دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 تير 1398 - 16:21
نیویورکر:

سیاست‌ چشم در برابر چشم آمریکا هزینه‌های سنگینی را به کاخ سفید تحمیل کرده است

یک نشریه معتبر آمریکایی تصریح کرد که تشدید سیاست چشم در برابر چشم کاخ سفید علیه جمهوری اسلامی هزینه‌های سنگینی را به واشنگتن تحمیل کرده است.
کد خبر : 405712
3.jpg

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از نیویورکر، بیش از چهار دهه است که آمریکا همواره از ایران به عنوان تهدید یاد می‌کند و موجب شده این کشور نیز در واکنش به این رویکرد تهاجمی از منظر نظامی و سیاسی با آمریکا مقابله کند.


این موضوع به گونه‌ای پیش رفته است که اکنون سیاست چشم در برابر چشم ایران بیش از هر زمان دیگر نه تنها در گفتار بلکه در اتخاذ سیاست و اقدام عملی نیز به وضوح دیده می‌شود.


این روزنامه سابقه سیاست چشم در برابر دو کشور را به زمان گرونگیری حاج احمد متوسلیان، معاون وزیر امور خارجه در 14 تیرماه سال 61 ارجاع داد و نوشت: وی در حالی که در لبنان مشغول رایزنی بود در مسیر سفارت ایران در بیروت در یک پست بازرسی توسط شبه‌نظامیان فالانژ ربوده شد. نیویورکر همچنین مدعی شد که در مقابل این اقدام آمریکایی‌ها، دیوید دوج رئیس دانشگاه آمریکایی و رئیس CIA در خاورمیانه نیز توسط مردان مسلح از محل دانشگاه دستگیر و به مدیترانه برده شد. وی دقیقاً یک سال بعد با میانجیگری سوریه آزاد شد.


به نوشته این نشریه آمریکایی، سیاست چشم در برابر چشم ایران در سخنان محمدجواد ظریف روز پنجشنبه در نیویورک نیز به چشم می‌خورد، وی با تشریح شرایط کنونی فی‌مابین دو کشور تصریح کرد: ما همیشه پاسخ می‌دهیم و آمریکا باید تا کنون فهمیده باشد که با ایران نباید بازی کند.


نیویورکر افزود: سیاست چشم در برابر چشم در سرنگونی پهپاد پیشرفته و گران‌قیمت آمریکایی نیز به وضوح قابل مشاهده است که پس از سرنگونی این پهپاد، در اقدامی متقابل، نیروی دریایی آمریکا نیز مدعی شد یک پهپاد ایرانی را در آسمان تنگه هرمز هدف قرار داده و سرنگون کرده است. نکته قابل توجه آن است این ادعای آمریکا هنوز تائید نشده ولی اصرار مقامات نظامی نشان از پیگیری سیاست چشم در برابر چشم دو کشور دارد.


دو هفته پیش، آمریکا توسط هم‌پیمان خود به توقیف نفت‌کش ایرانی در آب‌های جبل‌الطارق اقدام کرد که روز جمعه نیز نیروی دریایی سپاه پاسداران نیز در اقدامی تلافی‌جویانه، یک تانکر نفتی انگلیس را در خلیج‌فارس به دلیل عدم اجرای قوانین و مقررات بین‌المللی دریایی متوقف کرد.


نیویورکر در انتها تصریح کرد: منافع ایران و آمریکا در تقابل با یکدیگر قرار دارد، این دو بازیگر هم از منظر فکری و هم سیاسی با یکدیگر مخالف‌اند، از همین رو تشدید سیاست چشم در برابر چشم هزینه‌های سنگینی را به آمریکا تحمیل کرده است و  توسل به هر اهرمی غیر از راه‌حل دیپلماتیک صرفاً می‌تواند آشفتگی حاکم بر امنیت و بازارهای جهانی را در پی داشته باشد.


انتهای پیام/4106/4129/


انتهای پیام/

برچسب ها: آمریکا ایران
ارسال نظر
هلدینگ شایسته