ابزار گوشدادن به رادیو عوض شده اما مخاطبان همچنان به آن وفادارند
پیمان طالبی در گفتگو با خبرنگار حوزه رادیو و تلویزیون گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا درباره آخرین فعالیتهای خود گفت: این روزها مشغول ضبط قسمتهای باقیمانده از فصل هفتم «مستندمسابقه خانه ما» برای شبکه نسیم هستم. من از ابتدای ساخت و پخش این مستندمسابقه خانوادگی، بهعنوان راوی و گوینده حضور داشتم که واقعاً تجربه جذابی برایم بود.
وی اظهار کرد: در کنار این موضوع، دو سال است که مجری برنامه طبیب هستم که از شنبه تا چهارشنبه حدود ساعت 11 صبح از شبکه سوم سیما پخش میشود. برنامه طبیب کاری از گروه اجتماعی این شبکه است که در آن، مسائل و مفاهیم مرتبط با بهداشت و سلامت جسم و روان با بیانی ساده و فارغ از پیچیدگی به مخاطبان ارائه میشود و از سوی دیگر جنبههای اجتماعی پزشکی نیز واکاوی میگردد.
این مجری رادیو و تلویزیون که به همراه فاطمه صداقتی اجرای برنامه پرمخاطب «جوان ایرانی سلام» در رادیو جوان را نیز به عهده دارد گفت: من از رادیو برخاسته و به تلویزیون آمدهام.این دو رسانه برای من فرقی ندارند و هر دو برایم قابلاحترام هستند و تا وقتی بخواند در این دو حوزه خواهم ماند. البته طبیعی است که دلبستگی به رادیو که در آن سابقه بیشتری دارم برایم بیشتر است.
طالبی درباره این مطلب که با توجه به گسترده شدن امکانات ارتباطی، مخاطبان رادیو کاهش پیداکردهاند گفت: ما که در بطن رادیو هستیم چنین اعتقادی نداریم. البته بههرحال همیشه مخاطبان رادیو نسبت به تلویزیون کمتر بوده است اما اینکه ریزش مخاطب داشته باشیم امری نسبی است و به برنامه و شبکه رادیویی ارتباط پیدا میکند. از سوی دیگر اگر تلویزیون ریزش مخاطب داشته باشد، رادیو هم در کنار آن با کاهش شنونده مواجه میشود. من از شبکههای دیگر رادیو اطلاعی ندارم، اما در رادیو جوان و حداقل در برنامه «جوان ایرانی سلام» تعداد پیامکها و تلفنها همچنان زیاد است.
وی اظهار کرد: به هرحال چون تلویزیون جذابیت بصری خاص خود را دارد و دیگر خیلی کم اتفاق میافتد که مردم در خانه رادیو گوش بدهند. شیوه استفاده از برنامههای رادیویی تغییرات زیادی داشته است. اکنون، سرنشینان خودروها در سفرهای درون و برونشهری، رانندگان تاکسی و برخی مشاغلی که امکان استفاده از رادیو در محل کار را دارند، مخاطبان غالب رادیو هستند؛ ضمن اینکه ابزارهای استفاده از شبکههای رادیویی هم دیگر به رادیوهای خانگی محدود نیست و با یک گوشی هوشمند قابلحمل میتوان به همه شبکههای رادیویی و حتی آرشیو برنامههای آنها دسترسی داشت. بنابراین،ابزارهای گوش دادن به رادیو تغییر کرده است، اما مخاطبان همچنان وفادارند. به نظر من به خاطر عوامل حرفهای و برنامههای جذاب، رادیو همچنان مزه سابق خود را حفظ کرده و مخاطبان خود را دارد.
انتهای پیام/4104/
انتهای پیام/