دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 خرداد 1398 - 12:59

چرا آمریکا «کنفرانس بحرین» را به «کارگاه اقتصادی» تغییر داد؟!

آمریکا به دنبال برگزاری یک کنفرانس اقتصادی بزرگ در بحرین بود اما واکنش‌های منفی به آن موجب شد تا سطح آن را به یک کارگاه اقتصادی تقلیل دهد.
کد خبر : 399328
11.jpg

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، دولت آمریکا خود را برای رونمایی از معامله قرن آماده می‌کند و در اولین گام اجرای آن قرار است کنفرانسی اقتصادی را در بحرین طی روزهای 25 و 26 ماه میلادی جاری (چهارم و پنجم تیرماه) برگزار کند. این در حالی است که فلسطینیان به‌عنوان یکی از طرف‌های این طرح صلح، قاطعانه با کنفرانس بحرین اعلام مخالفت و آن را تحریم کردند.


دولت آمریکا گمان می‌کند با طرح‌های اقتصادی می‌تواند منازعه بین طرفین فلسطینی و صهیونیستی را حل کند و از همین رو ایده سرمایه‌گذاری در اراضی اشغالی و توسعه در این منطقه به‌جای کمک‌رسانی به فلسطینیان را مطرح کرده است که فلسطینیان آن را گامی در جهت ترویج معامله قرن به‌منظور واداشتن فلسطینیان به امتیازدهی در مقابل کمک‌های اقتصادی می‌دانند.


کنفرانس یا کارگاه؟


هانی حبیب تحلیلگر سیاسی فلسطینی تأکید کرد که کنفرانس اقتصادی بحرین آن‌گونه که آمریکا گمان می‌کرد، موفقیت‌آمیز نبود، زیرا این کشور درصدد برگزاری یک کنفرانس اقتصادی بزرگ بود اما واکنش منفی به آن موجب شد تا تصمیم آمریکا در حد یک کارگاه اقتصادی باقی بماند، زیرا به‌جای سران کشورها و مقامات بلندپایه، صرفاً هیئت‌های از بازرگانان کشورهای مختلف قرار است در آن حضور یابند و دولت آمریکا کاملاً دریافته که این طرح شکست‌خورده است. از سوی دیگر، حسن عبدو نویسنده و تحلیلگر سیاسی نیز معتقد است که هدف اساسی کارگاه منامه، حذف اصطلاح "آواره فلسطینی" است که این مسئله بدون حضور کشورهای عربی میزبان آوارگان فلسطینی محقق نخواهد شد.


حبیب افزود که کارگاه منامه بخشی از معامله قرن است که دو بخش اساسی دارد و بخش اول آن از چند طریق اجراشده ازجمله شناسایی قدس به‌عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، توقف کمک مالی آمریکا به آژانس آنروا و الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری به "اسرائیل" و بخش دوم نیز بر تأمین منابع مالی این طرح که به گمان ترامپ می‌تواند موجب شکوفایی اقتصادی در فلسطین شود، تأکید دارد. عبدو نیز تصریح کرد که آمریکا سعی می‌کند کشورهای عربی را با دادن پول و با ادعای اجرای طرح‌ها و پروژه‌های اقتصادی در فلسطین، به حذف آژانس آنروا مجاب کند.


وی مشارکت برخی کشورها ازجمله بحرین که میزبانی چنین کارگاهی را پذیرفته، خنجری از پشت به ملت فلسطین دانست و گفت همه می‌دانند که مسئله فلسطین یک مسئله سیاسی است و جمع‌کردن پول و مال برای واداشتن فلسطینیان برای کوتاه آمدن از آرمان‌های ملی خود، خیانت است.


انتهای پیام/4106/


انتهای پیام/

برچسب ها: معامله قرن
ارسال نظر
هلدینگ شایسته