دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
معاون دانشگاه آزاد اسلامی خراسان شمالی:

۴۰ درصد ایرانی‌ها از بیماری فشار خون خود اطلاعی ندارند

معاون علوم پزشكی دانشگاه آزاد اسلامی خراسان شمالی گفت: تحقیقات در حوزه پزشکی حاكی از آن است كه ۴۰ درصد از مردم کشور از بیماری فشار خون خود اطلاعی ندارند.
کد خبر : 400278
_MG_3684.JPG

جمیله رمضانی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آنا در بجنورد درباره طرح بسیج ملی کنترل فشار خون بالا اظهار كرد: بیماری فشار خون بالا مهم‌ترین عامل خطر قابل کنترل بیماری‌های قلب و عروق است و می‌توان گفت علت اصلی ابتلا به فشار خون ناشناخته است.


وی به عوامل مؤثر در بروز فشار خون اشاره و خاطرنشان كرد: از علل شناخته شده مؤثر در بروز فشار خون بالا می‌توان کم‌تحرکی، چاقی، مصرف سیگار، مصرف الكل، رژیم غذایی پرنمک، رژیم غذایی كم‌پتاسیم، استرس و فشارهای عصبی، افزایش سن، ژنتیك، تاریخچه مثبت خانوادگی پرفشاری خون، بیماری‌های كلیوی، بیماری‌های غده فوق كلیوی، اختلالات تیروئید و دیابت را نام برد.


سرپرست دانشكده پرستاری و مامایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد افزود: با پیشرفت تکنولوژی و تغییر در سبك زندگی میزان ابتلا به این بیماری خاموش در جوامع مختلف به‌ویژه ایران رو به گسترش است و بر اساس آمار موجود نیمی از جمعیت ایران با رسیدن به سن ۵۵ سالگی مبتلا به فشار خون بالا می‌شوند و سالانه حدود ۳۳ هزار ایرانی زیر ۵۵ سال به‌دلیل سکته‌های قلبی و مغزی عمدتاً ناشی از فشار خون بالا دچار مرگ‌ومیر زودرس، عوارض جدی و ناتوانی می‌شوند.


رمضانی گفت: تحقیقات در حوزه پزشکی حاكی از آن است كه ۴۰ درصد از مردم کشور از بیماری فشار خون خود اطلاعی ندارند و نیمی از افرادی که از فشار خون خود مطلع هستند نیز فشار خون خود را کنترل نکرده و به‌دنبال درمان نیستند.


وی اظهار كرد: یكی از دلایل تأخیر در درمان بیماری فشار خون و پیشگیری از عوارض جدی ناشی از آن، بدون علامت‌بودن این بیماری در بسیاری از موارد است.


معاون علوم پزشكی دانشگاه آزاد اسلامی خراسان شمالی گفت: نتایج مطالعات بالینی نشان می‌دهد كه حتی در موارد افزایش بحرانی میزان فشار خون، برخی از بیماران علامت مشخصی ندارند؛ اما به‌طور کلی بروز سردرد، سرگیجه، خونریزی از بینی، تنگی نفس و اضطراب می‌تواند نشانه افزایش فشار خون باشد.


رمضانی با تأکید بر اهمیت كنترل فشار خون از سن 30 سالگی خاطرنشان كرد: با توجه به اینکه پیشگیری از ابتلا به این عارضه و شناسایی و درمان به‌موقع و پیگیری وضعیت بیماران اهمیت بسزایی در كنترل این بیماری خاموش دارد و برنامه‌ریزی در این زمینه می‌تواند زندگی هزاران نفر را نجات دهد و در هزینه‌های مربوط به‌ سلامت صرفه‌جویی کند، تأکید می‌شود همه افراد از سن 30 سالگی فشار خون خود را مرتب کنترل كرده و در صورت داشتن فشار خون بالا در نخستین فرصت به پزشک مراجعه و تحت درمان قرار گیرند.


وی بیان کرد: به‌منظور تشخیص به‌موقع و درمان سریع فشار خون بالای شهروندان، طرح ملی غربالگری فشار خون بالا از طریق وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با محور دانشگاه علوم پزشکی و همکاری ارگان‌های مختلف از جمله حوزه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان شمالی در پایگاه‌های متعدد سطح شهر و روستا به‌ صورت رایگان در حال اجراست.


سرپرست دانشكده پرستاری و مامایی واحد بجنورد با اعلام پایگاه‌های غربالگری فشار خون بالا گفت: این طرح از تاریخ 17 خرداد تا 15 تیرماه سال جاری برای تمام افراد بالای 30 سال، زنان باردار و بیماران كلیوی در حال انجام است و دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان شمالی نیز هماهنگ با دانشگاه علوم پزشكی و به‌صورت مشاركتی در بیمارستان تأمین اجتماعی، بیمارستان امام علی(ع)، بیمارستان امام رضا(ع) و مركز بهداشتی و درمانی محمدعلی پهلوان بجنورد و به‌صورت مستقل در پایگاه مدرسه سما و پایگاه دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد و واحد شیروان مشغول ارائه خدمات به مراجعان است.


انتهای پیام/4103/4062/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته