ارائه تسهیلات برای داخلیسازی قطعات مورد نیاز صنعت ریلی
به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، نورالله بیرانوندی در نشست خبری حاشیه برگزاری نمایشگاه بینالمللی حمل ونقل ریلی با بیان این که راه آهن دو شان حاکمیتی و ذینفع و جزء اصلی از زنجیره حمل ونقل ریلی است؛ در بخش اول شرکت راهآهن به دنبال فراهم سازی بستر مناسب برای تعامل بخش خصوصی است.
وی با بیان این که راهآهن روی این موضوع تمرکز دارد که سازندهها تولیدات با کیفیت ریلی را تولید کرده و شرکتهای داخلی آن را خریداری کنند، افزود: همچنین راهآهن نقش راهاندازی یک اکوسیستم را ایفا میکند تا بخشهایی مانند بانک بتواند همکاری مناسبی را با شرکتهای خصوصی داشته باشند.
وی ادامه داد: در جاهایی راهآهن خریدار است و به عنوان نمونه خدمات فنی مهندسی، ریل، تراورس را خریداری میکنیم.
وی با اشاره به این که در حوزه سرمایهگذاری سه بسته تشویقی را طراحی کردهایم، گفت: بسته اول مربوط به سلسه اقداماتی است که منجر به افزایش بازدهی سرمایهگذاری در صنعت حمل ونقل ریلی میشود. اولین گام برای جذب سرمایه این است که بازدهی به نحوی باشد تا سرمایهگذاران انگیزه حضور را داشته باشند و از سوی دیگر ارزش فعلی سرمایهگذاری باید نسبت به صنایع رقابتی باشد.
وی با تأکید بر این که باید صنعت ریلی را رقابتپذیر باشد، افزود: در حوزههای ریلی نرخهای بازدهی مناسبی را طراحی کردهایم که با نرخ سود تسهیلات مصوب شورای پول و اعتبار بعلاوه 2 درصد (20 درصد) را به عنوان کف بازدهی در نظر گرفته شده است.
معاون تأمین سرمایه و اقتصاد شرکت راهآهن اظهار کرد: برای سرمایهگذاران در طرح های اولویتدار مانند تامین واگنهای نو اعلام کردهایم که حق دسترسی 20 درصدی را برای مدت مشخص دریافت نمیکنیم.
بیرانوند با اشاره به این که از قانون رفع موانع تولید استفاده خوبی کردیم، گفت: به ازای هر تن کیلومتر 1.3 سنت و به ازای هر نفر کیلومتر 73 سنت دلار از محل صرفه جوی مصرف سوخت توسط وزارت نفت به راه آهن اختصاص میدهد.
وی با تاکید بر این که بازدهی سرمایهگذاری در بخش ریلی مطلوب شده است، افزود: سرمایه بیش از این که به دنبال بازدهی باشد گریزان از ریسک است، در این راستا بر اساس ماده 67 الحاق 2 است که به ما اجازه میدهد سرمایهگذاری بخش خصوصی را تضمین کنیم. بر این اساس ساز و کار اجرایی فراهم شده و هیئت مدیره راهآهن باز پرداخت اقساط سرمایهگذاران را در بازار پولی، صندوق توسعه ملی، بازار سرمایه و فاینانس تضمین خواهد کرد.
وی با اشاره به این که یکی از موانع جدی برای دریافت تسهیلات تضامین است که راه آهن این ریسک بسیار بزرگ را برطرف کرده است، تصریح کرد: در بخش تضامین همچنین در جاهایی که خریدار خدمت هستیم با امضای قراردادهای بلندمدت ریسک تجاری این خدمات را حذف میکنیم.
معاون تأمین سرمایه و اقتصاد شرکت راه آهن از آمادگی برای ارائه تضامین خاص حاکمیتی جهت جذب سرمایههای بخش خصوصی خبر داد و گفت: در طرحهای TOD تا 30 درصد و در خطوط فرعی تا 50 درصد منابع مالی را تأمین میکنیم. همچنین در خیلی جاها آوردههایی مانند زمین داریم که آنها را با اجاره دادن خدمات مورد نیاز بخش های ریلی را تمین میکنیم.
بیرانوند از تقاضا برای تأمین 10 هزار واگن خبر داد و درباره فاینانس قطار تهران-قم-اصفهان گفت: ال سی این پروژه مشکل خاصی ندارد و 13.6 میلیارد یوان است که بر اساس توافقات کار آن در حال پیگیری است.
انتهای پیام/4129/4083/
انتهای پیام/