دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
31 تير 1398 - 19:37
گلمغانی‌زاده خبر داد:

احیای مهارت تولید اوجاق قراقی در اردبیل

معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اردبیل از احیا و باززنده‌سازی مهارت تولید اوجاق قراقی در اردبیل خبر داد.
کد خبر : 406301
اوجاق قراقی.png

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ملکه گلمغانی‌زاده در خصوص موضوع احیا و باززنده‌سازی مهارت تولید اوجاق قراقی در استان اردبیل اظهار کرد: اوجاق قراقی بافته پشمی است که به شیوه سنتی بر روی دار افقی و یا دار عمودی بافته می‌شود.


وی ادامه داد: عرض این بافته عموماً 23 تا 25 سانتی متر و طول آن 10 متر است  و تارو پود این دست‌بافته از جنس نخ پشمی است و الیاف آن باید از ثبات کافی برخوردار باشد.


معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل با بیان این‌که عشایر در گذشته تمامی نیازمندی خود از جمله لوازم زندگی را خود تأمین می‌کردند، گفت: نوارهای این نوع بافته دارای رنگ‌های متفاوت است و بافت قرینه این طرح‌ها اغلب به‌صورت ذهنی ایجاد می‌شود.


گلمغانی‌زاده خاطرنشان کرد: اوجاق قراقی از لحاظ شیوه بافت و شکل ظاهری کاملاً شبیه به جاجیم است و مصرف محلی دارد، رنگ‌های مورد استفاده در اوجاق قراقی اغلب قرمز، زرد، نارنجی، آبی، سیاه و سفید است و رنگ‌های روشن و شاد بیشتر به چشم می‌خورد.


وی با بیان این‌که این صنعت دست به‌شکل ذهنی و بدون نقشه توسط زنان عشایر بافته می‌شود، گفت: بافت اوجاق قراقی معمولاً به این شکل است که نخ‌ها متناوباً از روی یکدیگر رد شده در اثر پیوستگی نخ‌های تار و پود و درگیری آنها با یکدیگر بافته‌ای با مقاومت مطلوب تولید می‌شود.


معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل با بیان این‌که صنعت اوجاق قراقی  در دست منسوخ شدن است، افزود: به‌منظور احیای این صنعت دست بهدنبال راه‌اندازی دوره‌های آموزشی در شهرستان پارس آباد هستیم تا به پاس آموزش‌ها از فراموشی و منسوخ شدن این رشته ممانعت شود.


انتاهی پیام/4105/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته