مستندسازی اقدامات انجامشده در تحول علوم انسانی لازم است
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از شورای عالی انقلاب فرهنگی، جلسه 166 شورای تخصصی تحول و ارتقای علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست غلامعلی حدادعادل برگزار شد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در این جلسه گفت: مستندسازی اقدامات انجامشده در مسیر تحول و ارتقای علوم انسانی بهمنظور ترسیم راه طیشده لازم است.
غلامعلی حدادعادل افزود: نخستین نمونه از این کار که به مقطع کارشناسی ارشد رشته «مددکاری اجتماعی» مربوط است، با همت دبیرخانه منتشرشده است.
وی با اشاره به تغییرات ساختاری در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: این تحولات مثبت در ساختار دبیرخانه شورای تخصصی تحول و ارتقا نیز تأثیر گذاشت.
دستور جلسه شورای تخصصی تحول و ارتقای علوم انسانی، بررسی سرفصل آموزشی و برنامه درسی رشته «فلسفه علوم انسانی» و مستندسازی اقدامات انجامشده در مسیر تحول و ارتقای علوم انسانی بهمنظور ترسیم راه طیشده بود که بعد از ارائه گزارش تدوینشده در کارگروه فلسفه موضوع موردبحث و بررسی اعضا قرار گرفت.
در این گزارش با اشاره به سوابق این رشته در سایر کشورها و همچنین دانشگاههای کشور، نو و جدید بودن این رشته تحصیلی مواردی مانند تشابه آن با رشتههای دیگر مانند فلسفه علوم اجتماعی نیز مورد اشاره قرار گرفت.
پس از ارائه این گزارش، حجتالاسلام سید محمدحسین کاظمینی دبیر شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به بررسی این سرفصل درسی و برنامه آموزشی در آن شورا مواردی مانند مواجهه تطبیقی و انتقادی با فلسفه علوم انسانی در غرب، لزوم تدوین متون آموزشی لازم و نگاه به سوابق فلسفی و حکمی موجود در تمدن اسلامی را مورد تأکید قرار داد.
پس از سخنان حجتالاسلام کاظمینی اعضا به بیان نظرات و پیشنهادهای خود پرداختند که اهم آن به شرح ذیل است: شکلگیری مباحث فلسفه علوم انسانی متناسب با هر شاخه علوم انسانی، ارتباط این رشته با جامعهشناسی علم و معرفت، تفاوتهای موجود در سنتهای فلسفی غربی قارهای ـ تحلیلی در مواجهه با علوم انسانی و مشارکت مراکز علمی و پژوهشی کشور در این زمینه.
پس از سخنان اعضا، حدادعادل نیز طی سخنانی گفت: ابهام در مفهوم علوم انسانی و در سنت فکری غرب از دلایل روشن نبودن این مفهوم است.
وی افزود: باید تبیین شود منظور از علوم انسانی چیست؟ آیا از علوم هر چه فنی، مهندسی، تجربی و پزشکی نباشد پس علوم انسانی است؟ یا علوم انسانی مفهومی گستردهتر دارد؟
پس از سخنان حدادعادل، حجتالاسلام مصباح نیز طی سخنانی گفت: از منظر تدوینکنندگان این برنامه درسی «علوم انسانی» دارای یک مفهوم روشن است.
وی افزود: برخی ایرادات مطرحشده ریشه در عدم توجه دقیق به اختلافات موجود در این مفهوم در سنت فکری غرب دارد.
عضو هیئتعلمی مؤسسه پژوهشی و آموزشی امام خمینی (ره) ادامه داد: در کنار فلسفه علوم انسانی به معنای اعم میتوان فلسفه هرکدام از شاخههای علوم انسانی مانند جامعهشناسی، روانشناسی و... را نیز تدوین کنیم.
پس از سخنان حجتالاسلام مصباح، ادامه موضوع به جلسه آینده موکول شد.
انتهای پیام/4118/پ
انتهای پیام/