دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 تير 1398 - 10:25
رئیس هفتمین سمپوزیوم ملی خودمراقبتی:

دو سوم مرگ و میرهای بیماری‌های غیرواگیردار به دلیل سبک غلط زندگی است

رئیس هفتمین سمپوزیوم ملی خودمراقبتی و آموزش بیمار گفت: دو سوم مرگ و میرهای بیماری‌های غیرواگیردار به دلیل سبک زندگی غلط است.
کد خبر : 403283

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و پزشکی گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، عبدالرحمان رستمیان در نشست خبری که صبح امروز در ساختمان شفای معاونت اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی تهران در خصوص تشریح برنامه‌های جشنواره ملی خودمراقبتی برگزار شد، گفت: تبیین سبک زندگی سالم در بین مردم مهم‌ترین هدف حوزه سلامت به حساب می‌آید و آمارها نشان می‌دهد، سبک زندگی نادرست سبب بسیاری از بیماری‌ها در قرن حاضر شده است.


وی افزود: دو سوم مرگ و میرهای بیماری‌های غیرواگیردار به دلیل سبک زندگی غلط است و به همین دلیل باید سطح آموزش‌ها در کشور افزایش پیدا کند.


رئیس هفتمین سمپوزیوم ملی خودمراقبتی و آموزش بیمار تصریح کرد: بحث مهمی که برای ما در اولویت قرار دارد، بحث آموزش‌ها در حوزه سبک زندگی است تا بتوانیم از این راه، آمار بیماری‌های غیرواگیردار را کاهش دهیم.


رستمیان خاطرنشان کرد: اهمیت خودمراقبتی در دنیا به اندازه‌ای است که باید برنامه‌ریزی‌های سیاستمداران و تعیین بودجه بر اساس آن صورت گیرد.


وی با تأکید بر اینکه بیش از 50 درصد مردم دچار بی‌حرکتی فیزیکی هستند، بیان کرد: یکی از دلایل شروع بیماری‌های سندرم متابولیک، همین بی‌حرکتی است و این موضوع سبب شده که بیش از 50 درصد افراد در جامعه دچار چاقی و اضافه وزن باشند. در حالی که با خودمراقبتی می‌توان سندرم متابولیک را کاهش داد.


عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران یادآور شد: آمار مرگ و میر ناشی از بیماری‌های غیرواگیردار امروزه 79 درصد از مرگ‌ومیرها را به خود اختصاص داده است. تغذیه نامناسب، مصرف کم‌لبنیات، باورهای غلطی که گاهی در بین مردم رایج شده و سبب کاهش مصرف برخی از مواد غذایی می‌شود، عوامل خطری هستند که بحث خودمراقبتی را در بین مردم جدی می‌کنند.


رستمیان خاطرنشان کرد: در تهران 17.5 درصد از افراد بالای 15 سال قلیان مصرف می‌کنند و ما یکی از اصلی‌ترین واردکنندگان سیگار از آمریکا هستیم؛ در حالی که در همه حوزه‌ها این کشور ما را تحریم کرده است.


رئیس هفتمین سمپوزیوم ملی خودمراقبتی و آموزش بیمار عنوان کرد: باید اطلاعات خودمان را در خصوص شناخت سلامت خود افزایش دهیم. به‌طور مثال میزان قند خون، چربی خون و فشار خون خود، حداقل مسائلی است که باید در مورد آن اطلاعات داشته باشیم.


وی به بحث سلامت اجتماعی نیز اشاره کرد و افزود: در سمپوزیوم امسال بحث سلامت اجتماعی و روان مطرح می‌شود و امید داریم که فضای مجازی بستری برای ارائه نتایج این جشنواره و افزایش سطح آگاهی مردم باشد.


انتهای پیام/4087/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته