دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 فروردين 1398 - 03:13
درویش‌پور در گفتگو با آنا:

اقدامات پیشگیرانه مانع از وقوع سیل در استان البرز شد

معاون هماهنگی و امور عمرانی استانداری البرز گفت: اقدامات پیشگیرانه‌ای که قبل از آغاز بارش‌ها صورت گرفت مانع از وقوع سیل در استان البرز شد.
کد خبر : 373522

علی درویش‌پور در گفتگو با خبرنگار حوزه رفاه گروه اجتماعی خبرگزاری آنا در خصوص سامانه‌های بارشی که در آغاز سال استان‌های مختلف از جمله استان البرز را تحت تأثیر قرار داد، اظهار کرد: در آغاز سال دو سامانه بارشی قوی استان البرز را تحت تأثیر قرار دادند و با توجه به اطلاعات دریافتی از اداره کل هواشناسی استان البرز حدود ۵۴ میلی‌متر باران داشتیم و این در حالی بود که کل میزان بارش استان در سال گذشته ۸۰ میلی‌متر بوده است.


وی با بیان این‌که میزان بارش‌های استان البرز در آغاز سال جدید کم نبود، افزود: میزان ورودی سد کرج ۱۵ متر مکعب بر ثانیه بود و این در حالی بود که این سامانه بارشی میزان ورودی سد را به ۲۲۰ متر مکعب بر ثانیه رسانده بود.


معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری البرز ادامه داد: ورودی سد طالقان نیز به ۲۵۴ متر مکعب بر ثانیه رسید و همچنین دبی رودخانه کردان که در شرایط عادی ۹ متر مکعب بر ثانیه بود نیز در بارش‌های اخیر به ۱۵۰ متر مکعب بر ثانیه افزایش یافت.


درویش‌پور در خصوص اقدامات صورت‌گرفته در استان البرز در زمان بارش‌های آغاز سال گفت: اقدامات پیشگیرانه خوبی پیش از بارش‌ها صورت گرفت که از آن جمله می‌توان به پاکسازی کامل دهانه پل‌ها، مسیل‌ها، کانال‌ها، استقرار ماشین آلات و تجهیزات در محل‌های حساس و پر ریسک و نصب تابلوهای هشداردهنده در حاشیه رودخانه‌ها اشاره کرد.


معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری البرز در ادامه ضمن اشاره به اقداماتی همچون حفر چاه‌های جذبی در سطح شهر و همچنین رهاسازی برنامه‌ریزی شده آب پشت سدها افزود: رهاسازی پیش‌بینی شده آب سدها، بالغ بر ۵۰ میلیون متر مکعب آب از حجم سد کرج را تخلیه کرد و این اقدام باعث شد تا ۹۰ میلیون متر مکعب ظرفیت خالی برای سیلاب‌های احتمالی در سد کرج فراهم شود.


درویش‌پور با بیان این که این ظرفیت خالی در سد طالقان به ۱۲۰ میلیون مترمکعب می‌رسید، اذعان کرد: با وجود بارش‌های مستمر، هیچ‌گونه نگرانی در خصوص ظرفیت سدها وجود نداشت و شایعات مبنی بر سرریز شدن سد کرج و طالقان کاملاً بی‌اساس بود.


معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری البرز ادامه داد: محورهای استان البرز یکی از پرترددترین محور‌های مواصلاتی کشور است و این در حالی است که میانگین تردد ساعتی در محورهای سایر استان‌ها حدود ۴۰۰ خودرو و میانگین آن در استان البرز بیش از یک‌هزار و 700 ثبت تردد خودرو است.


درویش‌پور تصریح کرد: در ایام نوروز بالغ بر ۳۲ میلیون تردد خودرو در محورهای مواصلاتی استان به ثبت رسید و به جز محور کرج- چالوس که در مقطع سامانه دوم بارشی مسدود بود در سایر زمان‌ها محورهای مواصلاتی به‌طور کامل بوده است.


وی در خصوص پیش بینی اسکان اضطراری برای استان‌های درگیر سیل در کشور گفت: ما علاوه بر اقدامات صورت گرفته برای مقابله با حوادث احتمالی، بالغ بر یک هزار و ۲۰۶ مکان را با ظرفیت ۳۷۰ هزار نفر برای اسکان اضطراری هموطنان گرفتار در سیل که مجبور به تخلیه شهرها و روستاها و انتقال احتمالی به این استان هستند فراهم کردیم.


معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری البرز در ارتباط با کمک‌های ارسال شده برای مناطق سیل‌زده افزود: در چهار نوبت اقلام مورد نیاز از طریق کمک‌های مردمی و سازمان‌های مردم نهاد گردآوری و به مناطق آسیب دیده ارسال شد.


درویش‌پور در خصوص پنجمین محموله کمک‌های مردمی نیز گفت: پنجمین محموله پانزدهم فروردین ماه که شامل ۲۰ کامیون و پنج فروند هواپیما بود به استان‌های لرستان، گلستان و خوزستان ارسال شد.


معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری البرز در پایان در ارتباط با دستور وزیر کشور مبنی بر تعیین استان البرز به‌عنوان استان معین خوزستان گفت: بنابراین دستور تمهیدات مناسب برای امدادرسانی به بخش‌های مختلف آسیب‌دیده استان خوزستان صورت گرفت تا علاوه بر آماده‌باش، دستگاه‌های مختلف به جمع آوری اقلام و تجهیزات مورد نیاز خوزستان اقدام کنند.


انتهای پیام/4076/4105/


انتهای پیام/

برچسب ها: وقوع سیل
ارسال نظر
هلدینگ شایسته