دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 تير 1398 - 09:20

ترامپ در توهم ساقط کردن پهپاد ایرانی!

داستان سقوط پهپاد ایرانی که از سوی دونالد ترامپ رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا مطرح شد در صدر اخبار رسانه‌های داخلی و خارجی قرار گرفت.
کد خبر : 405582
0744f_3673366-610x375.jpg

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، داستان سقوط پهپاد ایرانی که از سوی دونالد ترامپ رئیس‌جمهور ایالات‌متحده آمریکا مطرح شد در صدر اخبار رسانه‌های داخلی و خارجی قرار گرفت.
رئیس‌جمهور آمریکا در حاشیه نشستی که در کاخ سفید برگزار می‌شد ادعا کرد که یک کشتی جنگی این کشور در تنگه هرمز یک پهپاد ایرانی را هدف قرار داده است.


ترامپ گفت: «پیش از شروع سخنرانی، می‌خواهم همه را در جریان یک حادثه قرار دهم که در تنگه هرمز رخ داد و کشتی «یو. اس. اس. باکسر» که یک کشتی آبی- خاکی تهاجمی است، در آن مشارکت داشت
وی طی این سخنان مدعی شد، کشتی جنگی«باکسر» علیه یک پهپاد ایرانی که تا فاصله بسیار نزدیکی جلو آمده بود اقدام تدافعی انجام داد و این پهپاد بلافاصله نابود شد.


رئیس‌جمهور ایالات‌متحده آمریکا در ادامه مدعی شد: «باکسر علیه یک پهپاد ایرانی که تا فاصله بسیار نزدیکی جلو آمده بود، تقریباً هزار یارد (۹۱۴ متر) و چندین هشدار برای کنار رفتن را نادیده گرفت و تهدیدی برای کشتی و خدمه آن بود، اقدام تدافعی انجام داد. این پهپاد بلافاصله نابود شد


وی در ادامه سخنان مداخله‌جویانه خود افزود: «من همچنین از دیگر کشورها می‌خواهم که هنگام گذر از این تنگه، از کشتی‌های خود محافظت کنند و در آینده با ما همکاری کنند فکر کردم که باید بدانید


پس از سخنان ترامپ قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام برنت ۲/۱ درصد جهش کرد و به ۶۳/۲۱ دلار رسید.
به نظر می‌رسد رئیس‌جمهور ایالات‌متحده هنوز در شوک سرنگونی پهپاد ۲۰۰ میلیون دلاری گلوبال هاوک قرار دارد و از هرفرصتی استفاده می‌کند تا این شکست حقارت‌بار را جبران نماید. خدشه‌ای که از این حقارت بر جان دولتمردان آمریکا افتاده سال‌های سال جبران نخواهد شد و آن‌ها برای فرار از این افتضاح نظامی به دنبال جبران مافات هستند.


از سوی دیگر به نظر می‌رسد ترامپ همچون همیشه با ایجاد جنگ تبلیغاتی و لفاظی های بی‌محتوا تلاش دارد تا شکست‌های پی‌درپی این کشور را به نحوی جبران کرده و با تحت تأثیر قرار دادن افکار عمومی آمریکا خود را برای انتخابات ریاست‌جمهوری پیش رو آماده نماید و از سوی دیگر کشورمان را که در تمامی عرصه‌ها آمریکا را تحقیر کرده تحت تأثیر پیام‌های نابخردانه خود قرار دهد.


ضمن اینکه آمریکایی‌ها از التهاب و ناامنی در خلیج‌فارس استقبال می‌کنند و تلاش دارند تا با امنیتی کردن این منطقه، به‌ویژه تنگه هرمز، ائتلافی جهانی برای مقابله با حضور قانونمند و استراتژیک کشورمان در خلیج‌فارس فراهم آورند و در این راه به حمایت‌های مالی دنباله‌های خود در منطقه نیز چشم دارند.


اما به نظر می‌رسد این اقدامات تنها چهره کریه و مزورانه دولت ایالات‌متحده آمریکا و هم‌پیمانانش را بیش از گذشته برای مردم جهان روشن کرده و بر عزت و اقتدار ملت ایران بیفزاید.


در ادامه انتشار این خبر سخنگوی ارشد نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، ادعای رئیس‌جمهور آمریکا در خصوص سرنگونی پهپاد ایرانی را تکذیب کرد. سردار ابوالفضل شکارچی سخنگوی ارشد نیروهای مسلح اعلام کرد: برخلاف ادعای واهی و برخاسته از توهم ترامپ، تمامی پهپادهای متعلق به جمهوری اسلامی ایران در منطقه خلیج‌فارس و تنگه هرمز از جمله پهپاد موردنظر رئیس‌جمهور آمریکا پس از انجام مأموریت شناسایی و کنترل برنامه‌ریزی‌شده به‌سلامت به پایگاه‌های خود بازگشته‌اند و هیچ‌گونه گزارشی دال بر مقابله عملیاتی ناو یو. اس. ‌اس. باکسر آمریکایی گزارش نشده است.


سردار شکارچی این‌گونه اظهارات بی‌پایه رئیس‌جمهور آمریکا را در راستای ایجاد التهاب و ناامن سازی منطقه مهم خلیج‌فارس و آب‌راه استراتژیک تنگه هرمز تلقی و اظهار کرد: نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران همواره با هوشیاری کامل و طبق موازین بین‌المللی، مأموریت قانونی حراست، کنترل و مراقبت از امنیت خلیج‌فارس و تنگه هرمز را وظیفه قانونی خود می‌دانند.


در ادامه واکنش‌ها به ادعای رئیس‌جمهور ایالات‌متحده آمریکا ، روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه‌ای با مضحک خواندن عملیات مورد ادعای آمریکایی‌ها در سرنگون کردن پهپاد ایرانی در تنگه هرمز، اعلام کرد: به‌زودی تصاویر پهپاد نیروی هوافضای سپاه از ناوچه آمریکایی‌ها را منتشر و سند بی‌پایه و اساس بودن ادعای آنان را در معرض افکار عمومی جهانیان قرار می‌دهیم.


روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ادامه بیانیه‌ خود اعلام کرد: به‌زودی تصاویر پهپادهای سپاه از ناوچه «یو. اس. اس. باکسر» آمریکایی که مدعی سرنگون ساختن آن در روز پنج‌شنبه بر فراز تنگه هرمز شده است را منتشر خواهیم کرد تا دروغ و بی‌پایه و اساس بودن این ادعا در معرض افکار عمومی جهانیان قرار گیرد. در این بیانیه تأکید شده است: این تصاویر نشان خواهد داد پهپاد نیروی هوافضای سپاه پیش از ورود ناوچه آمریکایی به تنگه هرمز در حال اجرای مأموریت جاری خود در منطقه بوده و ازجمله تصاویر مربوط به رصد و مراقبت از ناوچه مذکور را نیز قبل و حتی بعد از زمان مورد ادعای آمریکایی‌ها به ایستگاه خود ارسال و سالم به پایگاه خود بازگشته است. روابط عمومی کل سپاه در پایان بیانیه خود تأکید کرده است: یگان‌های دریایی و هوافضای سپاه بر اساس مأموریت‌های قانونی خود و در راستای برقراری امنیت آبراه تنگه هرمز و خلیج‌فارس ، تحرکات بیگانگان به‌ویژه نیروهای تروریست آمریکا و انگلیسی‌ها در این منطقه راهبردی را هوشمندانه و به‌طور مستمر تحت نظارت و کنترل دقیق داشته و با اشراف اطلاعاتی و آمادگی‌های مطمئن موجود، هرگونه اقدام تجاوزکارانه و خلاف قوانین و مقررات بین‌المللی آنان را با پاسخ متناسب، مواجه خواهند ساخت.


محمدجواد ظریف وزیرامور خارجه کشورمان نیز در گفت‌وگو با نشنال اینترست با اشاره به اینکه افزایش حضور نظامی آمریکا در خلیج‌فارس، کمکی به امنیت و ثبات منطقه نمی‌کند تصریح کرد : در تماسی که با تهران داشتم، ما هیچ اطلاعی درباره از دست دادن پهپاد نداریم. تا این زمان نمی‌دانیم چه اتفاقی افتاده است. رئیس‌جمهوری آمریکا می‌گوید که آن‌ها این پهپاد را هدف قرار داده‌اند. نمی‌دانیم این پهپاد چه کسی است، ما اطلاعاتی نداریم.


درعین‌حال معاون سیاسی وزیر امور خارجه نیز در واکنش به ادعای رئیس‌جمهور آمریکا گفت: ما هیچ پهپادی را نه در تنگه هرمز و نه هیچ جای دیگر از دست نداده‌ایم. سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امورخارجه در صفحه شخصی خود در توئیتر در واکنش به ادعای رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر سرنگونی پهپاد ایرانی در تنگه هرمز نوشت: «ما هیچ پهپادی را نه در تنگه هرمز و نه هیچ جای دیگر از دست نداده‌ایم.» وی به طنز تأکید کرد: «نگرانم که ناو یو. اس. اس. باکسر اشتباهی یکی از پهپادهای خودشان را هدف قرار داده باشد


منبع:رسالت


انتهای پیام/4112/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته