دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 تير 1398 - 09:25

پزشکیان: آمریکا با ناکامی در سیاست‌های تحریمی دنبال پرونده‌سازی علیه ایران است

نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی گفت: آمریکایی‌ها بعد از ناکامی در سیاست‌های تحریمی دنبال ماجراجویی جدید و پرونده‌سازی علیه جمهوری اسلامی ایران هستند.
کد خبر : 402027
0ebb23f4-4abc-426f-b350-17220665695b.jpg

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا، مسعود پزشکیان در مجمع عمومی دومین همایش بین‌المللی توسعه نظام پارلمانی که در روسيه برگزار می‌شود، با قدردانی از میزبانی دومای دولتی فدراسیون روسیه در ساماندهی این نشست اظهار کرد: امیدوارم نتایج این نشست، گام مؤثری جهت تقویت هرچه بیشتر همکاری میان پارلمان‌ها، نهادینه شدن دیپلماسی پارلمانی و ایجاد ظرفیت‌های پارلمانی بیشتر باشد.


وی افزود: اینجا جمع شده‌ایم که با همکاری و گفتگوی سازنده به چهارچوب‌هایی دست پیدا کنیم که با قانون‌گذاری صحیح از ثبات، صلح و امنیت دفاع کرده، از مزایای دنیای دیجیتال، بهره‌مند شده و از خطرات و تهدیدات آن جلوگیری کنیم.


نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به لزوم مقابله با فقر و نابرابری و بی‌عدالتی، تصریح کرد: باید با اخبار دروغ، شایعه‌سازی و صحنه‌سازی هدفمند رسانه‌ای که هدفش بر هم زدن صلح و امنیت جهانی است  مقابله کنیم و در این زمینه همفکری و تعامل مؤثر داشته باشیم.


پزشکیان با تأکید براینکه می‌توانیم با اشتراک تجارب ارزشمند و بهترین عملکردها، به همدیگر کمک کنیم، گفت: تلاش کنیم اختلافات قومی، قبیله‌ای، نژادی و مذهبی را بزداییم و به سوی همزیستی مسالمت آمیز برویم.


وی با اشاره به توافقنامه برجام گفت: جمهوری اسلامی ایران برجام را بعد از یک مذاکره طولانی مدت با کشورهای نماینده اتحادیه اروپا، روسیه، چین و آمریکا امضا کرد، اما آمریکا با گستاخی تمام و به‌شکل یک‌جانبه از آن خارج شد در صورتی که برجام توافقی بین‌المللی چندجانبه بود.


پزشکیان خاطرنشان کرد: آمریکا با سیاست‌های فشار حداکثری دست به تحریم‌های ظالمانه دیگری علیه ملت ایران زد. آنان کشورهای دیگر را تهدید هم تهدید می‌کنند اگر با ایران رابطه اقتصادی داشته باشید، تحریم می‌شوید.


نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با تصریح اینکه آمریکایی‌ها بعد از ناکامی در سیاست‌های تحریمی دنبال ماجراجویی جدید و پرونده‌سازی علیه جمهوری اسلامی ایران هستند، خاطرنشان کرد: پس از اعزام ناوهای جنگی خود به خلیج فارس، پهپاد جاسوسی آنان وارد حریم هوایی ایران شد که با واکنش و پاسخ جدی نیروهای نظامی ما مواجه شد.


وی با تأکید براینکه ترامپ پس از فرستادن پهپاد جاسوسی به خاک جمهوری اسلامی ایران، سعی کرد با استفاده از کمپین رسانه‌ای چهره‌ای صلح‌جو از خود ارائه دهد که خواهان مذاکره با ایران است، گفت: برخی کشورهای ساده‌لوح منطقه نیز، آمریکا را در این مسیر غلط همراهی می‌کنند.


پزشکیان با اشاره به اینکه هیئت امارات در اظهارات خود به سه جزیره ایرانی واقع در خلیج فارس اشاره کرد، گفت: هیئت نمایندگی مجلس اسلامی ایران، تمامیت ارضی و حاکمیت کامل ایران را در این جزایر سه‌گانه  ایرانی در خلیج فارس را تکرار می‌کند و به‌طور قطعی، هر گونه ادعای خلاف‌واقع، غیرقانونی و فاقد ارزش سیاسی و جغرافیایی در این زمینه را رد می‌کند.


وی تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره سیاست دوستی و همسایگی خوب با تمام کشورهای همسایه را دنبال کرده است و هیئت امارات توصیه می‌کنم به جای اتهامات بی‌پایه و تکراری علیه جمهوری اسلامی ایران به ابتکارات و ایده‌های ایران برای تأمین امنیت، برقراری ثبات و همکاری منطقه‌ای و نیز کاهش تنش‌ها و سوءتفاهم‌ها در منطقه بیندیشند و اجازه ندهند از خاک خود به همسایه تجاوز کرده و نقشه بکشند.


نماینده جمهوری اسلامی ایران در همایش توسعه نظام پارلمانی خطاب به هیئت اماراتی گفت: این رویکرد غلط، ایجاد اعتماد متقابل بین کشورهای منطقه را سخت‌تر می‌کند و کمکی به صلح و ثبات پایدار نخواهد کرد.


پزشکیان با طرح این سؤال که چگونه می‌توان با کشوری که از معاهده بین‌المللی چندجانبه، به‌راحتی خارج می‌شود گفتگو و مذاکره کرد، اظهار کرد: چه تضمینی وجود دارد که آنان همچنان معاهدات بعدی را هم نقض نکنند. خروج یکجانبه و تحریم مجدد و تهدید کشورهای دیگر و اصرار بر رویکرد سیاست تهاجمی، توسعه‌طلبانه و زیاده‌خواهانه، توهین به همه طرف‌های این قرارداد و کشورهای دیگر و صحنه بین‌المللی نیست؟


وی از حضار در همایش توسعه نظام پارلمانی خواست مقابل صحنه‌سازی، برجسته‌سازی و جریان‌سازی رسانه‌ای آمریکایی‌ها برای توجیه کارهای خود در منطقه به چهارچوب‌های سیاسی و رسانه‌ای مشخصی برسند.


نایب رئیس مجلس شورای اسلامی پیشنهاد کرد: برای دست‌یابی به فهم مشترک، تشکیل تیم‌های کارشناسی شامل از کارشناسان برجسته و دلسوز کشورها برای مستند کردن، ارائه پیشنهادات و انتقال آن توسط نمایندگان به داخل کشور و آموزش و ایجاد مهارت در کارگاه‌های آموزشی می‌تواند قدم مؤثر و سازنده‌ای در اجرای این امر مهم باشد.
پزشکیان خاطرنشان کرد: باتوجه به عمق روابط بین دو دولت ایران و روسیه و گسترش روابط پارلمانی دو کشور که الگوی خوبی برای گسترش روابط پارلمانی است و تا الان نیز نقش مهمی در تصمیم‌گیری پیرامون روابط دو کشور ایفا کرده است، پارلمان جمهوری اسلام ایران آماده است تا با بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود و همفکری و تبادل نظر به این  امر مهم نیز، فعالانه و هدفمند کمک کند.


انتهای پیام/4034/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته