دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 تير 1398 - 11:38
کوهکن در گفتگو با آنا:

دستگاه‌های متولی رونق تولید مجمع‌الجزایر مستقل از یکدیگرند

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: عامل اصلی در رونق تولید که باید به آن توجه شود این است که دستگاه‌های متولی مجمع‌الجزایر مستقل از یکدیگر هستند.
کد خبر : 403606

محسن کوهکن در گفتگو با خبرنگار حوزه مجلس گروه سیاسی خبرگزاری آنا، با بیان اینکه تحقق رونق تولید در کشور مرهون این است که مجموعه دستگاه‌های مرتبط به طریقی برای رسیدن به رونق تولید باور داشته باشند، اظهار کرد: همگرایی میان گروه‌هایی که در مسیر تولید فعالیت می‌کنند و اینکه دستگاه‌های فعال در این زمینه برنامه‌هایی نداشته باشند که راه دیگر دستگاه‌ها را سد کند.


وی با بیان اینکه تلاش‌هایی که تاکنون در مسیر تولید در دولت تدبیر و امید صورت گرفته را انکار نمی‌کنم، تصریح کرد: دولت یازدهم و دوازدهم چند اشکال داشت که اگر اینها برطرف شود، رونق تولید در کشور اتفاق می‌افتد و آن اینکه باید به یک عزم جزم برای پرداختن به امور اساسی برسد و این حتی در مورد شورای عالی هماهنگی اقتصادی هم صادق است.


دولت فاقد مدیریت جهادی و پیگیر است


نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: هماهنگی، همفکری و برنامه مدون میان مجموعه دستگاه‌هایی که در بخش اقتصادی و تولیدی کار می‌کنند وجود ندارد و همچنین یکی از عوامل مهم که متأسفانه دولت تدبیر و امید از آن محروم بوده، مدیریت جهادی و پیگیر است، چرا که با مدیریت فشل، بریده و مأیوس نمی‌توان کارهای بزرگ را در زمان تحریم انجام داد.


کوهکن با اشاره به حضور رضا رحمانی در وزارت صنعت، بیان کرد: معتقدم رحمانی چون یک دوره نمایندگی در کمیسیون صنایع را در کارنامه خود داشت مسلط بر حوزه صنعت بود و اکنون هم مشاهده می‌کنیم مرتباً با کارآفرینان و تولیدکنندگان ارتباط دارد و با مشکلاتشان بیگانه نیست.


پازلی که رونق تولید را تکمیل می‌کند چیست؟


عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دلیل اینکه با همه تلاش‌ها نتیجه دلخواه در رونق تولید حاصل نمی‌شود، این است که همه ابزار و لوازم و بخش‌های مختلفی که پازل رونق تولید را تکمیل می‌‌کنند در اختیار یک دستگاه نیست و دستگاه‌ها هم با یکدیگر هماهنگ نیستند و قطعاً این اشکال مانع کسب نتیجه مطلوب از کارهای صورت گرفته می‌شود و فعالیت‌ها را عملاً بی‌فایده می‌کند.


وی با تأکید براینکه رحمانی در انتخاب مدیران خود نمره بالایی نمی‌گیرد، گفت: عامل اصلی که نمی‌توان به دولت نمره قبولی در بحث رونق تولید داد اینکه دستگاه‌های متولی مجمع‌الجزایر مستقل از یکدیگر هستند.


کوهکن با اشاره به اینکه بسترسازی و ارائه مجوزها برای تولید، نظارت‌ها و اصلی و فرعی کردند کارها اکنون نباید مانند شرایط عادی پیش رود، تصریح کرد: در زمان بررسی بودجه پیشنهادی به کمیسیون تلفیق دادیم مبنی بر اینکه در سال 98 واردات مواد اولیه و ماشین آلات به‌صورت خاص، بدون انتقال ارز و از منشأ داخلی آزاد باشد تا دولت بتواند بهتر کار کند و برای میزان واردات هم درصد خاصی قرار دادیم و استدلالمان هم این بود که تولید را تقویت می‌کند، این پیشنهاد در کمیسیون تلفیق هم رأی آورد، اما رئیس کل بانک مرکزی ورود پیدا کرد و پیشنهاد خوب ندید و درخواست حذف آن را داد، اما اکنون می‌بینیم دولت به سمت و سویی رفته که مجوزهایی در این مورد بدهد.


باید هزینه رونق تولید را پرداخت


وی گفت: وقتی قرارست رونق تولید محور باشد، باید هزینه‌هایی هم برایش در نظر گرفت و بر آن نظارت کرد تا به اهداف تولید برسیم و اینکه می‌گوییم همراهی دستگاه‌ها لازم است تا خروجی کارها تولید مفید باشد معنایش این است.


عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ارزیابی‌ها از کار دولت در سال رونق تولید و تلاش برای رسیدن به اهداف برنامه ششم توسعه مثبت نیست، خاطرنشان کرد: گاهی مسئولان در مقام مقایسه رونق با سال‌های قبل چهار شاخص ارائه می‌دهند مبنی بر اینکه شاخص‌ها نشان می‌دهد در فلان بخش روند مثبت بود، اما معتقدم وقتی موضوع رونق تولید است و ما در تحریم به‌سر می‌بریم،  مفهوم این است که همه چیز باید حول محور رونق تولید باشد و هیچکس نمی‌تواند مقابل این واقعیت بایستد که رونق تولید موجب افزایش سرانه درآمد شده و نرخ اشتغال را افزایش می‌دهد.


گردش مالی با یک هدایت منطقی به سمت تولید برود


نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: یک هدایت منطقی، میزان گردش صحیح مالی در دست مردم و یا همان نقدینگی که هر اقتصادی را بیچاره می‌کند را به سمت تولید می برد.


کوهکن با تأکید براینکه دولت باید برای به نتیجه رسیدن تلاش‌ها همیاری داشته باشد که رویه دولت در این زمینه را مثبت ارزیابی نمی‌کنیم، گفت: با سرکشی به چند شهرک صنعتی و ارزیابی میزان ورود و خروج تولیدات آن به هر آدم غیرمتخصصی را متوجه می‌کند که دولت در برداشتن گام‌های بزرگ در سال رونق تولید تا امروز کارنامه موفقی نداشته و امیداریم در هشت ماه باقی‌مانده تکانی بخورد و تلاش مناسبی در این زمینه انجام دهد.


هیچ عملی دیده نمی‌شود


وی خاطرنشان کرد: من عضو هیئت رفع موانع کسب و کار منتخب مجلس هستم و در جلسات این هیئت که در وزارت امور اقتصادی تشکیل می‌شود حضور دارم، در دوران وزرای فعلی، سابق و اسبق در این هیئت اصرار داشتم که خوداظهاری برای صدور مجوزها را با الگوی کشورهای موفق در این زمینه پیش ببریم، این پیشنهاد تاکنون هم هیچ مخالفی در جلسات تاشته است و همه آن را روش بسیار مناسبی ارزیابی کرده‌اند، اما هیچ عملی دیده نمی‌شود و در این چند دوره وزارت صنعت چنین اراده‌ای نبوده است.


کوهکن گفت: پیشنهادم این است که برای نظارت بر مجوزها ماه‌ها زمان لازم است، بنابراین اول مجوز را بدهیم و بعد روی آن نظارت دقیق کنیم، اما متأسفانه با وجود اینکه پیشنهاد هیچ مخالفی ندارد هیچ عملی هم در مورد آن صورت نگرفته است، بنابراین کارنامه موفقی را برای دولت در بحث رونق تولید ارزیابی نمی‌کنم.


انتهای پیام/4034/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته