دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 تير 1398 - 15:35
در گزارش آنا بخوانید؛

نازیسم آمریکایی؛ کودکان مهاجر ترامپ را «شاه‌ جفری» می‌دانند؟

سیاست‌های ضد مهاجرت ترامپ علیه مردم کشورهای دیگر به‌گونه‌ای است که بسیاری او را با سردمدار رژیم نازی آلمان مقایسه می‌کنند.
کد خبر : 400344
2998079.jpg

گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، «میلیون‌ها مهاجر را اخراج می‌کنم»! این خلاصه و چکیده تمام سیاست‌های داخلی و خارجی ترامپ درباره مهاجران به آمریکاست. زمانی ایالات متحده بهشت مهاجران محسوب می‌شد و هر کس برای فرار از تبعیض، جنگ یا فقر آرزوی حضور در واشنگتن و  بازدید و عکاسی از مجسمه آزادی این کشور را داشت. 


اما از زمانی که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور تجارت‌پیشه آمریکا وارد کاخ‌سفید شد، دیگر این شکوه و هژمونی مهاجرپذیر آمریکا نمایی ندارد. ترامپ از همان ابتدا گفته بود که سیاست‌های مهاجرت را تغییر می‌دهد و دیگر نمی‌گذارد مردم کشورهای دیگر کار آمریکایی‌ها را اشغال کنند.



او وعده کشیدن دیوار بین مکزیک و آمریکا برای عدم ورود مهاجران این کشور و دیگر کشورهای آمریکای لاتین به خاک آمریکا را داده بود و در اثر کش‌وقوس‌های فراوان، بخش‌هایی از مرز آمریکا با مکزیک را دیوار کشید. او بسیاری از کودکان را از مادرانشان در مرز جدا کرد. بسیاری از کودکان و زنان مهاجر در مرز آمریکا وضعیت بسیار بغرنجی دارند و بدون بهداشت و امنیت و غذای کافی زندگی می‌کنند.


ترامپ حتی به سیاست‌ ضدیت با مهاجران نیز بسنده نکرد و گفت که قصد دارد تمام مهاجران را از کشورش اخراج کند، تا به جهان بفهماند که تا چه حد با مردم کشورهای دیگر مشکل دارد. کار رئیس‌جمهور آمریکا به حدی نژادپرستانه تلقی شد که پاپ فرانسیس علیه ترامپ موضع گرفت.



پاپ‌فرانسیس گفته بود که رهبران سیاسی که می‌خواهند دیوار‌ها و دیگر موانع را برای جلوگیری از ورود مهاجرین ایجاد کنند، روزی خود زندانی دیوار‌هایی می‌شوند که ساخته‌اند. ترامپ از جمله مخالفان سرسخت ورود غیرقانونی مهاجران به خاک آمریکاست و پیشتر به دلیل استفاده از سیاست ضد مهاجرتی موسوم به «تحمل صفر» که خانواده‌ها را از فرزندانشان در مرزها جدا می‌کرد، مورد انتقادهای گسترده‌ای قرار گرفت.


بر همین اساس در پی گسترش اعتراضات به این سیاست، ترامپ دستور توقف جدا شدن کودکان از خانواده‌هایشان را صادر کرده بود. تشدید قوانین مهاجرتی از جمله شعارهای او در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا نیز هست. این سیاست‌های ترامپ به حدی نفرت‌انگیز در آمریکا از سوی مردم این کشور تلقی شد که روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی نوشته بود که سیاست تحمل صفر برای مبارزه با ورود غیرقانونی مهاجران دولت ترامپ به اندازه‌ای غیر انسانی و مهیب است كه با اقدام نازی‌ها مشابه تلقی می‌شود.


 این سیاست‌های ضدمهاجرتی ترامپ آنچنان وحشتناک بود که برخی از کاربران فضای مجازی اقدامات ترامپ در ضدیت با مهاجران را به رفتار «شاه‌ جفری» تشبیه کردند که بسیار خون‌ریز بود و از هر اقدامی برای ظلم و تجاوز استفاده می‌کرد.


این سیاست‌ها انتقادات زیادی را به همراه داشته است. یکی از این افراد، ایلهان عمر، نماینده سومالیایی‌تبار مجلس نمایندگان آمریکاست. وی طرح ضدمهاجرت ترامپ را که قصد داشت برای آن از مجلس نمایندگان بودجه دریافت کند زیر سؤال برد. این نماینده دموکرات و مخالف سیاست‌های مستأجر کاخ سفید در یادداشتی توئیتری در این خصوص نوشت: «ما نباید حتی یک دلار بیشتر برای حمایت از نیروهای اخراج‌کننده رئیس‌جمهور اختصاص دهیم، چراکه آشکارا دچار نقض حقوق بشر می‌شوند و از پاسخگویی به مردم آمریکا امتناع می‌ورزند. کودکان و خانواده‌ها نمی‌توانند به مرگ و وحشت‌زدگی ادامه دهند. ما برای سخن گفتن الزام داریم.»



ایلهان عمر، عضو مسلمان مجلس نمایندگان آمریکا


افزون بر این، نظرسنجی جدید واشنگتن پست-ای بی سی نیوز نشان داد که این مسئله تا چه حد برای ترامپ خطرساز است و اینکه این مسئله کلاً برای او نمره منفی دارد، به‌طوری‌که 44 درصد آمریکاییان می‌گویند عملکرد ترامپ در مسئله مهاجران، به احتمال زیاد عامل مخالفت آنها با انتخاب مجدد او خواهد بود.


این اقدامات ترامپ به قدری به وجهه آمریکا لطمه وارد کرده است که مادلین آلبرایت، وزیر خارجه اسبق آمریکا در واکنش به اظهارات اخیر دونالد ترامپ مبنی بر اینکه کشورش دیگر گنجایش مهاجران را ندارد گفته بود: «کشور ما پر نیست و در واقع وزارت امنیت داخلی خالی است».



این در حالی است که سیاست‌های ضد مهاجرتی ترامپ عواقب بسیار سنگینی برای آمریکا به همراه داشته و به آمار جرم و جنایت افزوده است. براساس برخی اسناد درون‌سازمانی انتشار یافته از سوی یک نماینده دموکرات، مجلس نمایندگان آمریکا بیش از 4 هزار و 500 مورد سوءاستفاده جنسی از کودکان مهاجر غیرقانونی در بازداشتگاه‌های محل نگهداری آنها در آمریکا طی چهار سال گذشته رخ داده است.


گفتنی است؛ از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ دفتر امور اسکان آوارگان وزارت بهداشت و خدمات انسانی آمریکا 4 هزار و 566 مورد شکایت از اذیت و آزار جنسی کودکان مهاجر دریافت کرده و وزارت دادگستری نیز هزار و 300 مورد از این شکایت‌ها را دریافت کرده است که برخی از این موارد مربوط به دوران دولت باراک اوباما بوده است. این شکایت‌ها شامل طرح ۱۷۸ مورد اتهام سوءاستفاده جنسی از سوی کارمندان بزرگسال بوده‌ است و در برخی موارد کارمند متهم از سمتش اخراج شده است.


افشای طرح مخفیانه ترامپ


در اردیبهشت ماه امسال بود که طرح مخفیانه ترامپ افشا شد. او درصدد بود تا در این طرح مهاجران را در 10 ایالت آمریکا جمع‌آوری و میلیون‌ها نفر از آنها را اخراج کند. دونالد ترامپ در پیام توئیتری خود نوشت: «افرادی که طرح اخراج از آمریکا برایشان اجرا خواهد شد، آن‌هایی هستند که از قانون و دادگاه آمریکا حکم گرفته‌شده و باید به کشورشان برگردند. این‌ها قانون ما را با آمدن به آمریکا قبلاً‍ شکسته بودند و با اقامتشان در حال حاضر نیز آن را ادامه داده‌اند و اگر کسی غیرقانونی وارد شود حقش اخراج است! من این بیگانگان غیرقانونی را از کشور بیرون می‌کنم.»


منابع خبری گزارش داده‌اند که در این طرح، هزاران خانواده در ۱۰ شهر ازجمله هوستون، شیکاگو، میامی، لس‌آنجلس و سایر شهرهایی که  تعداد زیادی از مهاجران در آن زندگی می‌کنند، اخراج خواهند شد؛ اما با پادرمیانی نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا این طرح برای دو هفته متوقف شد.


در مجموع، وضعيت مهاجران در آمريكا بسیار سخت و ناامن  است و آنها از امکانات حداقلی هم برخوردار نیستند. مشكل بسياری از مهاجران آمريكا عدم برخورداری از بيمه و خدمات اجتماعی است. البته اوباما در زمان ریاست‌جمهوری خود قصد داشت این مشکل را برطرف کند, اما ترامپ کامل این طرح را به اغما فرستاد.


انتهای پیام/4106/4082/پ


انتهای پیام/

برچسب ها: دونالد ترامپ
ارسال نظر
هلدینگ شایسته