پول 301 بده، 405 سوار شو!
به گزارش گروه رسانههای دیگر خبرگزاری آنا، ادعای تولید پژوی 301 بومی در روز گذشته در حالی مطرح شد که به نظر میرسد موضوع خودکفایی محض در ساخت این خودرو نمیتواند چندان با واقعیتهای موجود همخوانی داشته باشد.
این ادعا در حالی مطرح میشود که هنوز در تولید خودروی 405 که سالهاست در ایران روی خط تولید قرار دارد، با بومیسازی کامل قطعات آن روبرو نیستیم چه رسد به شرایط فعلی تحریم و کمبود نقدینگی که شرایط را دشوارتر هم کرده است. طی چند ماه گذشته تا به امروز خودروسازان با مشکلات زیادی روبرو بودهاند ؛ از کمبود قطعه گرفته تا نبود نقدینگی برای تسویهحساب با قطعه سازان و تسویه با طرفهای خارجی برای واردات مواد اولیه اما چیزی که این روزها بیشتر از هر چیز به چشم میآید دولتی شدن بیشازحد خودروسازی در نبود سرمایهگذاران بخش خصوصی واقعی است. در چنین شرایطی وزارت صمت متولی اصلی ساخت خودرو شده و مدیران صنعت خودروسازی کشور با میل و علاقه مدیران این وزارتخانه جابهجا میشوند. اکنون نیز در شرایطی که بحران خودروسازی در کشور به اوج رسیده و بیشتر منتقدان و حتی خود مسئولان امر میگویند خودروی ایرانی در شان مردم نیست، خبر تولید خودروی جدید پژو 301 بهعنوان خودرو بومی توجه افکار عمومی را به خود جلب کرده است.
بدون فرانسویها
فقط این بار نیست که بدون حضور فرانسویها قرار است برند خودروی خارجی با بومیسازی داخلی تولید شود. البته بومیسازی که به آن نمیتوان گفت، بلکه ملغمهای با برند خارجی و البته فروش آن به مردم به قیمت خودروی اصل! روز گذشته از ساخت خودروی پژو 301 رونمایی شد و مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو در مراسم آغاز تولید آزمایشی این پژو از تولید ۱۰۰ هزار دستگاه از آن در فاز اول تولید آن بدون حضور شرکت پژو خبر داد. هاشم یکهزارع که خود سابقه زیادی در صنعت خودروسازی کشور دارد توضیحات جالبی را در خصوص چگونگی تولید این پژو جدید ارائه کرد.
بر اساس اظهارات او، پسازآنکه شرکت پژو، ایران را ترک کرد، ایرانخودرو داخلی سازی محصولاتی که قرار بود در قالب قرارداد مشترک پس از برجام تولید کند را آغاز کرد و بر این اساس مطابق قرارداد با این شرکت فرانسوی قرار بود خودروهای پژو ۲۰۰۸، ۳۰۱ و ۲۰۸ تولید شود. اما با خروج امریکا از برجام ، اروپاییها نیز از بیم از دست دادن بازار امریکا مجبور به ترک ایران و لغو قرارداد با طرف ایرانی شدند .
خودروسازان ایرانی که هیچگاه جا نمیمانند و به هر قیمتی حاضرند هر نوع محصولی را تولید کنند این بار نیز عقب ننشستند و درنهایت پس از ترک پژو به دلیل اینکه خودروی ۳۰۱ تیراژ بالایی در تولید دارد، مرحله اول تولید این خودرو بدون اتکا به شرکت فرانسوی پژو تولید شد. اما نکتهای که در این میان جالب به نظر میرسد ادعای مطرحشده در خصوص بومیسازی این خودروست. ایرانخودرو میگوید ۶۰ درصد قطعات پژو ۳۰۱ در زمان تولید داخلی سازی شده و در زمان تحویل به مشتری نیز میزان داخلی سازی به ۸۰ درصد افزایش خواهد یافت!
در خصوص ظرفیت تولید آن نیز گفتهشده از این محصول در فاز اول ۱۰۰ هزار دستگاه تولید خواهد شد و ظرف چهار سال میزان تولید آن به ۲۵۰ هزار دستگاه بدون اتکا به پژو خواهد رسید.
مصادره برند به دلیل عصیانگری
مدیران خودروسازی معتقد به مجازات شرکت پژو هستند، مجازاتی که به علت ترک یکجانبه قرارداد صورت گرفت یکهزارع در پاسخ به این سؤال که چرا مجدداً همکاری با پژو در دستور کار قرار گرفت و پس از ترک ایران از سوی این شرکت این خودرو همچنان به نام پژو به بازار عرضه میشود؟ گفته: بههرحال این محصولات متعلق به شرکت پژو است اما به دلیل ترک یکجانبه قرارداد، ما مسیر را ادامه داده و بدون اتکای به این مجموعه روی تولید آن متمرکزشدهایم.
فعلاً افتتاح نمایشی
درباره شروع تولید این محصول یعنی زمانی که پژو 301 به دست مشتری ایرانی میرسد و به عبارتی خودرو میتواند در خیابانهای کشور جولان دهد و وارد چرخه مصرف شود، حرفوحدیثهای فراوانی وجود دارد و به نظر میرسد باوجودآنکه گفتهشده از دیروز خط تولید این خودرو شروع شده، این امر به معنای شروع تولید این محصول و ورود آن به بازار ظرف چند ماه آینده نیست. بر اساس این گزارش، پژو 301 از اوایل سال آینده خط تولید انبوه اش به بهرهبرداری میرسد. این یعنی 9 تا 10 ماه زمان لازم است که تولید این خودرو آغاز شود، بنابراین، این محصول در اوایل سال آینده با ظرفیت اولیه ۱۰ هزار دستگاه در سال به تولید انبوه خواهد رسید و در ادامه تیراژ تولید آن به ۱۰۰ هزار دستگاه و درنهایت سالانه ۲۵۰ هزار دستگاه افزایش خواهد یافت.
تولید و شرایط فنی پژو 301 چیست؟
در خصوص بومیسازی این خودرو حرفوحدیث زیاد است اما آنچه مسلم به نظر میرسد بومیسازی کامل پژو در ایران و در حال حاضر مطلقاً امکانپذیر نیست. بااینحال مسئولان این شرکت خودروسازی اظهارنظرهای متفاوتی دارند. منصور منصوری، مدیرعامل طراحی مهندسی و تأمین قطعات ایرانخودرو میگوید: مرداد سال گذشته که پژو ایران را ترک کرد، ایران میتوانست ۴۰ درصد خودکفایی را در پژو۳۰۱ محقق کند؛ ولی حالا به ۶۱ درصد رسید که این رقم طی چند ماه آینده به ۸۰ درصد خواهد رسید.
در خصوص شروع تولید و ظرفیت آنهم اظهارنظرها متفاوت بوده و سه روایت مغایر بیانشده است. یک روایت میگوید در فاز اول صد هزار دستگاه و طی 4 سال 250 هزار دستگاه تولید خواهد شد. روایت دیگر شروع تولید با 100 عدد و ادامه خط تولید انبوه از اوایل سال آینده است و روایت سوم تولید ۴۰۰۰ دستگاه پژو ۳۰۱ در امسال و رسیدن به 100 هزار دستگاه تولید تا سال 1400 است . به نظر میرسد متقن نبودن ظرفیت و شروع تولید این محصول چیز عجیب و تازهای نباشد چراکه خودروسازآنهمواره در خصوص زمان تحویل و موعد ارائه محصول بدقولیهایی داشتند که این موضوع دیگر بر کسی پوشیده نیست.
مجموعهای از کسانی که به کار گرفته شدند
برای تولید محصول پژو 301 مجموعه بزرگی به کار گرفته شدند و به نظر میرسد راهاندازی خط تولید این خودرو با گروهی از شرکتها و افراد میسر شده است. بر اساس بررسیهای صورت گرفته و اعلام مدیران خودروساز، برای این پروژه ۱۹۸ سازنده موردبررسی قرار گرفتند که با ۹۶ سازنده قرارداد منعقدشده و با در نظر گرفتن شرکتهای همکار با این سازندگان، درمجموع ۳۰۰ سازنده درگیر پروژه پژو۳۰۱ هستند. خودروساز ایرانی میگوید این تاوان عهدشکنی نابهنگام است و طبق معمول در چنین شرایطی توان متخصصان داخلی برای تکمیل پروژه به پایکار آمده است. در علمی و تخصصی بودن این خط تولید همین بس که سورنا ستاری - معاون علمی و فناوری رئیسجمهور - و عزیز اکبریان - رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در افتتاح این پروژه حاضر شدند.
پشت پردههای تولید یک خودرو
کارشناسان در خصوص ساخت پژو 301 اظهارات فنی جالبی را مطرح میکنند.
سامره کمالی از فعالان صنعت خودرو که اطلاعات بیشتری در خصوص این خودرو در اختیار دارد در گفتگو با آفتاب یزد میگوید: پژو 301 با کمک صنایع دفاع داخلی سازی شده و قدر مسلم طرح اصلی مال شرکت فرانسوی است اما حتی زمانی که فرانسویها در ایران بودند قرارداد قطعات با شرکتهای داخلی منعقد میشد و روند کار به این شکل بود که در خط تولید نخست قطعات لازم از فرانسه یا چین وارد شود و بعدازآنکه آشنایی با قطعات صورت گرفت ساخت آنها در داخل بومیسازی شود.
وی در خصوص الگوی ساخت خودرو خارجی در ایران گفت:روال کار این است که ابتدا قطعات منفصله وارد میشود مثل همان کاری که در خودروی 206 و 405 هم صورت گرفت. کمالی تصریح کرد: قرار بود در پژو 301 هم درصورتیکه فرانسویها میماندند همین روال انجام میشد اما واقعیت این است که فرانسه پروژه پژو 301 را برای چین طراحی کرده بود اما همین قرارداد را با ایران هم منعقد کرد چون 301 خودرویی مختص کشورهای درحالتوسعه است در حال حاضر مشخص نیست که آیا فرانسویها قبل از رفتن دانش ساخت این خودرو را کاملاً در اختیار طرف ایرانی قرار دادند یا خیر اما احتمالاً فرانسویها قبل از ترک ایران دانش ساخت و نکات فنی را در اختیار طرف ایرانی قرار داده بودند.
مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو روز گذشته گفت که در مهرماه امسال از داخلی سازی قطعهای رونمایی خواهیم کرد که هیچیک از قطعه سازان داخلی جرات تولید آن را نداشت و آن را خط قرمز تولید قطعات میدانسته اما اکنون این قطعه به مدد مدیران جوان ایرانخودرو داخلی سازی شده است. در این خصوص کمالی کارشناس خودرو به آفتاب یزد گفت: قطعهای که مدعی ساخت و بومیسازی آن شدهاند ICU است اما واقعیت این است که ساخت آن در داخل هزینه بالایی را به همراه دارد و تا آن زمان مجبور هستند این قطعه را وارد کنند؛ چیزی که ما میدانیم این است که 301 هم در ادامه ساخت خودروهای قبلی در کشور است . در خصوص موتور این خودروها نیز جای بحث و نقل فراوانی وجود دارد و اینکه آیا موتور این خودرو موتور جدیدی است یا سرهمبندی شده سایر خودروهاست.
دراینباره کارشناس خودرو میگوید: به نظر میرسد موتور مورداستفاده در پژو 301 همان موتور خودروهای قبلی و با همان اطلاعات فنی است اما تغییرات فنی کوچکی در موتور این خودروی جدید که از دستهموتورهای TU5 است رخ داده که نوعی موتور تقویتشده نسبت به موتور سایر خودروهای پژو و سمند است درنتیجه جزئیات فنی آن کمی تغییر کرده وگرنه موتور همان خودروهای قبلی است و به نظر میرسد خیلی نباید انتظار خاصی از موتور این خودرو داشته باشیم.
قطعه پررمز و راز
این کارشناس خودرو در خصوص بومیسازی قطعات پژو 301 گفت:60 درصد بومیسازی که گفتهشده درست است اما 40 درصد مابقی قطعات آن وارداتی است و ایی سی یو یعنی همان قطعه پر رمز و رازی که گفته شد کسی جرات تولید آن را ندارد به علت هزینه بالای تولید ساخت آن فعلاً به صرفه به نظر نمیرسد.
اما از دیگر نکاتی که مدیرعامل ایرانخودرو به آن اشارهکرده دریافت خسارت 150 میلیون یورویی از طرف فرانسوی است. هاشم یکه زارع دیروز گفت: ظرف ۵ سال گذشته ۱۵۰ میلیون یورو خسارت را روی دفاتر ایرانخودرو از شرکت پژو دریافت و به ثبت رساندیم.
در این خصوص کمالی به آفتاب یزد میگوید: این ناشی از خسارت لغو یکجانبه قرارداد است اما سؤال این است که اگر 150 میلیون یورو را دریافت کردهاند نقدینگی ناشی از دریافت این خسارت باید بخش زیادی از مشکل بیپولی خودروسازان را حلوفصل میکرد و اگر به خاطر مشکل جابجایی پول قطعه هم دریافت کرده باشند باید خودروهای ناقص آنها تکمیل میشد.
این کارشناس معتقد است اگر مدعی ساخت خودروی باکیفت پژو 301 هستند قطعاً باید استانداردهای آنهم رعایت شده باشد و معیارهای فنی آن به آنچه در طرح فرانسوی ذکرشده رعایت شده باشد چراکه فرانسویها انتظار دارند اگر این خودرو را با طرح فرانسوی تولید میکنند استانداردهای آن با محصول تولیدشده همطراز باشد.وی در پاسخ به این سؤال که آیا تولید این خودرو بدون اجازه طرف فرانسوی نقض قانون محسوب میشود یا خیر، گفت: این امر بستگی به نوع قرارداد میان طرفین دارد.
پلتفرمی برای تمام خودروها
ساخت خودروی مونتاژی در ایران چیز جدیدی نیست و به نظر میرسد کشور ما در تولید انواع خودرو و کپیبرداری از طرحهای خارجی ید طولایی دارد. اتفاقی که در این میان رخ میدهد ساخت پلتفرم و مدلی برای تقلید و ساخت همه خودروهایی است که میتواند الگوی ساخت خودروی داخلی قرار بگیرد. در این راستا مدیران خودرویی میگویند برای تولید پژو ۳۰۱، ایران را صاحب یک پلتفرم کردهایم که میتوان خودروهای زیادی را روی آن تولید کنیم. در مراحل قبلی ساخت خودرو که ناظر خارجی حضور داشت طرف خارجی تقریباً میخواست قرارداد قبلی را پیش ببرد اما طرف ایرانی میگوید طرفهای خارجی همواره بیشترین منافع را میخواهند. یکه زارع در این خصوص میگوید: با همفکری به قراردادی با پژو رسیدیم که نقطه عطف این قرارداد واگذاری مسئولیت داخلی سازی به ساپکو است و با ترک پژو از ایران فعالیتهای ساپکو تعطیل نشد بااینکه هیچ خارجیای در این پروژه با ما همراه نشد. منظور وی این است که برای خودکفایی یا همان داخلی سازی ساپکو بهعنوان تأمینکننده قطعات در کنار ایرانخودرو بوده و نگرانیای از بابت تأمین قطعه وجود ندارد.
اصلاً ایران مونتاژ نمیکند!
اما در کنار همه برآوردهای علمی که حاکی از مونتاژ سازی خودرو از سوی خودروساز داخلی است برخی نیز معتقدند که ایران در خودروسازی از مونتاژکاری فاصله گرفته است. معاون علمی و فناوری رئیسجمهور گفت: ما در صنعت خودرو از مونتاژکاری عبور کرده و به سمت تولید محدود پیش رفتهایم و این در شرایطی است که محصولات مشترک قرارداد ایرانخودرو با پژو در حال تولید از سوی طرف دوم قرارداد است.
چارهای برای مصرفکننده
دراینبین باید به این موضوع توجه داشت که نقش مصرفکننده را باید دراینبین با اهمیت تلقی کرد. قطعاً تولید خودرو در داخل کمتر مشتری خارجی دارد و مشتری داخلی هم دوست دارد با قیمت مناسب محصول با کیفیت خریداری کند. اگر قرار باشد به اسم تولید خودروی فرانسوی پول تمام و کمال محصول با کیفیت از مشتری گرفته شود و محصول در واقع سرهمبندی شده و پلتفرمی باشد چه کسی پاسخگوی مصرفکننده است که پول گزافی را برای خرید خودروی سرهمبندی شده میپردازد؟ به نظر میرسد مدیران خودرویی کشور باید در شرایط فعلی لااقل سلامت و کیفیت محصول تولیدشده را تضمین کنند وگرنه قراردادن موتور خودروی 405 و سمند روی پژو 301 و تغییر در بدنه و شکل و شمایل دردی را از مشتری و مصرفکننده دوا نمیکند.
منبع:آفتاب یزد
انتهای پیام/4112/
انتهای پیام/