دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 تير 1398 - 04:50
تقلیلی در گفتگو با آنا:

ارزشیابی بالینی در پرستاری از ارکان مهم آموزش است

مدیر گروه پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل گفت: پرستاری علم فن، مهارت و دانش بوده و ارزشیابی بالینی در پرستاری یکی از ارکان مهم آموزش است.
کد خبر : 403108
۲۰۱۹۰۷۰۷_۱۱۰۱۰۲.jpg

فاطمه تقلیلی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آنا در بابل، پرستاری را حرفه‌ای مقدس دانست و اظهار کرد: امروزه آموزش پرستاری مدرن از الگوهای گوناگونی بهره می‌برد که همگی آنها آموزش بالینی را جزء اصلی آموزش پرستاری به‌حساب می‌آورند.


وی هدف نهایی تربیت پرستاران شایسته را مهم خواند و افزود: اطمینان از این است که بیماران سطوح بالایی از مراقبت را دریافت می‌کنند. از آنجایی که نقش‌های بالینی پرستاران مطابق با محیط‌ها و بیماران مختلف ابعاد متعددی پیدا می‌کند در نتیجه سنجش توانایی، انجام همه ابعاد چنین نقش‌های دشوار است.


مدیر گروه پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل تأکید کرد: ارزشیابی بالینی در پرستاری به‌عنوان یکی از ارکان مهم آموزش، باید شایستگی و توانمندهای دانشجوی پرستاری را اندازه‌گیری کند؛ اما هنوز به‌عنوان مشکلی ذهنی، وقت‌گیر و اغلب گیج‌کننده باقی مانده و اغلب مربیان و دانشجویان از نحوه ارزشیابی بالینی رضایت ندارند؛ بنابراین استفاده از روش‌های جدید ارزشیابی برای سنجش ابعاد مختلف عملکرد پرستاری کاملاً لازم است؛ چراکه مشخص می‌کند که آیا این فرد می‌تواند در محیط بالین از عهده انجام وظایف و مسئولیت‌ها برآید.


تقلیلی تصریح کرد: امتحان بالینی با ساختار عینی یکی از بهترین روش‌های سنجش است که می‌تواند میزان تحقق اهداف آموزشی در زمینه‌های شناختی، عاطفی و روانی حرکتی دانشجویان پرستاری را مورد ارزیابی قرار دهد.


وی خاطرنشان کرد: OSCE (آزمون بالینی با ساختار عینی) شیوه‌ای از ارزیابی بوده که در آن داوطلب از چند ایستگاه می‌گذرد و در هر ایستگاه از او خواسته می‌شود که وظایفی را انجام دهد و در این میان توسط ممتحن به کمک چک‌لیست از پیش تهیه‌شده ارزیابی می‌شود. روش آزمون عینی ساختاریافته بالینی(آسکی) روش طلایی در ارزشیابی بالینی دانشجویان پرستاری است.


مدیر گروه پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل به آنا گفت: در این راستا دانشکده علوم پزشکی این واحد دانشگاهی مفتخر است که دو سال متوالی با برگزاری آزمون نهایی پرستاری به‌صورت آسکی به سنجش میزان مهارت بالینی دانشجویان پرستاری خود پرداخت و در این آزمون نیز سعی به رفع نواقص احتمالی داشته تا بتواند پرستارانی شایسته و درخور خدمت به جامعه تقدیم کند.


به گزارش آنا OSCE(آزمون بالینی با ساختار عینی) شیوه ارزیابی دانشجویان رشته پرستاری به مدت چهار روز در 6 ایستگاه برگزار شد. این آزمون مورد بازدید وحید فلاح رئیس واحد دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل، شایان قبادی معاون علمی و سعید علی‌نژاد معلم رئیس دانشکده علوم پزشکی این واحد دانشگاهی قرار گرفت.


انتهای پیام/4121/4062/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب