کیفیت خدمات دانشگاه آزاد اسلامی با تغییر سال مالی افزایش مییابد/ جایگاه ویژه مسئلهمحوری و پژوهش در بودجه
گروه استانهای خبرگزاری آنا ـ حسین بوذری؛ جلسات بررسی برنامه و بودجه واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی از 26 تیر آغاز شده و تا 10 مردادماه ادامه خواهد داشت.
بررسی بودجه سالانه واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی به این صورت است که ابتدا معاونان و مدیران کل سازمان مرکزی بهجمعبندی لازم درباره بودجه واحدهای دانشگاهی میرسند و سپس با حضور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بودجه جمعبندی شده مورد ارزیابی قرار میگیرد و در نهایت با بررسی آن توسط هیئتامنای استانی، بودجه برای تصویب نهایی به هیئتامنای سازمان مرکزی ارسال میشود.
ویژگی مهم و اساسی بررسی بودجه سالانه واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی که آن را از سالهای گذشته متمایز میکند بحث تغییر سال مالی دانشگاه آزاد اسلامی از شمسی به سال تحصیلی بوده که با استقبال اکثر رؤسای واحدهای دانشگاهی مواجه شده است.
این ویژگی مهم به انضباط مالی و بودجهای دانشگاه آزاد اسلامی منتهی خواهد شد؛ چراکه دریافتهای مالی، هزینهها و حساب و کتابها با آغاز سال تحصیلی انجام میشود و دیگر سایه نقطه کور عملکرد مالی از دانشگاهها رخت برخواهد بست.
تا به اینجا جلسات بررسی بودجه واحدهای دانشگاهی مرکزی، کهگیلویه و بویراحمد، کرمان، لرستان، بوشهر و البرز برگزار شده و به این ترتیب جلسات بررسی سایر واحدهای دانشگاهی تا 10 مردادماه ادامه خواهد داشت.
با این توضیح به سراغ احمد آذین رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان رفتیم تا جزئیات بررسی بودجه واحدهای دانشگاهی و مزایا و محاسن آن را از زبان وی بشنویم.
آنا: جلسات بررسی برنامه و بودجه واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در سازمان مرکزی آغاز شده و رؤسای واحدهای دانشگاهی در حال ارائه برنامه برای دریافت بودجه سالانه خود هستند؛ ضمن اینکه شاهد تغییراتی در نحوه تخصیص این بودجه به واحدهای دانشگاهی نسبت به سالهای گذشته هستیم. ارزیابی شما از سال مالی جدید و بحث بودجه دانشگاه چیست؟
آذین: ابتدا باید عرض کنم که بحث بودجهبندی و ارائه راهکارهای عملیاتی در دوره ریاست دکتر طهرانچی در دانشگاه آزاد اسلامی مصمم، مقتدرانه و هوشمندانه بوده و رئیس دانشگاه آزاد فعالیتهای کارشناسانهای را در سازمان مرکزی ذیل بحث بودجه انجام داد.
سیاست حل مسئله مهمترین راهبرد دانشگاه آزاد اسلامی
ابداع و ابتکار عمل در موضوع اختصاص بودجه و بودجهبندی نیز براساس سیاستها و راهبردهای اصلی دانشگاه آزاد اسلامی است.
دکتر طهرانچی اساساً دانشگاه آزاد اسلامی را دانشگاهی اجتماعی قلمداد میکند؛ به این صورت که دانشگاه آزاد اسلامی از مردم و برای مردم است و سیاست حل مسئله مهمترین راهبرد دانشگاه آزاد اسلامی به ریاست وی است؛ بهطوریکه توجه صرف آموزشمحوری به دانشگاه آزاد اسلامی در برنامه مدیریت این دانشگاه جایی ندارد.
مسئلهمحوری در کانون توجه رئیس دانشگاه بوده و این سیاست مسئلهمحوری بهطورکامل بر بحث بودجه و برنامهریزیهای عملیاتی سایه انداخته است. از سوی دیگر در استانها از جمله اصفهان پیرو سیاستهای راهبردی دانشگاه آزاد اسلامی جلسات کارشناسی در بحث بودجه را داشتیم. اصفهان دارای 27 واحد و مرکز دانشگاهی است و مرکز دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان یعنی خوراسگان قلمداد میشود و در این واحد دانشگاهی چند جلسه برای طراحی بودجه دانشگاه برگزار کردیم.
رؤسا و اعضای هیئترئیسه واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان طی جدول زمانبندی شده با کارشناسان بودجه جلسات متعددی برگزار کردند و سعی کردیم کارشناسانهتر از گذشته بحث بودجه را جلو ببریم.
این نتیجه راهبردها، سیاستگذاریها و خطمشیهایی است که در دوران مدیریت جدید در سازمان مرکزی وجود داشته است. پیش از این چنین برنامههای مدون و منظم از بالا با تصریح بر بودجه واحدهای دانشگاهی استانها به این نحو نداشتیم.
دکتر طهرانچی در موضوع بودجه ساعتها وقت گذاشتند و در جلسات مربوط به آن حضور پیدا کردند؛ رهنمود ارائه داده و حتی پیشنهادهای خود را به اطلاع رؤسای واحدهای دانشگاهی رساند. نگاه رئیس دانشگاه آزاد به بحث بودجه دقیق، ظریف و حساس است و در بحث برنامههای عملیاتی نیز از استانها انتظار زیادی دارند.
تدوین بودجه بر مبنای سال تحصیلی ابتکار جدید دانشگاه آزاد اسلامی
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در کنار انتقاد، ایدههای نو را میپذیرد و در ارائه هرچه بهتر برنامه منظم و کاربردی به استانها یاری میرساند.
آنا: پیش از این بودجه دانشگاه آزاد اسلامی به سال شمسی بود؛ اما مقرر شده از تاریخ 31 مردادماه بودجه سالانه دانشگاه آزاد اسلامی بر مبنای سال تحصیلی تدوین و تصویب شود، این موضوع چه تأثیری روی انضباط مالی و بودجهای دانشگاه آزاد اسلامی خواهد داشت؟
آذین: همانطور که گفتم این یک ابداع جدید و مناسب از سوی دانشگاه آزاد اسلامی است که میتواند منشأ اثر خیر باشد. تدوین بودجه دانشگاه آزاد اسلامی بر مبنای سال تحصیلی یک ابتکار جدید است که این اتفاق برای نخستینبار است رخ میدهد.
با این شرایط واحدهای دانشگاهی میتوانند بودجهبندی خود را براساس طرح تغییر سال مالی دانشگاه آزاد اسلامی به تحصیلی تدوین کنند. برنامهریزی برای ارائه خدمات اجتماعی و فرهنگی با این طرح قطعاً بهتر و مناسبتر خواهد بود و مکلف میشویم بودجه دانشگاه را در سال تحصیلی جدید ببندیم.
بحث انضباط مالی دقیقاً در این طرح دیده شده است، به عبارتی ما مدیران واحدهای دانشگاه باید آنقدر دقیق عمل کنیم که خطاها و آسیبها کمتر باشد و اگر سازمان قصد تخصیص اعتبار در آینده به واحدها را دارد ما مدیران پیش از آن، برای برنامههای پژوهشی، ورزشی، فرهنگی، اردویی، آموزشی، ایجاد آزمایشگاه، اقتصاد دانشبنیان و ... برنامه جامع و مفصل ارائه داده باشیم.
در پایان سال مالی کارشناسان میزان انحراف بودجه تخصیص داده شده به واحدهای دانشگاهی را مورد ارزیابی قرار میدهند و سپس نظر نهایی خود را اعلام میکنند.
آنا: در بودجه تخصیص داده شده به واحدهای دانشگاهی قطعاً پژوهش جایگاه بالایی دارد، این را از این منظر میگویم که دکتر طهرانچی حساسیت زیادی روی پژوهش در دانشگاه آزاد دارد و سیاستها و راهبردهای دانشگاه آزاد را بیشتر روی این حوزه طبقهبندی کرده است.
آذین: کاملاً درست است. پژوهش قطعاً جایگاه ویژهای در بودجه دانشگاه آزاد اسلامی دارد.
آنا: فکر میکنید بودجه تخصیص داده شده به حوزه پژوهش در دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان چقدر است؟
آذین: نمیتوانم عدد دقیقی را بگویم؛ اما بعد از تخصیص بودجه ابتدا باید ایرادات و خطاهای آماری آن را رفع کنیم و سپس درباره میزان آن صحبت کنیم. دکتر ولایتی و دکتر طهرانچی اهتمام و جدیت زیادی برای پیشرفت حوزه پژوهش دانشگاه آزاد اسلامی دارند؛ آن هم پژوهش مبتنی بر بستر اقتصاد دانشبنیان و ایدهپروری با تکیه بر واحدهای فناور و مراکز رشد.
ثروت اندوخته دانشگاه آزاد اسلامی از طریق سرمایهگذاری روی جوانان پژوهشگر
دانشگاه آزاد به سمتی پیش میرود که دانشجویانی که در دانشگاهها و پژوهشکدهها در حال آموزش هستند، سرمایه باشند و از این طریق دانشگاه آزاد به ثروت مالی و معنوی خواهد رسید. به این ترتیب با آن دانش مشکل جامعه رفع خواهد شد.
تفکر دکتر طهرانچی هزینهکرد در سراهای نوآوری، پایش موضوعات، حل مشکلات شهر، استان و کشور ذیل فعالیت پژوهشی است.
آنا: درآمدهای غیرشهریهای دانشگاه آزاد اسلامی نیز از همین ناشی میشود؛ چراکه وقتی شما به سمت فعالیتهای پژوهشی و اقتصاد دانشبنیان بروید، میتوانید از وابستگی به شهریه دانشجو نیز رها شوید.
آذین: دقیقاً. رؤسای دانشگاهها باید بهطور جدی به سوی درآمدهای غیرشهریهای بروند. توجه به هفته پژوهش و اختصاص اعتبارات لازم در این زمینه به اتفاق مبارکی مانند کاهش درآمدهای غیرشهریهای منجر میشود.
انتهای پیام/4078/4062/
انتهای پیام/