دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 آبان 1398 - 13:39
هفته ترویج علم 36/ مسئول علمی بسیج دانشجویی دانشگاه تهران در گفتگو با آنا:

«ترویج جهاد علمی» تغییرات شگرفی در کشور ایجاد می‌کند/ علم باید در راستای رفع نیاز مستضعفان عالم باشد

مسئول علمی بسیج دانشجویی دانشگاه تهران گفت: اگر جهاد علمی را ترویج شود، تغییرات شگرفی در سطح آموزش کشور رخ خواهد داد و در واقع علمی که در راستای برطرف کردن نیاز مردم و مستضعفان عالم باشد، در خدمت صلح و پیشرفت تمدن نوین اسلامی قرار می‌گیرد.
کد خبر : 401344
44.jpg

علیرضا قدس در گفتگو با خبرنگار حوزه تشکل‌های دانشگاهی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، با اشاره به اینکه علم تجربی و انسانی به‌طور ذاتی بر اثر مواجهه با واقعیات تولید شده است، اظهار کرد: در محیط دربسته هیچگاه تجربه تولید علم را نداشته‌ایم؛ در واقع علم در پاسخ به مسئله‌ای تولید می‌شود و ما به این علم، «علم نافع» یا «علم در مواجهه با مسئله» می‌گوییم.




بیشتر بخوانید:


نقش دانشگاه‌ها در علمی سازی ورزش کشور/ دانشگاه‌ها نتوانستند خلل ورزشی کشور را برطرف سازند




وی افزود: ترویج علم باید به‌گونه‌ای دنبال شود تا در خدمت مسائل کشور و مستضعفان قرار بگیرد. با ترویج علم  باید جامعه نخبگانی و مردم را به سمت ارزش‌گذاری و ارج‌دهی متخصصانی هدایت کنیم که با مسائل مردم مواجه شده و برای این مسائل راهکارهای بومی ارائه می‌دهند.


مسئول علمی بسیج دانشجویی دانشگاه تهران با بیان اینکه برخی مقالات غیرکاربردی ISI و پروژه‌های غیرمرتبط با نیازهای کشور  مسائلی است که باید تقبیح آن در دستور کار مردم و مسئولان قرار بگیرد، گفت: در واقع ترویج علم پرداختن به علم مسئله‌مند و نپرداختن به علم و آموزش مقلدانه و بی‌مسئله است.


قدس تصریح کرد: اگر جهاد علمی را ترویج کنیم، تغییرات شگرفی در سطح آموزش کشور رخ خواهد داد. دیگر نباید شاهد دانشجویانی باشیم که در پایان‌نامه‌ و رساله‌های تحصیلات تکمیلی به دنبال حل کردن مسئله‌ای از کشور نباشند. برخی اساتید بدون مطالعه در کلاس درس حاضر می‌شوند در صورتی که باید علم خود را مطابق با نیارهای دانشجویان جدید به‌روزرسانی کنند. برخی پژوهشکده‌ها، قفسه‌هایی پر از کتاب دارند که هنوز هیچ مسئله‌ای را حل نکرده است. به غیر از آموزش عالی، در آموزش و پرورش نیز دانش‌آموزانی هستند که تنها دغدغه آن‌ها برای انتخاب رشته، امید به شغلی است که در آینده می‌خواهند پیدا کنند.


وی با اشاره به اینکه درباره مسائل کشور مواردی وجود دارد که هنوز پاسخی برای آن‌ها ارائه نشده است، افزود: این مشکل را با تأمل و تفکر می‌توان به مسئله بنیادی رساند و برای حل آن پاسخ‌های متنوعی پیدا و اجرا کرد. مزیت حاصل از حل این مشکل می‌تواند منافع بسیاری نیز ایجاد کند و حتی می‌توان کسب و کارهایی حول این مسئله راه انداخت که منجر به تقویت اقتصاد دانش بنیان می‌شود.


مسئول علمی بسیج دانشجویی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: علمی که در راستای برطرف کردن نیاز مردم و مستضعفان عالم باشد، در خدمت صلح و پیشرفت تمدن نوین اسلامی قرار می‌گیرد. بنده با ادبیات «توسعه» موافق نیستم چراکه نگاه جامعِ مفهوم «پیشرفت و عدالت» را ندارد.


انتهای پیام/4118/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته