دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

اثر جدی تغییر ساعت بر مصرف انرژی

مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توانیر اعلام کرد که با تغییر ساعت در نیمه اول و دوم هر سال، حدود 5 درصد در انرژی مصرفی صرفه‌جویی می‌شود و 3 درصد از پیک مصرف شبکه سراسری کاهش می‌یابد.
کد خبر : 40444

احمد یزدی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی آنا با بیان اینکه مطالعات تغییر ساعت رسمی از سال 1900 میلادی به عنوان یک راهکار برای کاهش میزان مصرف انرژی به ویژه انرژی الکتریکی آغاز شد، افزود: این اقدام برای نخستین بار در سال 1908 از سوی کشور انگلیس اجرا شد و اکنون نیز بیش از 70 کشور دنیا ساعت رسمی خود را حداقل به میزان یک ساعت در فواصلی تغییر می‌دهند.


وی با بیان اینکه اخیرا مطالعاتی در آمریکا برای تغییر ساعت رسمی بین 2 تا 3 ساعت نیز آغاز شده است، تصریح کرد: مطالعات این امر در ایران نیز از سال 70 در کشور آغاز شد و در همان سال نیز برای نخستین بار ساعت رسمی کشور تغییر کرد.


مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توانیر اضافه کرد: زمانی که دولت نهم در نتایج این موضوع تشکیک کرد، فرصتی برای وزارت نیرو ایجاد شد تا مطالعات بیش‌تری بر روی آن انجام دهد. در نهایت هر 3 مرحله مطالعات صورت گرفته به این نتیجه رسید که این طرح باید دوباره اجرایی شود.


یزدی بیان کرد: این اقدام در برخی سال‌ها تا میزان 2 هزار و 270 مگاوات ساعت صرفه جویی در انرژی ایجاد کرده و حدود 346 مگاوات ساعت نیز در ساعات اوج مصرف از میزان مصرف شبکه سراسری کم کرده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته