دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

خواب پاییزی بازار اجاره مسکن

رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران گفت: با شروع فصل پاییز، حجم معاملات اجاره در بازار مسکن حدود 15 درصد کاهش خواهد یافت.
کد خبر : 39422

حسام عقبایی در گفت‌و گو با خبرنگار گروه اقتصادی آنا درباره وضعیت بازار اجاره مسکن در فصل پاییز و آغاز فصل مدارس گفت: معمولا پس از شهریور ماه و با آغاز فصل مدارس، حجم معاملات اجاره در بازار مسکن کاهش می‌یابد، چرا که عمده جابه‌جایی‌ها پیش از آن انجام شده است.


وی با بیان اینکه در اوایل تیر ماه امسال شاهد رشد حباب‌ گونه افزایش اجاره بها بودیم، ادامه داد: نرخ اجاره‌ بهای امسال نسبت به سال گذشته حدود 10 درصد رشد داشته و بازار مسکن ظرفیت افزایش بیش از این میزان را نیز ندارد.


بازار متغیر خرید و فروش‌ مسکن


عقبایی با تاکید بر اینکه وضعیت بازار و حجم خرید و فروش مسکن در فصول پاییز و زمستان هر سال متغیر است، بیان کرد: در برخی فصول مانند پاییز و زمستان انتظار کاهش حجم معاملات می‌رود، ولی تجربه برخی سال‌ها نشان می‌دهد که این روند همیشگی نیست.


نماینده رئیس اتاق اصناف ایران در کمیسیون تخصصی املاک کشور تاکید کرد: حتی در برخی سال‌ها شاهد بودیم وضعیت بازار در نیمه دوم سال بهتر از نیمه ابتدای آن بوده و سیر صعودی را تجربه کرده است.


به گفته وی، بر این اساس بر خلاف بازار اجاره، نمی‌توان به طور قطع انتظار روند کاهش حجم معاملات خرید و فروش مسکن را با شروع فصل پاییز داشت.


عقبائی درباره قیمت مسکن در نیمه دوم امسال نیز گفت: نرخ تورم به نسبت سال‌های 91 و 92 بسیار کنترل شده است، بنابراین سیر جهشی افزایش قیمت در شش ماهه دوم امسال پیش‌بینی نمی‌شود.


بهترین زمان برای خرید خانه


پیش از این رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران با تاکید بر اینکه اکنون خریداران مسکن به علت پایدار بودن بازار می‌توانند برای انجام معامله‌ای پایدار اقدام کنند، گفته بود: با توجه به رشد نامتعارف قیمت مسکن در سال‌های گذشته و نبود قدرت خرید از سوی مردم، ظرفیت افزایش قیمت‌ها در این بازار وجود ندارد.


وی با تاکید بر اینکه افزایش حجم معاملات مسکن پس از تیرماه امسال نشانه خروج این بازار از رکود است، اظهار کرده بود: وضعیت بازار مسکن با توجه به رکود حاکم بر آن نسبت به ماه‌های اخیر بهتر شده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته