دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 تير 1398 - 06:20

شناخت علمی مردم در کتاب «مردم‌نگاری انتقادی»

کتاب «مردم‌نگاری انتقادی» را می‌توان اثری برای شناخت علمی مردم دانست.
کد خبر : 400223
20190624_000556.png

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات و کتاب گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، کتاب «مردم‌نگاری انتقادی» اثر «سویینی مدیسون» با ترجمه فهیمه سادات کمالی در ۹ فصل از سوی انتشارات علمی و فرهنگی وارد بازار کتاب شده است.


نویسنده در مردم‌نگاری انتقادی، نظریه‌ها و روش‌های اجرای مردم‌نگاری انتقادی را با تکیه بر مبانی عدالت اجتماعی تحلیل انتقادی و ضرورت‌های اخلاقی کار می‌دانید تشریح می‌کند؛ از نظر وی تبیین موضع مردم‌نگاران همواره باید بر پایه دنیای تجربی دیگران باشد. به بیان دیگر، موضع مردم‌نگاران تابع یک ذهنیت نیست و مردم‌نگار باید متوجه باشد که چطور ذهنیتش در ارتباط با دیگران و هنگام بازنمایی دیگران شکل می‌گیرد و ذهنیت های دیگر را شکل می‌دهد زیرا ما صرفاً یک سوژه نیستیم بلکه سوژه‌هایی درحال گفتگو با دیگران هستیم. این کتاب را می‌‌توان منبع سودمند برای پژوهشگران کیفی در این زمینه دانست.


نویسنده کتاب در قسمت پیش‌گفتار هدف خود برای نوشتن کتاب را این‌چنین بیان می‌کند: من از نوشتن این کتاب دو هدف داشتم: نخست، نشان دادن ارتباط و وابستگی متقابل نظریه و روش و چگونگی معنادارتر، جذاب‌تر و کارآمدتر شدن نظریه و روش در میدان‌ها کار در نتیجه اثر متقابل این دو در یکدیگر؛ دوم نشان دادن چگونگی آشکار شدن و شکل‌گیری فرصت‌های حیات‌بخش حاصل از پویایی‌های مضاعف نظریه و روش‌های اجرا برای مردم‌نگاری انتقادی. بزرگ‌ترین چالش‌های من طی سال‌ها تدریس و انجام کار بیدار یافتن مثال‌هایی هدایت‌گری بود که بتواند زیروبم چالش‌های اصلی روش‌شناسی را به‌صورت کلی ترسیم کند و در عین‌ حال نشان دادن نحوه به‌کارگیری سازنده نظریه‌ای در میدان و گزارش‌ها بود.


این کتاب برای دانشجویان مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و بالاتر و همچنین برای مددکاران اجتماعی، هنرمندان، روزنامه‌نگاران، سازمان‌دهندگان اجتماعات کسانی نوشته شده است که تجربه انجام کار می‌دانیم و روش‌های تحقیق کیفی را دارند؛ به دلیل آنکه ماهیت این کتاب اساساً میان رشته‌ای است.


کتاب «مردم‌نگاری انتقادی» اثر سویینی مدیسون با ترجمه فهیمه سادات کمالی در ۹ فصل و ۴۵۵ صفحه در قطع رقعی با قیمت ۱۵ هزار تومان از سوی انتشارات علمی و فرهنگی وارد بازار کتاب شده است.


انتهای پیام/۴۰۲۸/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته