دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 خرداد 1398 - 08:20
سمنانی در گفتگو با آنا:

دیوان اهلی ترشیزی به‌زودی منتشر خواهد شد

یک شاعر جوان گفت: تصحیح دیوان اهلی ترشیزی را پس از حدود 6 سال کار پژوهشی تمام کرده‌ام که طی چندماه آینده منتشر خواهد شد.
کد خبر : 396904
IMG_20180710_172054_746.jpg

سید وحید سمنانی در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات و کتاب گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، با اعلام این خبر که تصحیح دیوان «اهلی ترشیزی» را به پایان رسانده است، گفت: از پاییز 1391 مشغول کار تصحیح دیوان این شاعر شدم که نهایتاً کار تصحیحی و تحقیق روی آن در سال 1396 به پایان رسید و از آن هنگام تاکنون در انتظار چاپ است و امیدوارم این دیوان به همت مؤسسه انتشارات علمی و فرهنگی تا پاییز امسال منتشر شود.


وی ضمن بیان اینکه نام کامل این شاعر در تذکره‌ها مولانا کمال‌الدین اهلی ترشیزی خراسانی ذکر شده است، بیان کرد: اهلی ترشیزی از زمره شاعران قرن دهم و از شاعران اواخر عهد تیموری است که اوایل دوره صفویان و دوره شاه طهماسب را نیز درک کرده است. وی در سال 934 قمری از دنیا رفت و در تبریز به خاک سپرده شد.


این شاعر جوان عنوان کرد: دیوان اهلی ترشیزی دیوان حجیمی نیست و کمتر از 3 هزار بیت شعر دارد با این حال آنچه موجب شد کار سامان دادن آن به درازا بکشد، تحقیق بر روی زندگی شاعر و کیفیت شعر و شاعری در دوران وی بوده است. این دیوان نخستین بار بیش از 40 سال پیش از طرف یکی از استادان فارسی‌زبان هندی در هندوستان به‌ صورت ناقص چاپ شد.


سمنانی با اشاره به پژوهش‌های گسترده و مستند برای تصحیح این اثر گفت: برای این تصحیح 13 نسخه خطی از ایران و کشورهای مختلف را که شامل تمام نسخه‌های خطی ایران، سه نسخه از هندوستان، دو نسخه از پاکستان و یک نسخه از رومانی بوده است، به‌ دست آورده و مقابله کرده‌ام.


وی خاطرنشان کرد: در این کار پژوهش و تحقیق مفصلی بر روی زندگی‌نامه این شاعر و به‌طور ویژه شعر آن زمان که جزء دوره‌های فراموش‌‌شده شعر فارسی است، انجام شده است.


انتهای پیام/4072/4028/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته