دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 تير 1398 - 11:15
عضو شورای اسلامی شهر تهران:

شورایاران گزارش عملکرد خود را در صحن علنی شورای شهر ارائه دهند

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: تاکنون شورای پنجم از نعمت ارائه گزارش شورایاران محروم بوده است و اعضای شورایاری باید گزارش عملکرد خود را به نمایندگان مردم ارائه دهند.
کد خبر : 402813

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، مجید فراهانی صبح امروز در نطق پیش از دستور خود در جلسه شورای اسلامی شهر تهران به بیان نقش شورایاری‌ها و دعوت از شهروندان برای شرکت در آن پرداخت و اظهار کرد: تهران به‌عنوان جهان‌شهر ایرانی اسلامی با جمعیتی معادل ۸ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر، بیست و چهارمین شهر پرجمعیت جهان است که 0.04 درصد مساحت کل کشور را با برخورداری از 10.8 درصد جمعیت کشور سهمی معادل 21 درصد تولید ناخالص داخلی مهمترین شهر ایران محسوب‌می‌شود. بیش از 50 درصد درآمدهای مالیاتی کشور در تهران کسب می‌شود که این موضوع بیانگر ظرفیت‌ها و استعدادهای قابل توجه این پایتخت است.


وی با بیان این‌که استقرار حکمروایی خوب شهری در این شهر بدون مشارکت شهروندان و حضور آنها در تصمیم‌گیری‌های محلی و منطقه‌ای میسر نیست گفت: نقش شورایاری محلات در این خصوص غیرقابل انکار است و بر همین اساس می‌بایست به این نهاد انتخاباتی مدنی محلی بیش از پیش توجه شود.


رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای اسلامی شهر تهران در ادامه به اصل ششم قانون اساسی در خصوص شورایاری‌ها اشاره و اظهار کرد: اداره امور کشور با اتکا به آرای عمومی و از راه انتخابات  شکل می‌گیرد و در اصل هفتم قانون اساسی به صراحت نسبت به نقش شوراهای محلی در اداره امور کشور اشاره شده است و آن را رکنی از ارکان تصمیم‌گیری در اداره کشور می‌داند.


فراهانی ضمن اشاره به نحوه تشکیل، حدود اختیارات و وظایف شوراها در قانون افزود: بر اساس قانون اساسی، شورایاری‌ها یکی از مظاهر حقوق بشر هستند و این مهم را می‌توان در اصول و مواد دوم، هشتم، بیستم و بیست و یکم منشور جهانی حقِ به شهر به وضوح مشاهده کرد؛ گام نخست در ارتباط با ایجاد شورایاری‌ها در دوره اول برداشته شد و ما امروز در آستانه بیستمین سال تصویب مصوبه انجمن شورایاری‌ها در شورای اسلامی شهر تهران هستیم.


وی ادامه داد: شورایاری محلات هنگامی می‌تواند نقش خود را آن‌چنان که در قانون اساسی و منشور جهانی حقِ به شهر آمده ایفا کند که از مشروعیت و پذیرش توسط ساکنان محله شورای شهر و مدیریت شهری برخوردار باشند.


رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به این مطلب که امیدواریم مردم تهران حضوری پرشور در انتخابات شورایاری‌ها داشته باشند گفت: مشارکت مردم فقط به این معنا نیست که وقتی جنگ می‌شود از مردم بخواهیم به جبهه بروند یا در زمان انتخابات از آنها بخواهیم پای صندوق‌ها بیایند و رأی بدهند و بعد بگوییم دیگر بروید و در خانه‌‌هایتان بنشینید. به عبارتی مشارکت مردم یعنی واگذاری امور به مردم و باید آنچه را که با رویکردهای تصدی‌گرایانه از آنها سلب شده را به آنها بازگردانیم.


فراهانی با بیان این‌که مردم می‌خواهند مشکلاتشان را حل و فصل کنند و شرایط مطلوب‌تری را برای زندگی فراهم کنند گفت: متأسفانه تاکنون شورای پنجم خود را از نعمت ارائه گزارش شورایاران در جلسات علنی محروم کرده است و اینجانب به‌عنوان نماینده مردم و در مسیر حق ادای حق به شهر از رئیس شورای شهر تهران تقاضا دارم تا ارائه گزارش شورایاران محلات کمتر توسعه‌یافته شهر تهران را در دستور کار قرار دهد تا شورا فرصت هم‌اندیشی شورایاران را برخوردار شود و نه تنها صدای مردم را مناطق محروم شهر بشنود بلکه بتواند با برخی مصوبات برخی از مشکلات مردم را برطرف کند.


انتهای پیام/4105/4110/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته