دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 تير 1398 - 12:30
رئیس انجمن زلزله‌شناسی ایران:

وقوع زلزله مهیب در تهران تا 300 سال آینده حتمی است!

رئیس انجمن زلزله‌شناسی ایران گفت: بدون تردید تا 300 سال آینده زلزله مهیب در تهران رخ خواهد داد اما زمان آن را نمی‌توان به‌درستی تخمین زد.
کد خبر : 402543
1-7.jpg

مهدی زارع در گفتگو با خبرنگار حوزه محیط‌زیست گروه اجتماعی خبرگزاری آنا در خصوص احتمال وقوع زلزله در تهران گفت: بدون تردید زلزله در تهران رخ خواهد داد اما زمان آن را نمی‌توان به‌درستی تخمین زد.


وی در خصوص نحوه جلوگیری از آثار مخرب زلزله‌ای که احتمال آن در تهران وجود دارد افزود: زلزله در تهران بدون شک رخ خواهد داد اما مسئله این است که نمی‌توان زمان آن را تخمین زد.


رئیس انجمن زلزله‌شناسی ایران گفت: یکی از مواردی که می‌توان احتمال وقوع زلزله را در مورد منطقه‌ای تخمین زد این است که پیش‌ازاین نیز در آن منطقه گسل‌ها فعال‌شده باشند. بازه زمانی وقوع زلزله در تهران بین 3 هزار تا 3 هزار و 500 سال است و اکنون از آخرین زلزله‌ای که در تهران آمده 3 هزار و 200 سال می‌گذرد؛ بنابراین وقوع زلزله مهیب در تهران تا 300 سال آینده قطعی است و در 300 سال آینده این رخداد عظیم در تهران رخ خواهد داد.


زارع در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا هر چه زمان وقوع زلزله قبلی از تهران می‌گذرد و به زلزله احتمالی تهران نزدیک می‌شویم قدرت این زلزله شدید می‌شود یا خیر، گفت:‌ با گذشت زمان شدت آن تغییری نمی‌کند مگر آنکه در مورد یک اتفاق مشخص صحبت کنیم.


وی  خاطرنشان کرد: در تهران یک اتفاق مهم بر روی گسل تهران رخ می‌دهد زیرا تغییر قبلی آن 3 هزار سال پیش رخ‌ داده است و احتمال نزدیک شدن به این زلزله وجود دارد.


رئیس انجمن زلزله‌شناسی ایران افزود: الزاماً گذشت زمان نمی‌تواند آن را شدیدتر کند اما گذشت زمان به ما می‌گوید به این واقعه نزدیک‌تر شده‌ایم.


زارع تصریح کرد: یکی از راه‌های مقابله با این اتفاق بزرگ این است که از مدیریت سانحه باید به سمت مدیریت ریسک سانحه حرکت کنیم.


وی تصریح کرد: باید به این نکته توجه کنیم که مدیریت کاهش ریسک و مدیریت بحران دو موضوع متفاوت هستند در کشور ما مدیریت بحران وجود دارد اما مدیریت کاهش ریسک کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد.


رئیس انجمن زلزله شناسی ایران  افزود: باید به این نکته توجه کنیم که مدیریت کاهش ریسک و مدیریت بحران دو موضوع متفاوت هستند؛ در کشور ما مدیریت بحران وجود دارد اما مدیریت کاهش ریسک کمتر مورد توجه قرار می گیرد.


زارع عنوان کرد: مدیریت بحران در دنیا، هم در بحران و هم بعد از بحران مدیریت نقش دارد، درحالی‌که در کشور ما فقط مدیریت زمان بحران وجود دارد و بحث مدیریت کاهش ریسک و پس از بحران بسیار کمرنگ است.


وی به جمعیت بالای تهران اشاره و اضافه کرد: تراکم جمعیت بالا در تهران سبب می‌شود در صورت وقوع زلزله یکی از بزرگترین حوادث انسانی دهه‌های اخیر رخ دهد و از حالا باید به فکر کاهش جمعیت در کلانشهری مانند تهران باشیم. 


انتهای پیام/4087/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته