دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 شهريور 1397 - 01:26
استادحقوق انرژی دانشگاه تهران در گفتگو با آنا مطرح کرد؛

چگونگی مقابله با بحران کم‌آبی

استادحقوق انرژی دانشگاه تهران مدیریت مصرف آب از طریق تدبیر و خرد جمعی صاحب‌نظران و کارشناسان حوزه انرژی و اجرای روش‌هایی نظیر آبخیزداری و آبخوان‌داری را برخی از راهکارهای لازم برای مقابله با بحران آب اعلام کرد.
کد خبر : 305621

حسن مرادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا با اشاره به اینکه به طور کلی با آزادشدن گازهای گلخانه‌ای در نقاظ مختلف کره زمین شاهد گرم شدن هوا هستیم، گفت: به جرأت می‌گویم که درجه دمای هوا در‌ قاره‌های مختلف جهان به طور‌ میانگین بین 3 تا 4 درجه سانتی‌گراد افزایش داشته است.


وی تصریح کرد: دمای آفتاب ‌حدود 8 هزار درجه سانتی‌گراد است و در فاصله معینی از کره زمین قرار گرفته است تا دمای نقاط مختلف جهان بین 30 تا 35 درجه سانتی‌گراد به طور میانگین متغیر باشد.


استاد حقوق انرژی دانشگاه تهران با‌ بیان اینکه در‌ کشورهای اروپایی و توسعه‌یافته هم مشکل آب وجود دارد، گفت: بنده در‌ سفر‌ اخیر خودم به انگلیس شاهد وقوع تنش آبی در‌ این کشور بودم در‌ حالی که شرایط ایران با کشوری همچون انگلیس متفاوت است.


وی افزود: تنش و بحران آبی در ایران به دلیل قرار‌ گرفتن این کشور در منطقه گرم و خشک و نیمه‌متعدل بسیار بیشتر‌ از کشورهای اروپایی، آمریکایی و آسیایی است.


مرادی با اشاره به اینکه راه مبارزه با بحران و تنش آبی، مدیریت مصرف آب از طریق تدبیر و خردجمعی صاحب‌نظران و کارشناسان حوزه انرژی کشور‌ است، گفت: احیای سفره‌های زیرزمینی نیازمند اجرای روش‌هایی همچون آبخیزداری و آبخوان‌داری است.


استاد حقوق انرژی دانشگاه تهران تصریح کرد: در‌ یک برهه زمانی، برخلاف مخالفانی که در کشور‌ ساختن سد را مفید ارزیابی نمی‌کردند، سدسازی بسیار اوج گرفت. در‌ واقع اگر سدها ساخته نمی‌شدند باید آب تهران را از طریق روان آب‌ها تأمین می‌کردیم که به نظر می‌رسد تحقق این موضوع امکان‌پذیر نبود.


وی با بیان اینکه در شرایط کنونی به جای ساختن سد، محدودیت برای ساخت سدها در‌ اولویت است، گفت: منابع آبی در‌ ایران محدود به سدها نیست بلکه روان‌آب‌ها هم نقش مؤثری در تأمین آب کشور دارند.


مرادی اضافه کرد: سقف‌های سالن‌هایی همچون مصلی وسالن‌های بین‌المللی باید به لوله‌کشی مجهز شوند تا جایی که با استفاده از تکنولوژی‌های جدید منبع‌های عظیم ذخیره آب را در ایران خریداری کنیم.


وی تصریح کرد: در کلانشهری مانند تهران می‌توان یک میلیون منبع 5 هزار لیتری را نصب کرد تا از‌ هدر‌رفتن منابع آبی جلوگیری کنیم.


مرادی از‌ تشکیل نهضتی به‌ نام آبخوان‌داری و آبخیزداری در کشور‌ خبر‌ داد و افزود: برای اجرای طرح‌های مختلف به منظور تقویت منابع آبی در کشور میلیاردها تومان از سوی وزارت جهاد کشاورزی هزینه شد ولی در‌ پایان نتیجه لازم و مورد نظر گرفته نشد.


استاد حقوق انرژی دانشگاه تهران از کشور هلند به عنوان یک کشور پیشرو در حفظ منابع آبی یاد کرد و افزود: باید مسئولان و کارشناسان حوزه آب کشور روش‌های اجراشده در‌ کشور هلند که منجر به تقویت منابع آبی شده است را در ایران عملیاتی کنند.


وی به روش‌های کشت گلخانه‌ای در ایران اشاره کرد و افزود: مدیریت صحیح مصرف آب از‌ یک طرف و کمک گرفتن از بانک‌ها به منظور تأمین آب روستاها و اراضی کشاورزی از طرف دیگر می‌تواند‌ در‌ حفظ منابع آبی کشور مؤثر باشد.


مرادی با انتقاد از‌ حفر چاه‌های غیرمجاز‌ در مناطق کویری کشور‌ تصریح کرد: در‌ یک روستای کویری با داشتن حدود هزار نفر جمعیت شاهد حفر بیش از یک‌هزار و 600 چاه غیرمجاز هستیم که وقوع این اتفاق یک فاجعه بزرگ است.


این استاد دانشگاه علت خشک شدن چنارهای خیابان ولیعصر تهران را کمبود منابع آبی دانست و افزود: بسیاری از سفره‌های زیرزمینی تهران به دلیل حفر تونل‌های مترو و ساخت آسمان‌خراش‌ها خشک شده‌اند.


وی خواستار تقویت طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری در نقاط مختلف کشور شد و گفت: مدیریت مصرف منابع آبی و مقابله با حفر چاه‌های غیرمجاز می‌تواند دو راهکار‌ مهم به منظور‌ مبارزه با بحران و تنش آبی در ایران باشد.


انتهای پیام/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته