دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 تير 1398 - 19:32

پوتین پیمان جدید هسته‌ای با آمریکا امضاء می‌کند

رئیس‌جمهور روسیه پیمان منع تولید موشک‌های هسته‌ای میان‌برد را که در دوران جنگ سرد امضاء شده بود را دوباره در قالب جدید امضاء خواهد کرد.
کد خبر : 402256
50.jpg

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از راشاتودی، پوتین در بهمن‌ماه سال گذشته پس از آنکه ترامپ از  پیمان منع تولید موشک‌های هسته‌ای میان‌برد (INF) به‌صورت ناگهانی و یک‌جانبه خارج شد اعلام کرد که وی نیز این پیمان را ترک خواهد کرد.


کاخ سفید به دلیل اینکه پیمان منع استفاده از موشک‌های هسته‌ای میانبرد را سنگ بنای امنیت اروپا می‌دانست و هزینه‌های آن را برای اقتصاد آمریکا تحمیلی می‌خواند، در مهر سال گذشته اعلام کرد که به‌زودی از این پیمان خارج خواهد شد و در همان زمان روسیه نیز هشدار داد که به اقدام متقابل دست خواهد زد.


هر دو طرف همواره یکدیگر را به نقض این پیمان متهم کرده‌اند و مدعی هستند که طرف مقابل، موشک‌های بالستیک با برد 500 تا 5 هزار و 500 کیلومتر خود را منهدم نکرده است.


از سال گذشته روسیه و آمریکا فارغ از این پیمان اعلام کردند که آماده تولید و عملیاتی کردن سلاح هسته‌ای خود هستند.


رؤسای جمهور دو کشور اما در اردیبهشت سال جاری بعد از یک ساعت گفتگوی تلفنی اعلام کردند که به ایده تفاهم‌نامه هسته‌ای جدیدی دست‌یافته‌اند که نه‌تنها بهتر از پیمان قبلی است بلکه می‌تواند برای کشوری مانند چین نیز بکار گرفته شود.


پوتین و ترامپ در نشست G20 که در ژاپن برگزار شد در مورد کنترل تسلیحات هسته‌ای با هم مذاکره کردند و پس از آن منابع خبری در روسیه از آماده‌سازی زمینه برگزاری نشست امنیتی با حضور معاون وزیر خارجه روسیه با همتای آمریکایی خود خبر دادند.


به نظر می‌رسد در این نشست، پیمان جدید هسته‌ای مورد نظر دو کشور  آماده خواهد شد و پوتین از امضای این پیمان خبر داده است.


انتهای پیام/4106/4129/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته