دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 خرداد 1398 - 00:20
استاد دانشگاه آزاد شاهرود:

بالابودن شاخص H محققان نشانه تأثیر‌گذاری آنان بر جامعه علمی است

عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود گفت: هرچه شاخص H (اچ ایندکس) پژوهشگران بالا باشد، میزان تأثیرگذاری آنان بر جامعه علمی قابل‌ملاحظه‌تر است.
کد خبر : 396530
ac-image-ze1526450470nV.jpeg

مجید محمد‌حسینی در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا درباره موفقیت‌های علمی خود در عرصه ملی و بین‌المللی اظهار کرد: بدون شک کسب موفقیت در هر زمینه علمی، حاصل فرآیندی موزون و هدفمند است.


وی با ذکر پیشینه علمی خانوادگی خود گفت: اینجانب با وجود جو غالب در خانواده پدری خود که پزشکی بود و با وجود مخالفت والدین با علاقه رشته شیمی را انتخاب کردم و به‌واسطه همین علاقه‌مندی بسیار زیادی که به این رشته دارم،  همواره از این انتخاب خرسند بوده‌ام.


عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود یادآور شد: از بدو ورود به دوره کارشناسی رشته شیمی در دانشگاه تبریز (سال ۷۱ تاکنون) و بعدها به‌ویژه در گرایش شیمی تجزیه، همواره در  راستای تعمیق دانش و آموخته‌های خود سعی اکید داشته‌ام.


محمد‌حسینی بیان کرد: این عطش فراوان برای کسب دانش و ادامه تحصیلات در دوران تحصیلات تکمیلی و تحصیل علم در محضر استادان فرهیخته در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی به تحقیقاتم سروشکل مناسب داده و سازمان‌دهی تأثیرگذاری را در پی داشته‌ است.


وی افزود: پس از پایان تحصیلات به‌واسطه مقتضیات منحصربه‌فرد جغرافیایی استان سمنان و با توجه به اهمیت فرآیند جداسازی با مبانی حوزه نوپای فیتوشیمی آشنا شدم و از آن زمان تاکنون موفق به تجزیه کمی و کیفی روغن‌های اسانسی استحصال‌شده از بخش اعظم گیاهان بومی استان سمنان شدم و ماحصل این تحقیقات تاکنون چاپ ۷۷ مقاله نمایه شده در مؤسسه اطلاعات علمی (ISI)، بیش از ۲۵۰ مقاله در همایش‌های ملی و بین‌المللی و بالغ‌ بر ۳۵ مقاله علمی پژوهشی بوده است.


عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود بیان کرد: تصنیف این‌جانب با عنوان مروری جامع بر روش‌های نوین فرآوری، جداسازی و شناسایی روغن‌های اسانسی در سال ۱۳۹۵ به وسیله انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود چاپ و به عنوان منبع درسی مقاطع ارشد و دکتری تخصصی در اختیار دانش‌پژوهان گرامی قرار گرفته است.


محمد‌حسینی اظهار کرد: جلد نخست کتاب دومم با عنوان تجزیه دستگاهی، مبانی، مفاهیم و دستگاهوری در حال فرآیند چاپ است و امید دارم که با اقبال استادان فرهیخته و دانشجویان روبه‌رو شود.


وی گفت: سردبیری نشریه بین‌المللی TPR که زمستان سال ۱۳۹۵ مجوز چاپ گرفته از دیگر موفقیت‌های بنده است که تاکنون شمارگان متوالی آن به‌طور منظم چاپ و در وب‌سایت رسمی نشریه بارگذاری شده و خوشبختانه برخی از استادان صاحب‌نام در حوزه فیتوشیمی در این بازه زمانی، چند مقاله ارزشمند در این نشریه پذیرش و چاپ‌شده است.


عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود بیان کرد: شاخص H (اچ ایندکس)، یک شاخص کیفی برای اعتبارسنجی مقاله‌های یک پژوهشگر در عرصه بین‌المللی تلقی می‌شود، امروزه در منابع علمی، کیفیت مقاله‌ها بر کمیت تعداد آنها ترجیح داده می‌شود، بر این اساس، هرقدر شاخص H یک محقق بیشتر باشد، میزان تأثیرگذاری وی بر جامعه علمی قابل‌ملاحظه‌تر است.


محمد‌حسینی یادآور شد: در دنیای علمی امروز، بیشتر تحقیقاتی که در کانون توجه پژوهشگران قرار می‌گیرند، باید یا بنیادی و یا کاربردی باشند. در این بین، می‌توان به زمینه‌هایی مانند بیوتکنولوژی، فناوری نانو، تحقیقات جامع و پایه در حوزه پزشکی و ... اشاره کرد.


وی افزود: مقالات مروری (Review papers) که در یک بازه زمانی صفر تا 100 یک موضوع را به‌طور مجمل و مفید بیان می‌کند، در ارتقای شاخص H از اهمیت بسزایی برخوردار هستند، بدیهی است همه اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور با محور قراردادن پژوهش‌های خود بر نیازهای روز جامعه، فاصله‌نگرفتن از کوران علمی دنیا و با تولیدات علمی درخور و باکیفیت بالا می‌توانند جایگاه خود را در این حوزه به میزان قابل‌توجهی ارتقا دهند.


عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود با بیان اینکه دانشگاه چه تمهیداتی را باید در این زمینه فراهم کند تا اعضای هیئت علمی بیش‌ از پیش به رشد و شکوفایی برسند، اظهار کرد: بدون‌شک عملیاتی‌شدن و به ثمررسیدن هر پژوهش، نیاز به تأمین مؤلفه‌های مربوط دارد، اینجانب، در بازه سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۱ میلادی به‌واسطه پژوهش‌های انجام‌شده در زمینه گیاهان دارویی، فرصت سفر به اکثر کشورهای اروپایی را داشته‌ام.


محمد‌حسینی گفت: با یک مقایسه ساده، زیرساخت‌های پژوهشی و هزینه‌های اختصاص‌یافته برای انجام طرح‌های مختلف پژوهشی در این کشورها با ایران قابل‌مقایسه نیست، در این مورد، اتصال همیشگی دانشگاه‌ها به دیتابیس‌های جامع مانند اسکوپوس، مؤسسه اطلاعات علمی و ... یکی از ملزومات اصلی و اجتناب‌ناپذیر است.


وی بیان کرد: به‌علاوه، تجهیز آزمایشگاه‌های تحقیقاتی، کتابخانه‌ها و فراهم‌کردن تمهیدات برای استفاده اعضای هیئت‌علمی و دانشجویان ساعی و نیز ترغیب محققان برای انجام طرح‌های پژوهشی بنیادی از اهمیت بسزایی برخوردار است.


عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود با طرح موانع و مشکلات پیش روی فعالیت‌های پژوهشی در راستای ارتقای شاخص‌های بین‌المللی افزود: همان‌طور که پیش‌تر عرض کردم، اگر یک پژوهش از استانداردهای کافی برخوردار نباشد، در دنیا کمتر دیده خواهد شد، پس ضروری است تا قبل از تأیید پروپوزال مربوط به یک فعالیت پژوهشی، از به‌روز بودن و اعتبار کمی و کیفی آن اطمینان حاصل شود و در  این صورت مقالات مستخرج از چنین طرح‌هایی با استناد (citation) قابل‌ملاحظه‌ای از سوی محققان تراز اول بین‌المللی روبه‌رو خواهند شد.


محمد‌حسینی با مخاطب قراردادن دانشجویان علاقه‌مند برای ورود به عرصه تحقیقات علمی در سطح ملی و بین‌المللی گفت: در حقیقت، پژوهش حلقه مفقوده بسیاری از انسان‌ها در زندگی آنها است که این فقدان، منجر به روزمرگی، بی‌برنامگی و هدررفت استعدادها و منابع بسیار ارزشمند انسانی خواهد شد.


وی گفت: اینجانب صمیمانه به دانشجویان که سرمایه‌های گرانبهای کشور هستند، توصیه می‌کنم تا با یادگیری الفبای صحیح پژوهش و جهت‌دهی مناسب فعالیت‌های پژوهشی مربوط، درک صحیح‌تر و اصولی‌تری از علم و زندگی داشته باشند و در این راستا، اتکا به خداوند، پشتکار فراوان و نهراسیدن از موانع موجود می‌تواند تضمین‌کننده موفقیت نیروی جوان و زبده دانشگاهی باشد.


انتهای پیام/4117/4103/4062/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته