دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

کلاه گشادی که خودروسازان با طرح فروش فوری بر سر مردم گذاشتند

تحویل ندادن خودرو به بهانه نبود قطعه مشخص کرد که خودروسازان داخلی با ادعای اینکه فروش فوری خودرو می‌تواند بازار را کنترل کنند کلاه گشادی را بر سر مردم گذاشتند.
کد خبر : 398138

به گزارش خبرنگار حوزه صنعت خودرو گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، با توجه به افزایش قیمت خودرو، خودروسازان داخلی برای اینکه از این قافله پرسود عقب نمانند دست به اقدامات متعددی زدند.


یکی از این اقدامات پس از بالا بردن قیمت و رساندن آن به قیمت‌های بازار آزاد طرح فروش فوری خودرو بود، در حالی‌ که قبل از آن تعداد انبوهی ثبت‌نام‌کنندگان با موعدهای 18 تا 24 ماهه در صف خرید محصولات این شرکت‌ها نشسته بودند.


خودروسازان داخلی بر این موضوع تأکید داشتند که با فروش فوری محصولات امکان تنظیم عرضه و تقاضا در بازار فراهم می‌شود و از التهاب خریدوفروش در بازار خودرو کاسته خواهد شد.


درحالی‌که طرح فروش فوری مورد تأکید خودروسازان داخلی بود که مشخص نبود که تکلیف خودروهایی که به‌صورت بلندمدت با موعد تحویل سال 98 و 99 ثبت‌نام‌شده بودند به چه نحوی قرار است مشخص و تحویل داده شوند.


اما بعد از حدود یک سال از شروع طرح به‌اصطلاح کنترلی خودروسازان با عنوان فروش فوری شرایط آن‌گونه که به تصویر کشیده شده بود از آب درنیامد و هر دو خودروساز بزرگ داخلی امکان تحویل خودروهای ثبت‌نام‌شده در طرح‌های بلندمدت که در حال حاضر برخی سررسید شده و طرح‌های فروش فوری خود را ندارند.


خودروسازان علت عدم تحویل خودرو را نبود قطعه برای خودروهای تولیدی خود اعلام می‌کنند و تأکید بر این دارند که اکثر خودروهای فروش فوری آماده‌شده ولی به علت نقص و نبود قطعه امکان کامل کردن خودروهای تولیدی و تحویل آن را به مشتریان ندارند.


طرح فروش فوری برخلاف تصور نه بر عرضه و تقاضا تأثیر داشت و نه بر التهابات بازار؛ این درحالی‌که است که با عدم امکان تحویل به‌موقع خودروهای ثبت‌نامی درحالی‌که قیمت خودرو رو به کاهش بود خودروسازان سبب افزایش تنش در بازار شدند.


ازاین‌رو کاملاً مشخص است که خودروسازان با طرح فروش فوری بدون توجه به شرایط اقتصادی، امکانات، توانایی تولید و موضوع مهم تأمین قطعه کلاه گشادی را بر سر خریداران خود گذاشتند و حالا به بهانه‌های مختلف از تحویل خودرو سر باز می‌زنند.


محمد پورافصحی


انتهای پیام/4092/4083/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته