دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 خرداد 1398 - 05:15
یک کارشناس حوزه آب:

سدها نقش تأثیرگذاری در کاهش خسارات سیل داشتند

یک کارشناس حوزه آب گفت: در سیل اخیر، سدها نقش تأثیرگذاری در کاهش خسارات داشتند.
کد خبر : 397576
57829776.jpg

محسن افسون در گفتگو با خبرنگار حوزه محیط‌زیست گروه اجتماعی خبرگزاری آنا گفت: مهار آب، هزینه‌های بالایی دارد و اگر قرار است در این حوزه بودجه‌ای در نظر گرفته‌ شود باید این هزینه بر اساس یک طرح جامع و ملی محاسبه شود.


وی اظهار کرد: در سیل اخیر، سدها نقش مهمی در کاهش خسارات ایفا کردند. اگر در سیل اخیر، مخازن ذخیره‌ای بیشتری در قالب سدها داشتیم می‌توانستیم سیلاب‌‎ها را بهتر و بیشتر مهار کنیم.


این کارشناس حوزه آب که معتقد است صنعت سدسازی می‌تواند به حفظ آب ورودی به کشور از طریق باران کمک کند، اضافه کرد: سیل‌های اخیر می‌تواند برای ما به عنوان یک درس عبرت باشد زیرا سدها می‌توانستند هم سیلاب را مهار کرده و هم از رهاسازی آب‌ها به سمت دریا جلوگیری کنند.


افسون تصریح‌کرد: سدها در ایران چند کارکرد دارند که علاوه بر مدیریت آب و تولید برق می‌توانند نقش تأثیرگذاری در مهار سیلاب ایفا کنند.


وی خاطر‌نشان کرد: این موضوع را در سیل اخیر در خوزستان شاهد بودیم که سدهای دز و کرخه اجازه ندادند سیل، خسارت بیشتری به مردم این منطقه بزند.


این کارشناس حوزه آب اضافه کرد: سدها قابلیت مانور در مهار سیلاب و نگهداشت آب را دارند اما برای سدسازی نیز باید موارد خاصی مد‌نظر گرفته‌ شود و به موضوعاتی مانند پایین‌دست و بالادست و اهداف احداث یک سد در یک منطقه توجه شود.


انتهای پیام/4087/ن


انتهای پیام/

برچسب ها: سد سیل
ارسال نظر
هلدینگ شایسته