دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 خرداد 1398 - 15:00
سیدفادی السید در گفتگو با آنا:

ترامپ حق ندارد قدس را به سرزمین‌های اشغالی ملحق کند

رئیس مؤسسه تحقیقات راهبردی امت واحده لبنان گفت: نه رئیس‌جمهور آمریکا و نه هیچکس دیگر نمی‌تواند قدس یا بخشی از فلسطین را به سرزمین‌های اشغالی ملحق کند.
کد خبر : 380965
BS0K9736.JPG

گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا-مجتبی اسماعیلی: آمریکا قصد دارد روزهای ۲۵ و ۲۶ ژوئن (چهارم و پنجم تیر ماه سال جاری) در راستای اجرای فاز نخست از طرح صلح ادعایی خود موسوم به «معامله قرن»، در منامه بحرین نشستی اقتصادی برگزار کند؛ نشستی که هدف از آن ترغیب فلسطینیان به پذیرش این معامله ننگین عنوان شده است.


تلاش برای اجرایی کردن مرحله نخست معامله قرن که در آستانه روز جهانی قدس و تلاش رژیم صهیونیستی برای به حاشیه راندن این موضوع از صدر موضوعات مهم منطقه انجام می‌شود، باعث شد تا گفتگویی با «سیدفادی السید»، رئیس مؤسسه تحقیقات راهبردی امت واحده لبنان انجام دهیم که در زیر مشاهده می‌کنید:


آنا: آمریکا قصد دارد در روزهای آینده بخش نخست معامله قرن را با برگزاری نشست اقتصادی منامه آغاز کند. آیا این نشست می‌تواند اهداف آمریکا را از طرح صلح محقق کند؟


السید: به‌‌صراحت به شما می‌گویم کل آنچه که در منطقه جریان دارد؛ چه طرح صلح و موضوع اجلاس منامه و چه موضوع اهدای جولان به رژیم صهیونیستی به‌گونه‌ای است که آمریکا نمی‌تواند به اهداف خود از این توطئه‌ها دست یابد؛ دلیل آن این است که چند ماه پیش در ورشوی لهستان نشستی با هدف تشکیل ناتوی عربی تشکیل شد تا به مقابله با جمهوری اسلامی ایران و محور مقاومت بپردازد. این نشست به هیچ نتیجه‌ای دست نیافت و از آن نوزادی مرده به دنیا آمد و در نهایت به زباله‌دان تاریخ پیوست. آیا کشورهای عربی می‌توانند بار دیگر مقابل ایران ناتوی عربی به وجود بیاورند؟ این یک فتنه جدید در منطقه است که من معتقدم آنها نمی‌توانند این اقدام را انجام دهند، به چند دلیل؛ نخست اینکه کشورهای عربی در تشکیل یک ارتش منظم و هدفمند ناتوان هستند و عربستان، امارات، قطر و ... نمی‌توانند در یک صف واحد عملیات نظامی انجام دهند و حتی مصر نیز نتوانست در این صف با آنها همراهی کند، زیرا واقعیت میدانی را به‌خوبی درک کرده بود.


علاوه بر این، یک ائتلاف سعودی - سودانی در یمن به وجود آمده بود. در این میدان نیز سودانی‌ها دچار خسارت‌های زیادی شدند و این موضوع منجر شد که آنها نظامیانشان را از منطقه و از یمن خارج کردند. این لشکر ازهم‌گسیخته چگونه می‌تواند ناتوی عربی و یک ارتش منظم تشکیل دهد تا اینکه بخواهد و بتواند مقابل ارتش‌های ایران و کشورهای محور مقاومت ایستادگی کند و حتی بتواند به اهداف خود در منطقه که معامله قرن یکی از آنهاست دست یابد.


دوم اینکه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا گفته است قدس را به پایتختی رژیم صهیونیستی به رسمیت می‌شناسد. نکته در اینجاست که نه ترامپ و نه هیچ‌کس دیگر نمی‌تواند قدس یا هیچ جای دیگر از فلسطین را به سرزمین‌های اشغالی ملحق کند، زیرا امروز کل فلسطین متعلق به فلسطینیان است و کسی نمی‌تواند با اشغال بخشی از فلسطین حق تصاحب آن سرزمین را داشته باشد.


آنا: اقدام ترامپ را در اهدای بلندی‌های جولان به رژیم صهیونیستی آن هم با امضای یک توافق‌نامه داخلی چگونه ارزیابی می‌کنید؟


السید: موضوع جولان و آنچه آمریکا درباره رژیم صهیونیستی ادعا می‌کند صوری و غیرواقعی است؛ زیرا امروز هیچ کشور بزرگ و کوچکی نمی‌تواند اشغالگری رژیم صهیونیستی و اقدامات آمریکا را بپذیرد و هیچ‌کس از تصمیم دونالد ترامپ راضی نیست. در واقع این اقدام تصمیم شخصی ترامپ است و حتی دولت آمریکا نیز اقدامی برای این مورد اتخاذ نکرده است. نه در کنگره و نه در سنای آمریکا نمی‌توانید به‌طور کامل نمایندگانی را بیابید که موافق طرح ترامپ در مورد انضمام جولان به سرزمین‌های اشغالی باشد؛ تصمیمی که به هیچ عنوان در حوزه عمل و واقعیت امکان اجرایی شدن ندارد.


فادی السید


یکی از اصول نظام جمهوری اسلامی ایران مقابله با سیاست‌های زیاده‌خواهانه آمریکا و غرب است. ایران تلاش می‌کند تا رژیم صهیونیستی از سرزمین فلسطین محو شود و همچنین همه اشغالگران و در رأس آنها آمریکا از منطقه اخراج شوند. این به آن خاطر است که جمهوری اسلامی ایران از لحاظ دینی،‌ اخلاقی و انسانی در قبال منطقه احساس مسئولیت می‌کند. ملت ایران بارها مخالفت خود را با افکار تکفیری، تجاوز و غارت گروه‌های تکفیری و غیرتکفیری، پروژه‌های فتنه‌برانگیز آمریکا و نیز ایجاد خاورمیانه جدید و طرح «سایکس‌-پیکو» اعلام کرده‌اند.


آنا: منابع عربی در چند ماه اخیر بر روی جنگ میان حزب‌الله لبنان با رژیم صهیونیستی مانور داده‌اند و از «تابستان داغ» صحبت به میان آورده‌اند. گرچه سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله لبنان پاسخ قاطعی به این ادعا داده است، ولی آیا رژیمی که نتوانست دو روز در برابر مقاومت فلسطین دوام بیاورد، می‌تواند وارد جنگ با حزب‌الله لبنان شود؟


السید: زمانی که منابع عربی مطالبی نوشتند و مدعی شدند که زمان جنگ میان حزب‌الله لبنان با رژیم اشغالگر قدس نزدیک است، به‌صراحت گفتم که این ادعا با هدف تشویش اذهان عمومی منطقه و ایجاد رعب و وحشت در دل ملت‌های عربی و اسلامی به وجود آمده است تا نگران جنگ در آینده باشند و هدفشان این بود تا قدرت اشغالگران صهیونیست را مقابل محور مقاومت بزرگ جلوه دهند. 


فادی السید


آنها امروز غول کارتونی هستند و این غول به هیچ عنوان ارزش و اهمیت ندارد. دلیل اینکه اسرائیل را غول کارتونی می‌دانم، این است که روزنامه‌ها و مطبوعات رژیم صهیونیستی گزارش کرده‌اند ارتش و ستاد مشترک این رژیم ده‌ها مانور برگزار کرده‌اند تا بتوانند ساختار و هارمونی خود را برای انجام یک جنگ جدید علیه محور مقاومت، نوار غزه و لبنان به دست آورند. خروجی ده‌‌ها مانور نظامی، عملیات مشترک و تمرینات نظامی این است که آنها امروز حتی توانایی مقابله با یک کشور را ندارند و مشاهده کردیم که نتوانستند مقابل مقاومت فلسطین در غزه دو روز دوام بیاورند.


دلیل بعد این است که جنگ اول و دوم و جنگ سه روزه غزه به‌صراحت نشان داد موشک‌های مقاومت در غزه حتی دل بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را که دستور حمله داده بود، به لرزه درآورد و مجبورش کرد دست به دامان ترامپ در واشنگتن شود. این اقدام زمانی رخ داد که موشک‌های مقاومت در حال هدف گرفتن تل‌آویو بودند و حتی چندین شهرک صهیونیست‌نشین را هدف گرفته بودند.


تمام داشته‌های ارتش رژیم صهیونیستی آن‌قدر ناچیز است که آنها توان مقاومت در برابر موشک‌ها را نداشتند. از سوی دیگر محور مقاومت این روزها در اوج قدرت خود به سر می‌برد و می‌توان وعده داد که منطقه در روزهای آینده موفقیت‌های بیشتری از محور مقاومت در برابر اشغالگری صهیونیست‌ها در غزه مشاهده خواهد کرد. میدان امروز دیگر در سیطره صهیونیست‌ها نیست و این مسئولان اسرائیل هستند که باید به جای کاخ‌ها به داخل پناهگاه‌ها بروند. از سوی دیگر مقاومت لبنان این روزها وضعیتی کاملاً متفاوت از چندین سال گذشته دارد و امکانات و ظرفیت‌های کنونی کاملاً می‌تواند پاسخگوی هرگونه تجاوز صهیونیست‌ها به لبنان باشد.


آنا: قدرت نظامی حزب‌الله را در برابر تهدیدات رژیم صهیونیستی چگونه ارزیابی می‌کنید؟


السید: مقاومت لبنان بعد از ورود به جنگ سوریه و مقابله با گروه‌های تکفیری و تروریستی در این کشور و پشتیبانی از دولت و ملت سوریه در مبارزه با تروریسم، امکاناتی در حوزه‌های میدانی و هوایی در اختیار دارد که در عقل نمی‌گنجد. مقاومت لبنان می‌تواند پاسخ قاطعی از لحاظ موشکی به تجاوزات احتمالی رژیم صهیونیستی به لبنان نشان دهد. صهیونیست‌ها یقیناً بدانند که قدرت مقاومت این روزها بسیار بیشتر از گذشته است و بدون هیچ غلوی مقاومت لبنان در اوج قدرت قرار دارد. طبق اعتراف آمریکا، مقاومت لبنان امروز می‌تواند نه فقط رژیم صهیونیستی را تهدید کند بلکه تهدیدی برای همه حامیان آمریکا در جهان به شمار می‌رود.


فادی السید


ارتش رژیم صهیونیستی در حالی از آغاز یک جنگ عاجز است که در رؤیاهای خود تصور سیطره بر بحر تا نهر (فلسطین تا عراق) را می‌بیند. آنها می‌خواهند این منطقه را تحت حاکمیت خود قرار دهند، ولی ارتش این رژیم به اندازه‌ای ضعیف و خوار شده است که نمی‌تواند از موجودیت رژیم صهیونیستی محافظت کند. ارتش رژیم صهیونیستی حتی قادر نیست یک محدوده مشخص و کوچک را از خطر حملات موشکی محافظت کند، پس چگونه می‌تواند خطری برای یک کشور باشد. آنها تا حدی ضعیف شده‌اند و به ضعف خود اعتراف می‌کنند که قصد دارند با سیمان مرزهای خود را با لبنان دیوار بکشند و ترجیح می‌دهند گوشه‌گیری کنند تا اینکه بخواهند وارد جنگ جدیدی با سوریه، لبنان یا حتی مقاومت غزه شوند.


با این اوصاف اگر در آینده بخواهد جنگی رخ دهد و رژیم صهیونیستی و آمریکا بخواهند در این زمینه اقدامی علیه محور مقاومت و جمهوری اسلامی انجام دهند، کافی است تا شاهد محو رژیم صهیونیستی از سراسر سرزمین‌های اشغالی و اخراج همه اشغالگران از منطقه به شکلی بی‌سابقه باشیم و این آخرین درگیری میان حق و باطل خواهد بود.


آنا: آیا خطر بروز درگیری در جنوب لبنان وجود ندارد؟


السید: درگیری امروز غزه پیروزی را برای مردم فلسطین رقم زد و آنها در برابر اشغالگری صهیونیست‌ها به پیروزی دست یافتند و ادعاهایی که از سوی صهیونیست‌ها درباره قدرتشان  مطرح می‌شود، به چالش کشیده است. فلسطینیان تنها در مدت سه روز توانستند قدرت نظامی دشمن صهیونیستی را به شکست بکشانند. امروزه به برکت خون شهدا و مقاومت، اسرائیلی‌ها جرئت حمله به نوار مرزی لبنان و جنوب کشور را ندارند و اکنون موضوعی که در فلسطین مطرح است، این است که امیدواریم مجروحان حوادث اخیر به زودی بهبودی یابند.


امروزه حمایت از مقاومت و نشان دادن توان نظامی خود به دشمن یک الزام است تا بتوانیم مقابل حملات تبلیغی دشمن را که می‌خواهند مقاومت ضعیف جلوه دهند بایستیم.


معادله در منطقه دچار تغییر شده است و دشمن صهیونیستی به خوبی می‌داند فلسطینیان در غزه به‌خوبی آماده دفاع از خاک خود هستند و این واکنش همانند همان واکنشی است که لبنانی‌ها به تجاوزگری صهیونیست‌ها نشان دادند. آن واکنش باعث شد تا رژیم صهیونیستی دیگر جرئت تجاوز حداقلی یا حداکثری به خاک لبنان را به خودش ندهد و این چیزی جز قدرت مقاومت نیست.


انتهای پیام/4033/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته