهایی ایجاد کند و لازم است با مهربانی و دوستی و همچنین بخشش برای رسیدن به یک هدف مشترک که همان توسعه کشور است، گام برداریم.
انتهای پیام/4084/پ
انتهای پیام/