دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 فروردين 1397 - 16:45
رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد:

خودمراقبتی عامل اصلی در پیشگیری از بیماری‌های عفونی است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: خودمراقبتی به عنوان عامل اصلی در پیشگیری از بیماری‌های عفونی و غیرواگیر باید از فرد آغاز، در خانواده نهادینه و در جامعه تسری پیدا کند.
کد خبر : 273559

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، دکتر محمدرضا دارابی در دومین کنگره بین المللی استراتژی‌های کنترل عفونت در مجتمع آموزشی، پژوهشی و رفاهی سپید، گفت: شعار بهداشت جهانی در سال جاری بر «بهداشت برای همه، پوشش همگانی سلامت در همه جا و همه مکا‌ن‌ها» تاکید دارد.


وی ادامه داد: این شعار بر این اعتقاد است که بهداشت و رعایت ایمنی اولین وسیله و هدف جهت جلوگیری از بیماری‌ها، خصوصا عفونت‌های تب‌دار و واگیر در دوران زندگی، بیمارستانی و پس از بیمارستان است.


دارابی اظهار کرد: امروزه گرایش علوم به خصوص علوم پزشکی پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیردار است و این در حالی است که در کشور ما ۷۵ درصد از مولفه‌های اجتماعی، زمینه بیماری‌های غیرواگیردار است و وزارت بهداشت تنها ۲۵ درصد در همه جا می‌تواند در این خصوص پیشگیری کند.


رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد تاکید کرد: مولفه‌های اجتماعی به عنوان سرلوحه کار وزارت بهداشت تحت عنوان اجتماعی شدن بحث سلامت در کشور قرار گرفته است تا بتوان از این طریق در پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیردار موفق‌تر عمل کرد.


وی تصریح کرد: زمانی بیماری‌های واگیردار و عفونی مانند دیفتری، کزاز، سیاه سرفه، هپاتیت، جذام، طاعون، آبله و غیره در کشورهای پیشرفته جهان و ایران افراد بسیاری را دچار بیماری و مشکل می‌کرد؛ اما امروزه به برکت رعایت بهداشت، واکسیناسیون و برنامه‌های دیده شده در این خصوص این بیماری‌ها تقریبا ریشه کن شده است.


دارابی بیان کرد: مراقبت از خود با خودکنترلی و خودمراقبتی امکان‌پذیر است و این روند باید در ابتدا از فرد آغاز، در خانواده نهادینه و به جامعه تسری پیدا کند و البته مسئولان نیز در جهت نهادینه کردن این امر به عنوان عامل اصلی در پیشگیری از بیماری‌های عفونی و غیرواگیردار حرکت کنند.


رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: بیمار در معرض عفونت‌های متعددی است و همه ارگان‌های بدن در این خصوص امکان ابتلا را دارا است. فرد بیمار استعداد کسب عفونت را از اطرافیان، پزشک، پرستار و ابزار درمانی دارد و این عوامل می تواند سلامت فرد را تهدید و بیماری وی را تشدید کند.


وی با ابراز امیدواری از نتیجه بخش بودن برگزاری کنگره‌های بین المللی در رفع مشکلات عفونت، گفت: این کنگره تلاش دارد تا با استفاده از تجربیات صاحب نظران، اندیشمندان و مهمانان داخلی و خارجی به اهدافش دست پیدا کند و راهنمایی باشد برای تمامی مراکز بهداشتی که به هر شکلی در زمینه بهداشت و پیشگیری دخالت دارند.


دارابی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به ارائه گزارشی از وضعیت دانشگاه علوم پزشکی مشهد پرداخت و اظهار کرد: دانشگاه علوم پزشکی مشهد جزو قدیمی‌ترین دانشگاه‌های کشور و بزرگ‌ترین دانشگاه علوم پزشکی منطقه شرق کشور به شمار می‌رود.


رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: این دانشگاه در رتبه بندی علمی و پژوهشی و سایر فعالیت‌های دانشگاهی جزو پنج دانشگاه برتر کشور بوده است و دارای ۸۶۰ عضو هیات علمی در رتبه‌های استادی، دانشیاری، استادیاری و مربی است.


وی تصریح کرد: در این دانشگاه بیش از 9 هزار و 300 دانشجو در حال تحصیل در 153 رشته تحصیلی در مقاطع مختلف کاردانی، کارشناسی تا فوق تخصص و PHD هستند؛ که سهم دانشجویان تحصیلات تکمیلی از این ظرفیت 30 درصد است.


دارابی خاطر نشان کرد: این دانشگاه دارای هفت دانشکده، 30 بیمارستان و 27 هزار کارمند است؛ که در حوزه‌های آموزشی، پژوهشی، دارو و غذا، بهداشت و پشتیبانی در حال خدمت بوده و دانشمندان و اندیشمندان بسیاری را به جامعه تحویل داده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب