دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 تير 1398 - 12:33
اسماعیلی:

شهید چمران متواضعانه و بدون جنجال مقابل ظلم ایستاد/ بچه خیبری‌ها دود ندارند

مدیر کانون بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی شهرضا گفت: شهید چمران استاد بسیجی متواضع است که مقابل ظلم می‌ایستد و کسی جنجالی از او نمی‌شنود؛ مگر وقتی حقی از کسی تضییع شده باشد.
کد خبر : 400038
photo_2019-01-13_14-07-20.jpg

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از شهرضا، کمتر کسی در لبنان و ایران است که اسم شهید مصطفی چمران به گوشش نخورده باشد. کسی که ذوب در امام بود و به‌عنوان چهره علمی و دانشگاهی و با اخذ دکترای پلاسمای هسته‌ای از دانشگاه برکلی آمریکا در پیش و بعد از انقلاب برای احیای اسلام به شاگردی امام خمینی(ره) تلاش فراوانی کرد.


شهید چمران قبل از انقلاب اسلامی در لبنان به حمایت از شیعیان محروم این کشور شتافت و بعد از انقلاب اسلامی نیز با آغاز جنگ تحمیلی عراق علیه ایران در سال 1359 به جبهه‌های نبرد حق علیه باطل رفت و در نهایت در 31 خردادماه سال 1360 در دهلاویه بر اثر برخورد ترکش خمپاره به دیدار معبود شتافت.


سالروز شهادت شهید چمران به روز ملی بسیج اساتید نیز نامگذاری شده است.


به همین مناسبت گفتگویی را با بشیر اسماعیلی استادیار روابط بین‌الملل و مدیر کانون بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی شهرضا صورت دادیم.


گفت و شنود خبرنگار آنا با اسماعیلی در پی می‌آید:


آنا: به نظر شما چرا سالروز شهادت دکتر چمران روز بسیج اساتید نامگذاری شده است؟


اسماعیلی: دکتر چمران یک دانشگاهی متخصص و عالم بود و اگرچه تحصیلات خود را در خارج از کشور گذرانده بود؛  اما برعکس بسیاری از تحصیل‌کردگان و روشنفکران زمانه خود نه دچار استحاله فکری شده بود و نه مثال عده‌ای تحجر و تعصب کور را سرلوحه خود قرار داده بود.  دکتر چمران نمونه یک استاد مخلص انقلابی بود که نه جاه مقام و موقعیت داشت و نه حب مال و ثروت. در واقع طراز یک بسیجی واقعی در دانشگاه را می‌توان از شخصیت دکتر چمران به دست آورد.


آنا: به نظر شما در حال حاضر تا چه حد منش دکتر چمران در میان اساتید بسیجی دانشگاه دیده می‌شود؟


اسماعیلی: هر استادی که بتواند خود را از لوث تفکر منفعت‌محور در دانشگاه منزه کند و خدمت به جامعه را در اولویت قرار دهد، بسیجی باشد یا نه در طراز فکری دکتر چمران قرار می‌گیرد.


بسیجی بودن در واقع صرف پر کردن یک فرم یا شرکت در چند جلسه و سخنرانی نیست،  تفکر بسیجی در دانشگاه یعنی پاک بودن در فکر، عمل و پایبندی به اصول انسانی و شیعی که در فرهنگ غنی ایرانیان وجود دارد. رهبر معظم انقلاب در این باره می‌فرمایند: «هریک از آحاد قشرهای مختلف جامعه که دارای روحیه حساس مسئولیت و ایمان باشد, بسیجی است»، بنابراین در این زمینه نباید خط‌کشی وجود داشته باشد،  معیار بسیجی واقعی بودن یک سری از اعتقادات و رفتارهاست.


آنا: ارزیابی شما از تفکر بسیجی در دانشگاه‌ها چیست؟


اسماعیلی: اقدامات بسیج در ماهیت اقدامات جهادی است،  یعنی حداکثر خدمت‌رسانی با حداقل توقعات. در واقع استاد بسیجی استادی است که بیش از بقیه با اخلاص، بی‌مزد و منت کار می‌کند؛ در حالی که که می‌کوشد تلاش‌های وی دیده نشود. او متواضع و مظلوم است؛ اما مقابل ظلم می‌ایستد، کسی سر و صدا و جنجالی از او نمی‌شنود؛ مگر وقتی حقی از کسی تضییع شده باشد و شهید چمران این ویژگی‌ها را داشت.


متأسفانه بیلان‌نویسی و گزارش فعالیت‌ها به همراه سخنرانی‌های فراوان و نشست‌های بی پایان، عمل خالص بی‌ریا را تحت‌الشعاع قرار داده است؛ البته ذکر دستاوردها و تلاش‌ها در بسیج اساتید منافاتی با عمل جهادی ندارد؛ اما اگر اصل همین بیلان‌ها باشد، بسیج اساتید از اهداف متعالی خود دور خواهد افتاد.


در فیلم به یاد ماندنی آژانس شیشه‌ای ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا دیالوگ ماندگاری بود که حاج کاظم خطاب به فردی می‌گفت: «بچه خیبری‌ها دود ندارند،  سوز دارند».


آنا: با توجه به صدور بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی نقش بسیج اساتید در تحقق اهداف این بیانیه را چطور ارزیابی می‌کنید؟


اسماعیلی: این بیانیه به نوعی یک نقشه راه و سند تمدنی است که تبیین و تشریح ابعاد وسیع آن برعهده بخش‌های مختلف جامعه به‌خصوص دانشگاه‌ها است؛ به طور مثال بخشی از بیانیه که به دستاورد انقلاب اسلامی در حفظ ثبات داخلی، امنیت ملی و تمامیت ارضی کشور اشاره دارد، نیازمند تشریح موقعیت ژئوپولیتیک ایران، تعدد همسایگان و سابقه تاریخی تجزیه دائمی کشور در دوران گذشته است تا اهمیت این دستاورد مشخص شود. این مهم به عنوان نمونه برعهده همکاران اینجانب در رشته علوم سیاسی و روابط بین‌الملل است.


امید آنکه بخش‌های گوناگون این بیانیه با همت اساتید دانشگاه ها مورد مداقه و واکاوی قرار گیرد.


آنا: از اینکه وقتتان را در اختیار خبرگزاری آنا قرار دادید ممنونم


اسماعیلی: من هم از شما ممنونم


انتهای پیام/4078/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته