دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 تير 1398 - 12:52
عضو جنبش اسلامی نیجریه در گفتگو با آنا:

اصابت گلوله‌های شیمیایی به شیخ زکزاکی سبب وخامت حال وی شده است

عضو جنبش اسلامی نیجریه با بیان اینکه حال جسمانی شیخ زکزاکی نامناسب است، گفت: گلوله‌های موجود در بدن وی شیمیایی است.
کد خبر : 401545
636947420369446551_md.jpg

گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، شیخ ابراهیم زکزاکی, رهبری محبوب و پیرمرد 66 ساله‌ای که چهار سال است در زندان حکومت نیجریه قرار دارد. در ۱۳ دسامبر سال ۲۰۱۵ (22 آذر 94) نیروهای ارتش نیجریه با هجوم به مراسم عزاداری که توسط وی ترتیب داده شده بود، بسیاری از اعضای جنبش اسلامی نیجریه را به شهادت رساندند. شیخ هم بر اثر اصابت چندین گلوله زخمی شد و توسط ارتشیان نیجریه ربوده و به مکان نامعلومی منتقل شد.


زکزاکی از طرفداران امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی است. وی توانست در چهار دهه اخیر با توسل و الگو گرفتن از انقلاب اسلامی ایران میلیون‌ها نفر از مردم نیجریه را شیعه کرده و جنبشی اسلامی در این کشور راه‌اندازی کند. نیروهای وهابی مانند «بوکوحرام» که داعش نیجریه محسوب می‌شوند با حمایت‌های عربستان سعودی و برخی شیوخ دیگر خلیج‌فارس همواره از دشمنان جنبش شیخ بودند.


از این رو بود که شیخ زکزاکی قصد داشت مانند انصارالله یمن و حزب‌الله لبنان یک نیرو برای دفاع از شیعیان و اهل سنت نیجریه در مقابله با تکفیری‌های این کشور ایجاد کند که سعودی‌ها نگران شده و به رئیس‌جمهور نیجریه پیامی برای سرکوب شیخ فرستادند. شیخ زکزاکی مجموعاً ۹ فرزند دارد که هفت نفر آنان پسر و دو نفر دیگر هستند و امروز تنها سه فرزند از وی باقی مانده و فرزندان دیگر شیخ به شهادت رسیده‌اند.


دولت نیجریه بعد از چندین سال اجازه ملاقات گروهی از پزشکان خارجی با شیخ زکزاکی را داد. البته سال گذشته هم ابراهیم نیجریه به میان خبرنگاران آمد و سخنرانی کوتاهی ایراد کرد. البته برخی از رسانه‌ها و شخصیت‌های نزدیک به شیخ اعلام کردند که بر اثر جراحات وارده رهبرشان دچار مسمومیت شده است.


در همین رابطه «عبدالرشید شیهو»، عضو جنبش اسلامی نیجریه در گفتگو با خبرنگار حوزه آفریقا گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، در رابطه با آخرین وضعیت شیخ ابراهیم زکزاکی، اظهار کرد: «خبری وجود دارد مبنی بر اینکه حال جسمانی شیخ ابراهیم زکزاکی به‌دلیل اصابت گلوله به وی که چهار سال پیش رخ داد، نامناسب است».


وی گلوله‌های اصابت‌کرده به شیخ را سمی اعلام کرد و گفت: «گلوله‌هایی که در بدن شیخ ابراهیم زکزاکی وجود دارد، دارای مواد شیمیایی است و این سبب شده تا رهبر جنبش اسلامی نیجریه دچار مسمومیت شود».


عضو جنبش اسلامی نیجریه با بیان اینکه حکومت نیجریه در روند درمان شیخ ابراهیم زکزاکی کوتاهی کرده و وی را معالجه نکرد، افزود: «وضعیت شیخ زکزاکی در حال بدتر شدن است و یک تیم پزشکی خارج از نیجریه به ملاقات وی آمده‌اند، ولی هنوز اتفاقی رخ نداده است».


شیهو با اشاره به اینکه دادگاهی در نیجریه خواستار آزادی شیخ ابراهیم زکزاکی شده است، تصریح کرد: «رایزنی‌های زیادی از سوی کشورهای اسلامی برای آزادی شیخ باید صورت گیرد، چراکه وی در حصر خانگی با مراقبت ویژه امنیتی قرار دارد».


انتهای پیام/4082/پ


انتهای پیام/

برچسب ها: شیخ زکزاکی
ارسال نظر
نظرات بینندگان ۰ نظر
علی مطهری
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۰
۰
شیخ زکزاکی فرزند خمینی کبیر است نه افرادی که دم از یاری می زنند
هلدینگ شایسته