ولینژاد: به جنبه تجاری حمل و نقل ریلی توجه شود
سعید ولینژاد در گفتگو با خبرنگار حوزه صنعت و معدن گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، با اشاره به ویژگیهای حمل بار توسط ریل اظهار کرد: حمل بار به صورت عمده از ویژگیهای انحصاری حمل و نقل ریلی است.
وی در این باره افزود: هنگام حمل بار به صورت عمده اغلب لازم است با افراد گوناگون حتی کامیونداران ارتباط داشت و به مثلاً برنامه حرکت تعداد زیادی کامیون را از مبدأ تا مقصد هماهنگ کرد ولی در صورت حمل بار عمده توسط راهآهن این حجم بزرگ از کار حذف خواهد شد.
این کارشناس امور لجستیک با تشریح روند حمل بار توسط راهآهن تصریح کرد: در مواردی که بار عمده نباشد، حمل با قطار مزیت خود را از دست میدهد.
ولینژاد در توضیح این موضوع خاطرنشان کرد: انتظار برای کامل شدن بار توسط سایر مشتریان، هزینه حمل و نقل ترکیبی برای انتقال بار به ایستگاه راهآهن و بارگیری از ایستگاه مقصد تا مقصد نهایی بار و تعویض لکوموتیو در میانه راه از جمله مواردی هستند که بر زمان و هزینه حمل بار روی ریل میافزایند.
وی در مقایسه حملبار جادهای در چنین شرایط گفت: برای مثال حمل بار در شرایطی که عمده نباشد از بندرعباس تا تهران در جاده 2 روز ولی روی ریل 5 روز طول خواهد کشید.
ولینژاد با تأکید بر توجه به جنبههای تجاری حملبار برای بنگاههای تولیدی کشور ادامه داد: ایجاد یک اکوسیستم تجاری در رسیدن به نقطه برد برد برای دو طرف درگیر در حمل بار ضروری است و باید دولت از نقش حاکمیتی خود در این حوزه بکاهد.
وی با اشاره به کاهش تعرفه حق دسترسی به خطوط راهآهن اظهار کرد: راهآهن با کاهش تعرفه استفاده از لکوموتیو میتواند از هزینه حمل بار ریلی بکاهد و وارد رقابت با حمل و نقل جادهای شود.
انتهای پیام/4129/4083/
انتهای پیام/