دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 تير 1398 - 10:30

سایه بحران کم‌آبی همچنان پابرجاست

سیلاب بهار امسال موجب شد تلاش‌های صورت گرفته برای ایجاد باورملی نسبت به خشکی اقلیم ایران بی‌اثر شود و دوباره رفتارهای ناسازگار با کم‌آبی در بخش کشاورزی، صنعتی و خانگی رواج یابند.
کد خبر : 400534
20170830134215531c44bd6c783f64676b68352055ea4cb4e.jpg

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، سیلاب زودگذر بهار امسال خساراتی فراتر از تخریب واحدهای مسکونی و زیرساخت‌های اقتصادی داشت، چراکه موجب شد تلاش‌های صورت گرفته در یک دهه اخیر برای ایجاد باورملی نسبت به خشکی اقلیم ایران بی‌اثر شود و دوباره رفتارهای ناسازگار با کم‌آبی در بخش کشاورزی، صنعتی و خانگی رواج یابند.


پس از یک دهه خشک‌سالی و هشدارهای پیاپی کارشناسان، به‌تدریج داشتیم با بخش کشاورزی (که 90 درصد از منابع آبی کشور را مصرف می‌کند) به این تفاهم مشترک می‌رسیدیم که دوران فشار به سفره‌های زیرزمینی برای تولید محصولات آب بر به پایان رسیده، زیرا فرونشست دشت‌ها ادامه حیات در 70 درصد از مراکز جمعیتی ایران را به خطر انداخته است.


بخش صنعت را به این سطح از آگاهی رسانده بودیم که راه‌اندازی واحدهای مصرف‌کننده آب و ایجاد مجتمع‌های ذوب فلزات در فلات کویری کشور، حتی اگر به ایجاد اشتغال برای محرومان منطقه منجر شود، یقیناً آنان را در آینده نزدیک از بی‌آبی مجبور به مهاجرت خواهد کرد.


بسیاری از مردم هم تحت آموزش رسانه‌ها و به سبب هشدار دستگاه‌های مسئول به این باور نسبی رسیده بودند که حتی در فصول پربارش، ضرورت دارد الگوی مصرف آب را در زندگی روزمره رعایت کنند، چراکه اولاً هر ثروتی را نباید آنی خرج کرد و ثانیاً زخم ناشی از خشک‌سالی‌های مکرّر بر پیکر طبیعت، هنوز التیام نیافته است.


اما شیوه اطلاع‌رسانی هیجانی روابط عمومی نهادهای مرتبط با سیلاب امسال، محصول کاشته شده در این سال‌ها را به باد داد و باعث شد تا دوباره میزان مصرف آب در کشور به سطح بحرانی نزدیک شود.


آن زمان که پیاپی خبر دادیم حجم مخازن پشت سدها، انباشته از سیلاب شده و دریچه‌های خروجی برای تحمل فشار آب باز گذاشته شده‌اند، باید به فکر بازگشت رفتار ناسازگار با اقلیم و اسراف آب در بخش‌های مختلف می‌بودیم. باید به مردم می‌گفتیم که حجم عمده مخازن پشت سدها را رسوبات همراه سیلاب پرکرده نه آب و غالب منابع تخلیه شده از دریچه‌های خروجی، همراه سیلاب به دریا رفته و کمتر فرصت فرونشست در زمین و سیراب کردن سفره‌ها را پیداکرده است.غفلت دستگاه اطلاع‌رسانی سیل امسال از این واقعیت که عمده بارش‌ها در استان‌های غربی بوده و همچنان 28 میلیون نفر از جمعیت ساکن در 233 شهر جنوبی، مرکزی و شرقی ایران با تنش آبی دست‌وپنجه نرم می‌کنند، جامعه را به این اشتباه انداخت که دوران خشک‌سالی سپری شده و سال‌های ترسالی از راه رسیده‌اند.


در شرایطی که پیشرفته‌ترین تجهیزات و شیوه‌های مطالعات هواشناسی جهان با تردید از اوضاع جوی 6 ماه آینده گزارش می‌دهند، روابط عمومی سیل اخیر برای انحراف افکارعمومی از ناکارآمدی مدیریت بحران سیل، به مردم اطمینان داد که دوران خشک‌سالی سپری شده و ایران در حال تغییر اقلیم است!!! اینک کدام دستگاه کارشناسی می‌تواند تضمین دهد که فلات ایران سال آبی آینده هم با بارندگی‌های فراوان روبروست و اقلیم خشک چند ده‌هزارساله ما به‌یک‌باره تغییر کرده و پرآب شده است؟


تازه‌ترین گزارش‌های رسمی نشان می‌دهد که زیر گوش پایتخت 12 میلیون نفری، سطح زمین در مهرشهر کرج بین 18 تا 30 سانتی‌متر و در دشت شهریار و ورامین بین 20 تا50 سانتی‌متر فرونشسته است ولی شیوه غلط اطلاع‌رسانی بارش‌های اخیر، باور این واقعیت که سایه بحران کم‌آبی همچنان ادامه دارد را برای عامه مردم دشوار کرده است.


سیلاب بهار حتی پرونده ضرورت واقعی سازی قیمت آب در کشور را نیمه‌کاره رها کرد تا دوباره برای کاشت یک کیلو هندوانه 2 هزارتومانی، 200 لیتر آب 1000 تومانی مصرف کنیم و از یاد ببریم اصفهان و شیراز خشکیده برای شالی‌کاری مناسب نیست یا کویر یزد، کرمان و خراسان را نباید وادار به فولادسازی کرد.خلاصه اینکه برنامه سازگاری با کم‌آبی که ظرف چند روز اخیر دوباره ورد زبان محافل کارشناسی و دستگاه‌های اجرایی شده است، باید در کنار تغییر الگوی کشت در بخش کشاورزی و اصلاح برنامه توسعه صنعتی به فکر ترمیم ارتباطات عمومی و ارتقای شیوه اطلاع‌رسانی از بارش‌های جوی کشور باشد تا با هر سیلاب زودگذر گول نخوریم و مسحور آینده‌ای پرآب نشویم و باور کنیم که با یک گل، بهار نمی‌شود.


منبع:اطلاعات


انتهای پیام/4112/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته