دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 تير 1398 - 16:07

انتشار فایل صوتی بین ناو انگلیسی و نیروهای سپاه پیش از توقیف نفت‌کش + ویدئو

رسانه‌های انگلیسی، فایل صوتی مکالمه بین خدمه ناو استینا ایمپرو با نیروی دریایی سپاه را که مطابق روایت این نهاد انقلابی است را منتشر کردند.
کد خبر : 405981
1.jpg

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از یورونیوز، نفت‌کش استینا ایمپرو که از بندر فجیره امارات به سمت عربستان در حال حرکت بود، روز جمعه ۲۸ تیر توسط نیروی دریایی سپاه پاسداران توقیف شد. نفت‌کش توقیف‌شده ۲۳ خدمه دارد و سپاه در نخستین بیانیه خود علت توقیف این نفت‌کش را رعایت نکردن قوانین و مقررات بین‌المللی دریایی عنوان کرده بود.


ناو اچ‌ام‌اس مونتروز در تنگه هرمز نفت‌کش بریتانیایی استینا ایمپرو را اسکورت می‌کرد اما طبق گزارش شرکت امنیت دریایی بریتانیا با نام «دریاد گلوبال» فاصله این ناو با نفت‌کش در زمان توقیف آن توسط نیروهای سپاه زیاد بود و پس از عملیات نیروی دریایی سپاه به محل حادثه می‌رسند.


مطابق نوار صوتی مکالمات که متن آن توسط رسانه‌های انگلیسی از جمله گاردین منتشرشده است، سپاه از نفت‌کش می‌خواهد که به دستورات توجه کند تا در امنیت باشد و این جمله را چند بار تکرار می‌کند و سپس از استینا ایمپرو می‌خواهد که فوراً مسیر حرکت خود را تغییر دهد.


در ادامه این مکالمه، ناو اچ‌ام‌اس مونتروز به نفت‌کش تأکید می‌کند که در حال عبور از یک تنگه بین‌المللی است و طبق قوانین بین‌المللی عبور این کشتی نباید مسدود یا با مانع روبرو شود. گشتی‌های نیروهای سپاه در پاسخ می‌گویند که خواهان بازرسی از نفت‌کش به دلایل امنیتی هستند و قصدی برای رویارویی ندارند. این گفته چند بار تکرار می‌شود.


ناو انگلیسی در آخرین بخش این مکالمه طبق نوار صوتی به‌طرف ایرانی می‌گوید که نباید مسیر کشتی استینا ایمپرو را مسدود کند و از نیروهای سپاه می‌خواهد که تأیید کنند که قصدی برای نقض قوانین بین‌الملل با ورود به کشتی ندارند.


روز گذشته سپاه پاسداران ویدئویی از عملیات توقیف نفت‌کش انگلیسی را با ورود نیروهای ویژه سپاه پاسداران بر روی عرشه این کشتی منتشر کرد که به نظر پس‌ازاین مکالمه رادیویی صورت گرفته باشد.


سخنگوی سپاه پاسداران دیروز گفته بود: «نفت‌کش انگلیسی تحت اسکورت ناوچه جنگی بریتانیایی که با بی‌توجهی به قوانین و مقررات دریایی و در مسیر معکوس در حال ورود به تنگه هرمز و برخورد احتمالی با کشتی‌های دیگر قرار داشت، با درخواست سازمان بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، توسط یگان شناوری منطقه یکم نیروی دریایی سپاه توقیف شد.»





انتهای پیام/4106/


 


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته