دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 تير 1398 - 15:19
حمایت از مادورو تا ضدیت با ترامپ؛

حامی چه گوارا به کرسی سیاست خارجی اتحادیه اروپا نزدیک شد

جوزف بورل، وزیر خارجه اسپانیا برای ریاست بر دستگاه سیاست خارجی اتحادیه اروپا نامزد شد تا جانشین فدریکا موگرینی شود؛ سیاستمداری که حامی چه گوارا و مخالف ترامپ است.
کد خبر : 402153
987578_719.jpg

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، جوزف بورل، وزیر خارجه اسپانیا برای ریاست بر دستگاه سیاست خارجی اتحادیه اروپا نامزد شد تا جانشین فدریکا موگرینی شود. وی متولد منطقه کاتالونیای اسپانیا و یکی از مدافعان یکپارچگی این کشور است.



وی ۷۲ ساله است و در سال ۲۰۱۸ میلادی از سوی پدرو سانچز، نخست‌وزیر اسپانیا به‌عنوان وزیر خارجه برگزیده شد. بورل در انتخابات اخیر پارلمان اروپا نامزد حزب کارگران سوسیالیست اسپانیا بود و توانست بیشترین آرا را برای ورود به پارلمان به دست آورد.


ریاست کمیسیون سیاست‌خارجی اتحادیه اروپا نقش مهمی در روش سیاسی این اتحادیه در مسائل مختلف خارجی دارد. نقش رئیس این کمیسیون در سیاست‌های خارجی اتحادیه اروپا بسیار حائز اهمیت خواهد بود. موگرینی از جناح چپ میانه این قاره بود.


حالا سکان سیاست‌خارجی اتحادیه اروپا از ایتالیا به اسپانیا منتقل می‌شود. بورل یکی از سیاست‌مداران پیر ولی منتقد جریان اتحادیه اروپاست. او در مقام وزیر امور خارجه اسپانیا همواره مدافع برجام بود و از آن در برابر تحرکات آمریکا حمایت کرده است.


بورل در نشستی خبری با وزیر خارجه روسیه پس از اعلام خروج یکجانبه آمریکا از برجام گفته بود که این ایده  ترامپ که معتقد است «اگر شما با ما نیستید علیه ما هستید»، سیاستی است که دیگر این روزها خریدار ندارد و به عصری دیگر مربوط می شود. از او به‌عنوان سفیر دیپلماسی ضد ترامپ باید نام برد.


وی درباره تصمیم ایران برای کاهش تعهدات برجامی خود گفته بود: «تا آنجا که من می‌دانم این تصمیم ایران در چارچوب برجام است؛ آمریکا با خروج از برجام اقدام بدی انجام داد و زمینه تصمیم اخیر ایران در محدودیت فعالیت برجامی را فراهم کرد.»


بورل از حامیان جدی حکومت نیکولاس مادورو در ونزوئلا و از منتقدان رویکرد دولت ترامپ در قبال تغییر دولت در ونزوئلاست. آخرین مدرک تحصیلی او دکترای اقتصاد است اما او فوق لیسانس رشته مهندسی خود را نیز از دانشگاه استنفورد در  آمریکا اخذ کرده است. باید او را نوعی چه گوارا یا هوگو چاوز اتحادیه اروپا دانست.


وزیر خارجه اسپانیا همچنین با درخواست آمریکا از کشور‌های عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی «ناتو» مبنی بر اعزام نیروی نظامی به سوریه مخالفت کرده بود. او همچنین در واکنش به پیشنهاد معاون رئیس‌جمهور آمریکا گفت که اتحادیه‌ اروپا هیچ اختیاری در به رسمیت شناختن یا نشناختن «خوان گوایدو» رهبر مخالفان دولت ونزوئلا ندارد.


انتهای پیام/4106/4082/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته